Tytuł: | Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim | | Autor: | Marta Juchnowicz | | ISBN: | 978-83-7526-681-8 | | Ilość stron: | 536 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 16.8x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
Przed zarządzaniem pojawiły się nowe wyzwania związane z postępującym zróżnicowaniem kulturowym wewnątrz firm. Jednym z aspektów różnorodności jest internacjonalizacja zarządzania kapitałem ludzkim, wywołana procesem globalizacji gospodarki, integracją europejską i otwieraniem rynków pracy. Proces ten dotyczy nie tylko korporacji globalnych. W firmach o zasięgu krajowym także coraz częściej współpracujemy z cudzoziemcami i reemigrantami.
Powstaje zatem konieczność doskonalenia systemu zarządzania, by zapewniał skuteczne współdziałanie osób wywodzących się z różnych kultur. Źródłem nowych uwarunkowań kulturowych stają się także: zmiana generacyjna związana z wchodzącym na rynki pracy pokoleniem Y oraz nasilające się różnice międzypokoleniowe wewnątrz firm. Zagadnienia te zostały poruszone w niniejszej książce. Rozważania mają charakter interdyscyplinarny, tącząc perspektywę nauk zarządzania oraz psychologii i socjologii.
Szczegółowo omówiono w niej między innymi:
• relacje między kulturą organizacyjną a kapitałem ludzkim z perspektywy interesariuszy, • wpływ kultury adhokracji na sposób zarządzania, • problematykę konsekwencji nowych nurtów w zarządzaniu dla ZZL, • aspekty emocjonalne, "duchowy wymiar zarządzania", • relacje kultury organizacyjnej z instrumentarium zarządzania kapitałem ludzkim, • problematykę strategii zatrudnienia, rekrutacji i selekcji, partycypacji, okresowych ocen pracowników, warunków pracy zespołowej oraz sposobów komunikowania, • zależności między kulturą i systemami motywacyjnymi oraz organizacją rozwoju zawodowego, • rolę i kompetencje menedżerów w organizacjach międzynarodowych, • specyficzne kultury organizacyjne.
Publikacja może zainteresować czytelników, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę na temat zarządzania kapitałem ludzkim, a także zainspirować menedżerów i ekspertów do skutecznych działań, zwiększających efektywność decyzji zarządczych.
Rozdziały:
Część I. Relacje kultury organizacyjnej i zarządzania kapitałem ludzkim.
Rozdział 1. Relacja kultura organizacyjna a funkcja personalna. Rozważania systemowe.
Rozdział 2. Kultura adhokracji a instrumentarium zarządzania zasobami ludzkimi.
Rozdział 3. Relacje między kulturą organizacyjną a kapitałem intelektualnym - spojrzenie z perspektywy interesariuszy.
Rozdział 4. Wpływ czynników kulturowych na pomiar kapitału ludzkiego.
Część II. Kulturowe wyzwania wobec zarządzania kapitałem ludzkim.
Rozdział 5. Zarządzanie różnorodnością kulturową.
Rozdział 6. Postawy wobec różnorodności - uwarunkowania, próba typologii, implikacje
Rozdział 7. Implementacja zmian w przedsiębiorstwie a zmiany kultury organizacyjnej.
Rozdział 8. Niezamierzone konsekwencje prokonsumenckiej kultury usług - wyzwanie dla ZZL.
Rozdział 9. Kultura organizacyjna jako determinanta działań społecznie odpowiedzialnych.
Rozdział 10. Zrozumieć pokolenie Y - wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi.
Rozdział 11. Autodefinicje tożsamościowe pracowników wiedzy jako wyzwanie dla zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach.
Rozdział 12. Postawy młodzieży a pożądane cechy jej przyszłej pracy - na podstawie badań sondażowych studentów zarządzania.
Część III. Emocjonalne aspekty zarządzania kapitałem ludzkim.
Rozdział 13. Duchowy wymiar zarządzania zasobami ludzkimi.
Rozdział 14. Kultura zaufania wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim.
