W nowej rynkowej rzeczywistości, w której firmy nastawione są nie tylko na efektywność, ale również na modernizację czy chociażby na przetrwanie, czerpią one swoją energię albo z zewnątrz (z otoczenia), albo z wewnątrz organizacji, w tym przede wszystkim dzięki swoim pracownikom. To ludzie bowiem nadają sens działalności przedsiębiorstwa. To oni silni wiedzą dostrzegają szansę tkwiącą w wartościach i symbolach integrujących. Nic więc dziwnego, że zarządzanie przez kulturę przez wielu teoretyków i praktyków jest uważane za najbardziej nowoczesną tendencję w zarządzaniu. Twierdzą oni, że jest to źródło sukcesów i przewagi konkurencyjnej poszczególnych przedsiębiostw. I o tym jest ta książka.
Rozdziały:
1. Źródła pochodzenia kultury, koncepcje, orientacje 13 1.1. Czym jest kultura w organizacji? 13 1.2. Historia socjologicznych penetracji kultury 18 1.2.1. Od Eltona Mayo do marketingu personalnego 18 1.2.2. Implikacje modelu Scheina do badań nad kultura˛ organizacji 21 1.2.3. Czy istnieje idealna kultura organizacji, czyli wszystko zaczęło się od Japończyków 26 1.2.4. Poszukiwanie recept na sukces, czyli co stwarza doskonałość 30 2. Charakterystyka kultury w organizacji – funkcje, przejawy 33 2.1. Funkcje kultury w organizacji 33 2.1.1. Funkcje wewnętrzne kultury 33 2.1.2. Funkcje zewnętrzne kultury 37 2.2. Formowanie się kultury 38 2.3. Przejawy kultury 43 2.3.1. Symbolika – wyraz i środek ustalania znaczeń 44 2.3.2. Sposoby komunikowania się 46 2.3.3. Rytuały jako sposoby przekazywania treści 47 2.3.4. Wartości 48 2.3.5. Mity 49 2.3.6. Tabu 50 3. Profile kultur 52 3.1. Kultura pozytywna i kultura negatywna 53 3.2. Kultura introwertyczna i kultura ekstrawertyczna 56 3.3. Kultura zachowawcza i kultura innowacyjna 57 Księgarnia PWN: Lidia Zbiegień-Maciąg - Kultura w organizacji 3.4. Kultura męska i kultura kobieca 58 3.5. Kultura biurokratyczna i kultura pragmatyczna 59 3.6. Kultura elitarna i kultura egalitarna 60 3.7. Kultura silna a kultura słaba 61 3.8. Inne sposoby klasyfikowania kultur organizacji 63 3.8.1. Propozycja podziału kultur R. Harrisona i Ch. Handy’ego 63 3.8.2. Koncepcja T. E. Deala i A. A. Kennedy’ego – cztery oblicza kultury 67 3.8.3. Typologia kultur G. Hofstede’a 70 3.8.4. Model J. Petersa 72 4. Kreowanie wartości w misji i wizji firmy 77 4.1. Kulturotwórcza rola misji 77 4.2. Wizja, czyli plany i zamierzenia firmy 87 4.3. Rola liderów i menedz˙erów w kreowaniu oraz zmianie kultury 88 5. Zmiana kultury 90 5.1. Dysharmonia kulturowa 90 5.2. Opór kultury przed zmianami 92 5.3. Procedury zmian w kulturze 95 5.3.1. Przykład I. Z doświadczeń firmy polskiej 98 5.3.2. Przykład II. Z doświadczeń Capital Holding 100 6. Przykłady firm znanych z identyfikacji kultur 103 6.1. Kultury wybranych firm zachodnich 103 6.1.1. International Business Machines – IBM 103 6.1.2. Korporacja PepsiCo 106 6.1.3. Johnson & Johnson Company 108 6.1.4. TCI of Northern New Jersey 111 6.1.5. Prime Computer 113 6.1.6. IKEA 115 6.1.7. Whirpool Company 117 6.1.8. General Dynamics 118 6.2. Kultury stworzone przez wybitne osobowości 119 6.2.1. Richard Bronson – Linie Lotnicze Virgin 119 6.2.2. Masayoshi Son – Softbank 120 6.2.3. Bill Gates – Microsoft 121 6.2.4. Ray Kroc – Mc Donald’s 122 6.2.5. Tim Raynal 123 6.2.6. Sam Valton – supermarkety Wal-Mart-Stores 124 6.2.7. Scott Mc Nealy – dyrektor firmy Microsystems 125 7. Polskie firmy w poszukiwaniu toz˙samości kulturowej 127 7.1. Trudności z budowaniem kultury w dawnych przedsiębiorstwach 127 7.2. Wpływ zachodnich wzorców kulturowych 129 7.3. Polskie banki w procesie asymilacji wzorców kulturowych 132 7.4. Budowanie kultury banków znanych ze swej pozycji lidera 134 7.5. Kultura jakości – nowy rodzaj kultury organizacji 142 7.5.1. Przykład I. Zelmer Rzeszów 142 7.5.2. Przykład II. ITT Computer 143 7.5.3. Przykład III. Drumet Włocławek 143 7.5.4. Przykład IV. ABB Zamech Elbla˛g 144 8. Ekologia nowym budulcem kultury. Kultura ekologiczna 147
Zakończenie. Jak badać kulturę organizacji 156 Zała˛cznik 1. Ankieta do badań nad kultura˛ organizacyjna˛ firmy 161 Zała˛cznik 2. Ankieta do badań nad kultura˛ organizacji firmy 163 Studium przypadku „Skazany na wygnanie” 170 Bibliografia 191 Indeks nazwisk 195
|