Tytuł: | Krajoznawstwo i turystyka w szkołach i placówkach oświatowych | | Autor: | Małgorzata Drogosz | | ISBN: | 978-83-7601-617-7 | | Ilość stron: | 344 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 14.4x20.4cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 45.00zł | |
Książka Krajoznawstwo i turystyka w szkołach i placówkach oświatowych stanowi zbiór aktualnych informacji oraz praktycznych porad i wskazówek dotyczących organizacji imprez krajoznawczych i turystycznych.Jest to poradnik dla nauczycieli, dyrektorów placówek oświatowych, przedstawicieli organów prowadzących oraz organizatorów zajęć pozaszkolnych.
Omawia m. in. zagadnienia związane z:
• organizacją bezpiecznych i atrakcyjnych wycieczek oraz obozów wędrownych (w tym także dla dzieci niepełnosprawnych), • rolą dyrektorów szkół, ZHP, szkolnych kół krajoznawczo- turystycznych oraz partnerów ruchu.
W książce wyjaśniono istotę turystyki kwalifikowanej oraz wskazano podstawy prawne organizacji tego typu działalności w szkołach i placówkach oświatowych.Atutem publikacji jest przystępne omówienie aktów prawnych regulujących problematykę krajoznawstwa i turystyki szkolnej, wraz z przytoczeniem praktycznych przykładów oraz wskazaniem źródła dostępu do konkretnych informacji.
Rozdziały:
Rozdział 1. Krajoznawstwo i turystyka w procesie kształcenia i wychowania 1. Pojęcie krajoznawstwa i turystyki 1.1. Turystyka 1.2. Krajoznawstwo 1.3. Rys historyczny 1.4. Turystyka szkolna 2. Rola krajoznawstwa i turystyki 3. Nauczyciel - krajoznawca - turysta 4. Zadania dydaktyczno-wychowawcze krajoznawstwa i turystyki wynikające z podstaw programowych 5. Rola zajęć pozalekcyjnych w rozbudzaniu zainteresowań krajoznawczo-turystycznych i zagospodarowaniu czasu wolnego uczniów 6. Turystyka regionalna - dziedzictwo kulturowe
Rozdział 2. Zadania i odpowiedzialność dyrektora szkoły lub placówki oświatowej w realizacji turystyki szkolnej 1. Zadania dyrektora szkoły w rozwijaniu krajoznawstwa i turystyki 2. Odpowiedzialność dyrektora szkoły (placówki) w związku z organizacją turystyki szkolnej
Rozdział 3. Turystyka i krajoznawstwo w procesie rewalidacji i kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej 1. Rola turystyki w życiu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej 2. Wycieczki 3. Charakterystyka poszczególnych rodzajów niepełnosprawności 3.1. Niepełnosprawni ruchowo czyli osoby z trudnościami w poruszaniu się 3.2. Dzieci i młodzież niesłysząca i słabosłysząca 3.3. Dzieci i młodzież niewidoma i słabowidząca
Rozdział 4. Partnerzy szkolnego ruchu krajoznawczo-turystycznego 1. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze 1.1. Jak nawiązać współpracę z oddziałem PTTK? 2. Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych 2.1. Schroniska młodzieżowe na świecie 3. Przykłady dobrych praktyk 4. Inne instytucje i organizacje turystyczne 5. Turystyka i podróże w Internecie 6. Zasady prawnego funkcjonowania w szkole organizacji i stowarzyszeń
