Przyjazny podręcznik do nauczania podstaw marketingu w świetle współczesnej wiedzy i praktyki gospodarowania, napisany z myślą o polskich studentach kierunków zarządzania i marketingu, ekonomii i studiów menedżerskich.
Charakteryzuje się wieloma zaletami merytorycznymi i dydaktycznymi. Ukazuje interdyscyplinarność marketingu, poprzez rozpatrywanie jego reguł na tle zagadnień z ekonomii, historii myśli ekonomicznej, ekonomiki konsumpcji, merchandisingu i finansów, jego związki z zarządzaniem oraz tendencje rozwojowe na świecie.
Całokształt problematyki marketingu został logicznie i sekwencyjnie uporządkowany. Przyswojenie treści ułatwia przystępny język, przejrzysta prezentacja zagadnień ogólnych i szczegółowych, przykłady oparte na doświadczeniach polskich przedsiębiorstw, rysunki, tabele oraz indeks rzeczowy. Jednocześnie istnieje możliwość dokonania przez wykładowcę elastycznego wyboru części, rozdziałów, a nawet zagadnień, w zależności od typu uczelni.
Rozdziały: 13 CZĘŚĆ I. MODEL FUNKCJONOWANIA MARKETINGU Rozdział 1. Przesłanki działalności marketingowej w przedsiębiorstwie 19 1.1. Koncepcja modelu funkcjonowania marketingu 19 1.2. Rola produktu w wymianie 23 1.3. Znaczenie marketingu w wymianie produktów 24 1.4. Marketing jako wytwór gospodarki kapitalistycznej 26 1.5. Koncepcja tworzenia przedsiębiorstwa 28 1.6. Marketing mix 33 1.7. Orientacja marketingowa przedsiębiorstwa 36 1.8. Misja i cele przedsiębiorstwa 39 1.9. Przegląd głównych teorii zarządzania przedsiębiorstwem 41 1.10. Planowanie działalności gospodarczej 43 1.11. Organizowanie, kierowanie i kontrola działalności gospodarczej 44 1.12. Podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie 47 1.13. Tematy do dyskusji 49 1.15. Problemy 50 Rozdział2. Wpływ środowiska na funkcjonowanie marketingu 52 2.1. System gospodarki narodowej 52 2.2. Rozwój i konkurencyjność gospodarki narodowej 54 2.3. Finanse gospodarki narodowej 56 2.4. Normy i przepisy prawne 58 2.5. Modele konkurencji 59 2.6. Postęp techniczny 62 2.7. Kultura 65 2.8. Dostawcy i nabywcy 68 2.9. Związki zawodowe 70 2.10. Odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa 71 2.11. środowisko naturalne 73 2.12. Tematy do dyskusji 75 2.13. Problemy 76 Rozdział3. Rynek docelowy 77 3.1. Koncepcja rynku docelowego 77 3.2. Wybór rynku docelowego na podstawie segmentacji rynku 81 3.3. Rodzaje segmentów rynku 83 3.4. Kryteria ogólne segmentacji rynku 87 3.5. Kryteria segmentacji rynku produktów konsumpcyjnych 88 3.6. Kryteria segmentacji rynku produktów przemysłowych 91 3.7. Tematy do dyskusji 94 3.8. Problemy 94
CZĘŚĆ II. BADANIA MARKETINGOWE Rozdział4. System informacji marketingowej 98 4.1. System informacyjny zarządzania przedsiębiorstwem i jego projektowanie 98 4.2. Projektowanie informacji marketingowej 101 4.3. Źródła danych 104 4.4. Wspomaganie decyzji 106 4.5. Wpływ SIM na podejmowanie decyzji 108 4.6. Rozwój systemu informacji marketingowej 111 4.7. Tematy do dyskusji 112 4.8. Problemy 113 Rozdział5. Organizowanie i metody badań marketingowych 114 5.1. Koncepcja badań marketingowych 114 5.2. Organizowanie badań 116 5.3. Definiowanie problemu, stawianie hipotez i analiza sytuacji 