Rozdział 15. Satysfakcja z pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Rozdział 16. Dualizm polskiej kultury narodowej w praktyce organizacyjnej korporacji międzynarodowych w Polsce.
Część IV. Wpływ kultury organizacyjnej na instrumentarium ZKL.
Rozdział 17. Rola strategii zatrudnienia w kształtowaniu kultury współczesnej organizacji - wybrane aspekty.
Rozdział 18. Możliwości wykorzystania narzędzi ZZL do kształtowania optymalnej kultury organizacyjnej w zmieniającym się otoczeniu przedsiębiorstw w Polsce.
Rozdział 19. Zależności pomiędzy nieformalnymi politykami rekrutacji i selekcji a efektywnością organizacji. Moderująca rola wdrukowanych zasad socjalistycznych.
Rozdział 20. Kultura organizacyjna podstawą formowania partycypacji pracowniczej w organizacjach.
Rozdział 21. Uwarunkowania socjokulturowe pracy zespołowej.
Rozdział 22. Kulturowe determinanty innowacyjności przedsiębiorstwa
Rozdział 23. Kulturowe uwarunkowania sposobów komunikowania się w organizacjach - priorytety i zaniedbania.
Część V. Systemy motywacyjne w realiach kulturowych.
Rozdział 24. Wpływ kultury organizacyjnej na zmiany systemu motywowania. Doświadczenia badawcze.
Rozdział 25. Kulturowe uwarunkowania systemów motywacyjnych w przedsiębiorstwach z udziałem kapitału zagranicznego.
Rozdział 26. Różnice kulturowe w zakresie motywowania - na podstawie analizy motywatorów w dwóch firmach: duńskiej i polskiej.
Rozdział 27. Systemy wynagradzania a cechy kultury organizacyjnej.
Rozdział 28. Wewnętrzna sprawiedliwość czy zewnętrzna konkurencyjność jako dylemat polityki płac (z uwzględnieniem uwarunkowań kulturowych).
Część VI. Kulturowe determinanty organizacji rozwoju zawodowego.
Rozdział 29. Wpływ kultury organizacyjnej na budowę programów rozwoju kompetencji w organizacji .
Rozdział 30. Kulturowe uwarunkowania rozwoju zawodowego pracowników przedsiębiorstw
Rozdział 31. Szkolenia jako narzędzie kształtowania kultury organizacji.
Rozdział 32. Adaptacja rozwoju kariery do kultury organizacyjnej.
Rozdział 33. Strategie rozwoju kariery zawodowej polskich emigrantów w Londynie - raport z badań Polish Psychologists' Club.
Rozdział 34. Kultura kraju pochodzenia kapitału jako determinanta systemu okresowych ocen pracowników w bankach z udziałem kapitału zagranicznego.
Rozdział 35. Zmiana kultury organizacyjnej poprzez coaching utalentowanego pracownika.
Rozdział 36. Tworzenie kultury organizacyjnej wspierającej zarządzanie talentami w organizacji .
Część VII. Menedżerowie wobec wyzwań kulturowych.
Rozdział 37. Kultura organizacyjna a kreatywność pracowników.
Rozdział 38. Kompetencje przedsiębiorcy a internacjonalizacja działalności jego przedsiębiorstwa - case research.
Rozdział 39. Rola menedżerów-ekspatriantów w transferze praktyk ZZL w przedsiębiorstwach międzynarodowych.
Rozdział 40. Rola kultury organizacyjnej w kształtowaniu wizerunku pracodawcy.
Rozdział 41. Współczesny menedżer HR w zarządzaniu przedsiębiorstwem wielokulturowym.
Część VIII. Specyfika kultur organizacyjnych.
Rozdział 42. Uwarunkowania kulturowe zarządzania kapitałem ludzkim w Korpusie Służby Cywilnej (KSC)
Rozdział 43. Próba diagnozy kultury organizacyjnej przedsiębiorstw w województwie śląskim w świetle wyników badań.
|