Rozdział 5. Związek Harcerstwa Polskiego współorganizatorem działalności krajoznawczo-turystycznej w szkołach i innych placówkach oświatowych 1. Zadania harcerstwa w krzewieniu krajoznawstwa i turystyki w szkole i placówce oświatowej 1.1. Misja i cele działania ZHP ze szczególnym uwzględnieniem krajoznawstwa i turystyki 1.2. Działania Związku Harcerstwa Polskiego w zakresie krajoznawstwa i turystyki 1.3. Harcerska drużyna specjalnościowa 1.3.1. Drużyna turystyczna 1.3.2. Drużyny Harcerskie "Nieprzetartego Szlaku" 2. Stopnie, sprawności, odznaki ważną formą uatrakcyjniania pracy krajoznawczo-turystycznej
Rozdział 6. Szkolne Kluby (Koła) Krajoznawczo-Turystyczne 1. Jak założyć Szkolny Klub (Koło) Krajoznawczo-Turystyczny? 2. Działalność SKKT 3. Formy działalności SKKT 3.1. Spotkania Klubu 3.2. Rajdy 3.3. Konkursy krajoznawcze 3.4. Kronika SKKT str. 105 3.5. Kącik krajoznawczy 3.6. Gazetka SKKT 3.7. Audycje radiowe i telewizyjne 3.8. Wieczornica 3.9. Turniej 3.10. Wystawa
Rozdział 7. Wycieczka - podstawowa forma pracy krajoznawczo-turystycznej 1. Wycieczka szkolna 1.1. Cele wycieczek szkolnych 1.1.1. Cele zdrowotne 1.2. Rodzaje szkolnych wycieczek 1.3. Zalety szkolnych wycieczek 1.4. Kierownik wycieczki szkolnej 1.4.1. Zadania kierownika 1.5. Opiekun wycieczki szkolnej 2. Organizacja wycieczki 2.1. Etap planowania i przygotowania 2.1.1. Planowanie 2.1.2. Dokumentacja wycieczki 2.1.3. Program wycieczek 2.2. Etap realizacji 2.3. Podsumowanie wycieczki 2.4. Znaczenie wycieczek w procesie dydaktycznym 3. Wycieczki zagraniczne 4. Wycieczki, obozy integracyjne 5. Zielone szkoły 6. Korzyści wynikające z dobrze zorganizowanych wycieczek 7. Wycieczki szkolne w opinii nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum ogólnokształcącego 8. Jak wybrać biuro podróży
Rozdział 8. Turystyka kwalifikowana 1. Znaczenie turystyki kwalifikowanej 1.1. Wyjaśnienie pojęcia turystyki kwalifikowanej 1.2. Rola turystyki kwalifikowanej w kształtowaniu pozytywnych postaw społecznych 2. Najczęściej wykorzystywane formy turystyki kwalifi kowanej w szkolnej działalności turystyczno-krajoznawczej 2.1. Turystyka piesza 2.2. Turystyka rowerowa 2.3. Turystyka kajakowa 3. Imprezy turystyki kwalifikowanej 4. Odznaki turystyczne 4.1. Odznaki turystyki kwalifikowanej 4.2. Odznaki Krajoznawcze i Regionalne
Rozdział 9. Obóz wędrowny 1. Ogólna charakterystyka obozu wędrownego 2. Etapy organizacji obozu wędrownego 2.1. Rozliczenie obozu i podsumowanie 2.1.1. Przygotowanie obozu 2.1.1.1. Planowanie 2.1.1.2. Programowanie 2.1.1.3. Przeprowadzenie obozu 2.1.1.4. Rozliczenie obozu i podsumowanie 3. Obóz wędrowny w świetle przepisów
Rozdział 10. Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie zajęć krajoznawczo-turystycznych 1. Zasady bezpieczeństwa na wycieczkach 1.1. Wycieczki piesze 1.1.1. Podstawowe zasady poruszania się na drogach 1.1.2. Zasady obowiązujące podczas wędrówek 2. Turystyka górska 3. Turystyka rowerowa 4. Transport 4.1. Autokar 4.1. Pociąg 5. Zasady poruszania się z grupą po miastach 6. Apteczka
Rozdział 11. Podstawy prawne organizacji krajoznawstwa i turystyki w szkołach i placówkach oświatowych 1. Ustawy 2. Rozporządzenia 3. Porozumienia
1. Wykaz adresów instytucji związanych z potrzebami osób niepełnosprawnych 2. Wykaz adresów poszczególnych Komend Chorągwi 3. Stopnie harcerskie 4. Wykaz harcerskich sprawności 5. Regulaminy konkursów 6. Wykaz Odznak Turystyki Kwalifikowanej 7. Przykładowy regulamin wycieczek i imprez krajoznawczych
|