117 5.4. Metody badań marketingowych 119 5.5. Cele i formy wywiadów 122 5.6. Sondaże 123 5.7. Cele i metody obserwacji nabywców 127 5.8. Eksperymenty w warunkach sztucznych i naturalnych 129 5.9. Badania reprezentacyjne 130 5.10. Analiza danych i interpretacja wyników 132 5.11. Sporządzanie raportu i rozwiązanie problemu 133 5.12. Tematy do dyskusji 135 5.13. Problemy 135 Rozdział6. Studia nad postępowaniem konsumentów 137 6.1. Podstawy oceny postępowania konsumentów 137 6.2. Motywy postępowania konsumentów 140 6.3. Hierarchia potrzeb 141 6.4. Badania motywów postępowania 144 6.5. Postrzeganie informacji 145 6.6. Poznanie produktu jako proces 146 6.7. Postawy konsumentów 148 6.8. Cechy osobowe konsumentów 152 6.9. Procespodejmowania decyzji o zakupie 154 6.10. Rodzaj decyzji konsumentów 158 6.11. Procesadaptacji 159 6.12. Tematy do dyskusji 161 6.13. Problemy 162
CZĘŚĆ III. ZARZąDZANIE PRODUKTEM Rozdział7. Planowanie marketingowe produktu 167 7.1. Charakterystyka produktu 167 7.2. Podział produktów 169 7.3. Produkty powszechnego użytku 171 7.4. Produkty wybieralne i specjalne 173 7.5. Produkty nieposzukiwane 174 7.6. Produkt wielu kategorii i różnej trwałości 175 7.7. Produkty przemysłowe 176 7.8. Marka produktu 180 7.9. Rodzaje marek produktów 183 7.10. Funkcje i rodzaje opakowań 187 7.11. Rękojmia i gwarancja 190 7.12. Tematy do dyskusji 190 7.13. Problemy 191 Rozdział8. Kierowanie rozwojem produktu 193 8.1. Cykl życia produktu na rynku 193 8.2. Wprowadzanie nowego produktu na rynek 194 8.3. Wzrost sprzedaży produktu 197 8.4. Dojrzałość produktu 198 8.5. Schyłek życia produktu 200 8.6. Wycofywanie produktu przestarzałego 201 8.7. Czastrwania cyklu życia produktu 203 8.8. Cykle mody na produkty 204 8.9. Procesrozwoju nowego produktu 205 8.10. Generowanie pomysłów na nowy produkt 207 8.11. Selekcja pomysłów i testowanie projektu 208 8.12. Test marketingowy i komercjalizacja produktu 211 8.13. Procesakceptacji nowego produktu 213 8.14. Formy organizacyjne rozwoju produktu 215 8.15. Konkurencja o cechy, jakość i wizerunek produktu 217 8.16. Strategia różnicowania produktu 218 8.17. Tematy do dyskusji 219 8.18. Problemy 220
CZĘŚĆ IV. ORGANIZOWANIE DYSTRYBUCJI PRODUKTóW Rozdział9. Kanały dystrybucji i dystrybucja hurtowa 225 9.1. Koncepcja kanału dystrybucji 225 9.2. Kanały dystrybucji produktów konsumpcyjnych 226 9.3. Kanały dystrybucji produktów przemysłowych 229 9.4. Projektowanie i integracja kanałów dystrybucji 230 9.5. Eksponowanie produktu 234 9.6. Kierowanie kanałem dystrybucji 236 9.7. Rozwiązywanie konfliktów 238 9.8. Organizowanie działalności hurtownika 241 9.9. Kupiec hurtowy 244 9.10. Hurtownicy świadczący usługi specjalne 245 9.11. Formy wspomagania działalności hurtowników 246 9.12. Agenci handlowi i brokerzy 248 9.13. Tendencje rozwoju dystrybucji hurtowej 252 9.14. Tematy do dyskusji 253 9.15. Problemy 253 Rozdział10. Logistyka w dystrybucji 255 10.1. Koncepcja logistyki 255 10.2. Zadania logistyki w dystrybucji 257 10.3. Składowanie produktów 260 10.4. Gospodarowanie zapasami 261 10.5. Magazynowanie 263 10.6. Transport 265 10.7. Charakterystyka środków transportu 266 10.8. Przydatność środków transportu 