Tytuł: | Kreowanie informacji | | Autor: | Wojciech Jabłoński | | ISBN: | 978-83-01-14819-5 | | Ilość stron: | 180 | | Data wydania: | 2007 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 29.00zł | |
Książka dla profesjonalistów, a jednocześnie podręcznik akademicki dla studentów wyższych lat studiów do przedmiotów związanych z public relations. Autor rozszyfrowuje w niej takie terminy, jak: pseudowydarzenie, "czwarta władza", media relations, press relations, przekaz medialny, dziennikarze-eksperci itp. Kompleksowo omawia zagadnienia związane z tworzeniem i utrzymywaniem prawidłowych relacji z szeroko pojętymi mediami. Autor nie tylko porządkuje dotychczasową wiedzę na temat media relations, ale wprowadza do tej dziedziny również nowe elementy – m.in. nowy model uprawiania public relations i nowe aspekty procesu kreowania "wydarzeń" na użytek mediów. Książka oparta jest na bogatej literaturze polskiej i zagranicznej, zawiera wiele przykładów z praktyki.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. Media relations jako kluczowa dziedzina PR 27 1.1. Miejsce relacji: organizacja–media w strategii public relations 28 1.2. Media – pośrednik i Świadek 30 1.3. Media – niezbędne nagłośnienie a konkurencja na rynku informacyjnym 31 1.4. Media a system społeczno-polityczny 32 1.5. „Wolne media” – znaczenie terminu dla dziennikarza i specjalisty w dziedzinie public relations 34 1.6. Media – kreator sytuacji kryzysowych („dziennikarstwo śledcze”) 36 Zadania kontrolne 38 Zalecana literatura 39
ROZDZIAŁ 2. Ustalenie modelu relacji: specjalista w dziedzinie politycznego public relations–dziennikarz 40 2.1. Dominujàcy paradygmat badań 40 2.2. Modele „pośredniczenia” 41 2.3. Modele: dwukierunkowy asymetryczny i dwukierunkowy symetryczny 44 2.4. Właściwy model media relations 46 Zadania kontrolne 49 Zalecana literatura 49
ROZDZIAŁ 3. Rola mediów we współczesnym systemie demokratycznym 50 3.1. Demokracja – środowisko wspólne dla wolnej prasy i public relations 50 3.2. Kompetencje „czwartej władzy” 52 3.3. Normatywne ujęcie funkcji mediów w systemie liberalno-demokratycznym 54 3.4. Zderzenie założeń teorii „czwartej władzy” z rzeczywistościà 57 3.5. Potrzeba profesjonalizmu wśród podmiotów rynku informacyjnego 58 3.6. Ewolucja pozycji mediów w kierunku „czwartej władzy” 60 3.7. Archaiczność koncepcji „czwartej władzy” 63 Zadania kontrolne 64 Zalecana literatura 64
ROZDZIAŁ 4. News a pseudowydarzenie 65 4.1. News (news story) 65 4.2. Podstawowe typy newsów 69 Księgarnia PWN: Wojciech Jabłoński - Kreowanie informacji 4.3. News jako efekt „negocjacji” 70 4.4. Gromadzenie i przetwarzanie informacji 72 4.5. Pseudowydarzenie (pseudo-event) 75 4.6. Pseudoeksperci (pundits) 77 Zadania kontrolne 78 Zalecana literatura 78
ROZDZIAŁ 5. Zasadnicze uwarunkowania politycznych media relations 79 5.1. Polityczne media relations 79 5.2. Ustalanie medialnego „porzàdku dnia”/„porzàdku rzeczy” (media agenda setting) 80 5.3. „Wartości” przekazu medialnego (news values) 82 5.4. Medialny serwis informacyjny jako inforozrywkowe widowisko (news show) 84 5.5. „Dziennikarska perspektywa” (the angle) 85 5.6. System stałych korespondentów (the beat system of reporters) 86 Zadania kontrolne 87 Zalecana literatura 87
ROZDZIAŁ 6. Narzędzia i techniki komunikowania stosowane przez specjalistów w dziedzinie politycznych media relations 88 6.1. Konieczność dostosowania działań PR do wymagań dziennikarza 88 6.2. Specjalista w dziedzinie politycznych public relations jako właściwy nadawca przekazu medialnego 90 6.3. Strategia media relations 91 6.4. Kontaktowa baza danych (mailing list) 91 6.5. Wycinki prasowe (press clippings/press cuttings) 92 6.6. Kreowanie pseudowydarzeń 93 6.7. Sugerowanie interpretacji „wydarzeń” (poza framing) 96 6.8. Wywoływanie „dyskusji” wśród pseudoekspertów (spin doctoring) 96 6.9. Ocena projektu komunikacyjnego 97 Zadania kontrolne 98 Zalecana literatura 99
ROZDZIAŁ 7. Studium przypadku: pierwsza wojna w Zatoce Perskiej – rok 1991 100 7.1. Geneza politycznego public relations czasu wojny 100 7.2. Kontekst komunikacyjny 107 7.3. Wydarzenia o kluczowym znaczeniu dla rozwoju konfliktu 108 7.4. „Wojna telewizyjna” (TV war) 109 7.5. Pseudowydarzenia 110 7.6. Pseudoeksperci pierwszej wojny w Zatoce Perskiej 121 7.7. Konkluzja 122 Zadania kontrolne 123 Zalecana literatura 125
ROZDZIAŁ 8. Studium przypadku: druga wojna w Zatoce Perskiej – rok 2003 126 8.1. Kontekst komunikacyjny 126 8.2. Wydarzenia o kluczowym znaczeniu dla rozwoju konfliktu 127 8.3. Pseudowydarzenia 127 8.4. Pseudoeksperci drugiej wojny w Zatoce Perskiej 138 8.5. Konkluzja 140 Zadania kontrolne 141 Zalecana literatura 143
ROZDZIAŁ 9. Polityczne media relations w Polsce – ocena skuteczności 144 9.1. Kampania prezydencka 2005 r. – przejawy politycznych media relations 146 9.2. Kampania negatywna – „czarny PR” czy „czarna propaganda”? 146 9.3. Hasła i cytaty prasowe (soundbites) 150 9.4. Jakość politycznych pseudowydarzeń (konwencje, konferencje prasowe, wyjazdy kandydatów „w teren”) 152 9.5. Poziom zintegrowania kampanii: reklamowej i public relations 155 9.6. Sondaże przedwyborcze a poziom media relations 157 9.7. Kampania dostatecznie „medialna” 159
Zadania kontrolne 160 Zalecana literatura 160 Zakończenie 160 Słowniczek najważniejszych terminów 167 Bibliografia 172 Indeks 177
|