Tytuł: | Kształcenie specjalne w systemie oświaty Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców | | Autor: | Teresa Serafin | | ISBN: | 978-83-7601-818-8 | | Ilość stron: | 332 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 14.0x20.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 49.00zł | |
Publikacja jest vademecum standardów organizacji kształcenia specjalnego w szkołach publicznych i niepublicznych oraz innych placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Omówiono w niej sposoby realizacji kształcenia różnych grup uczniów niepełnosprawnych oraz możliwe formy spełniania przez nich obowiązku szkolnego i obowiązku nauki na wszystkich etapach edukacyjnych, w szczególności przez:
• zagwarantowanie przez władze lokalne edukacji dostosowanej do potrzeb, możliwości i talentów tych uczniów, • łączenie zajęć edukacyjnych z organizacją zajęć rewalidacyjnych, kreatywności i sportowo-rekreacyjnych, • tworzenie strategii wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z różnymi niepełnosprawnością mi oraz prowadzenie kształcenia specjalnego najbliżej miejsca zamieszkania.
Opracowanie pozwól i rodzicom, nauczycielom, dyrektorom placówek oświatowych oraz organom prowadzącym na lepszą organizację nauki dzieci niepełnosprawnych, prawidłowe rozumienie i stosowanie przepisów prawa oraz wypełnianie obowiązków organizatorów oświaty. Kuratorom ułatwi monitorowanie i ocenę realizacji prawa dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do działań edukacyjnych, dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
Rozdziały:
CZĘŚĆ PIERWSZA
Rozdział 1. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego 1.1. Istota zmian w zarządzaniu oświatą w gminie i w powiecie w zakresie kształcenia specjalnego 1.2. Organizacja systemu oświaty, kompetencje organów prowadzących 1.3. Główne zadania jednostek samorządu terytorialnego jako organów prowadzących szkoły/placówki 1.4. Konceptualizacja zadań szkoły i placówki na podstawie statutu 1.5. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym 1.6. Wykorzystywanie dokumentacji dotyczącej ucznia do podnoszenia jakości edukacji prowadzonej przez szkoły
Rozdział 2. Organizacja kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach niepublicznych 2.1. Zakładanie szkół i placówek niepublicznych 2.2. Główne zadania i decyzje dyrektora szkoły niepublicznej oraz organu prowadzącego
Rozdział 3. Organizacja pracy szkoły publicznej i niepublicznej 3.1. Organizacja pracy szkoły integracyjnej 3.2. Organizacja pracy szkoły specjalnej 3.3. Kształcenie ponadgimnazjalne w szkołach specjalnych 3.4. Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub w stopniu znacznym 3.5. Nowy typ szkoły ponadgimnazjalnej 3.6. Finansowanie kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach publicznych i niepublicznych
Rozdział 4. Nauczyciele w kształceniu specjalnym i integracyjnym 4.1. Czas pracy nauczycieli 4.2. Obowiązki nauczycieli i innych pracowników 4.3. Współpraca z rodzicami
Rozdział 5. Organy kontroli i ich uprawnienia 5.1. Zadania kontrolne organu prowadzącego 5.2. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez kuratora oświaty
Rozdział 6. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze jako forma spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim 6.1. Definicja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i główne zadania 6.2. Procedury i cele realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 6.3. Programowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
CZĘŚĆ DRUGA
Rozdział 1. Nowe rozwiązania organizacyjne służące wyrównywaniu szans edukacyjnych
Rozdział 2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Rozdział 3. System oświaty a wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Rozdział 4. Proces tworzenia i zatwierdzania projektu pilotażowego programu rządowego WWKSC
Rozdział 5. Realizacja pilotażu programu rządowego WWKSC
Rozdział 6. Realizacja zadań wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w środowisku lokalnym
Rozdział 7. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w krajach Unii Europejskiej
|