269 10.9. Tendencje rozwoju logistyki 271 10.10. Tematy do dyskusji 272 10.11. Problemy 272 Rozdział11. Dystrybucja detaliczna 274 11.1. Zadania detalisty 274 11.2. Zaopatrzenie sklepu w produkty 275 11.3. Kreowanie wizerunku sklepu 276 11.4. Podział sklepów według własności, rodzaju produktu i zakresu usług 277 11.5. Podział sklepów według asortymentu produktów 280 11.6. Dystrybucja masowa 283 11.7. Dystrybucja franchisingowa 284 11.8. Sklepy nietypowe 285 11.9. Dystrybucja pozasklepowa 286 11.10. Ośrodki handlowe 289 11.11. Sieć sklepów 291 11.12. Kierunki rozwoju dystrybucji detalicznej 292 11.13. Tematy do dyskusji 294 11.14. Problemy 295
CZĘŚĆ V. PROMOCJA PRODUKTóW Rozdział12. Podstawy promocji 299 12.1. Koncepcja promocji 299 12.2. Model komunikowania się z nabywcami 302 12.3. Postrzeganie wiadomości 304 12.4. Treść przekazu 305 12.5. Struktura przekazu 306 12.6. Adaptacja wiadomości o produkcie 309 12.7. Procesakceptacji nowego produktu 311 12.8. Strategia ogólna promocji 313 12.9. Dostosowywanie promocji do adresatów 317 12.10. Budżet i skuteczność promocji 319 12.11. Tematy do dyskusji 321 12.12. Problemy 321 Rozdział13. Reklama produktów 323 13.1. Koncepcja reklamy 323 13.2. Zadania reklamy 325 13.3. Rodzaje reklamy 327 13.4. Organizowanie reklamy 329 13.5. Kampania reklamowa 330 13.6. środki przekazu reklamy 332 13.7. Tworzenie ogłoszenia reklamowego 334 13.8. Typy ogłoszeń reklamowych 337 13.9. Marketing bezpośredni 339 13.10. Skuteczność reklamy 341 13.11. Tematy do dyskusji 343 13.12. Problemy 343 Rozdział14. Akwizycja 345 14.1. Koncepcja akwizycji 345 14.2. Charakterystyka pracy akwizytora 347 14.3. Akwizytorzy nakłaniający do zamówień 349 14.4. Akwizytorzy przyjmujący zamówienia 350 14.5. Personel wspierający akwizytorów 351 14.6. Rekrutacja i szkolenie akwizytorów 352 14.7. Procesakwizycji 355 14.8. Prezentacja produktu 358 14.9. Przezwyciężanie trudności podczasprezentacji 360 14.10. Negocjowanie i zamknięcie prezentacji 361 14.11. Organizowanie pracy akwizytorów 365 14.12. Tematy do dyskusji 368 14.13. Problemy 369 Rozdział15. Public relations i środki popierania sprzedaży 370 15.1. Koncepcja public relations 370 15.2. Rozpowszechnianie wiadomości 373 15.3. Organizowanie imprez 375 15.4. Przełamywanie niekorzystnego wizerunku 376 15.5. Skuteczność public relations 377 15.6. Charakterystyka środków popierania sprzedaży 377 15.7. Adresaci środków popierania sprzedaży 379 15.8. środki popierania sprzedaży stosowane przez detalistę 381 15.9. środki popierania sprzedaży adresowane do pośredników 385 15.10. Tematy do dyskusji 388 15.11. Problemy 389
CZĘŚĆ VI. PROGRAMOWANIE CEN PRODUKTóW Rozdział16. Polityka cen 393 16.1. Koncepcja ceny 393 16.2. Przesłanki polityki cen 395 16.3. Wpływ ceny produktów na wyniki przedsiębiorstwa 398 16.4. Czynniki wpływające na decyzje cenowe 398 16.5. Konkurencja cenowa i pozacenowa 401 16.6. Wpływ warunków konkurencji na ceny 402 16.7. Nieprawidłowości w polityce cen 404 16.8. Rabaty 405 16.9. Zachęty cenowe 408 16.10. Polityka ceny nowego produktu 411 16.11. Reakcje nabywców i konkurentów na zmiany cen 414 16.12. Zasady ustalania cen w umowie 415 16.13. Tematy do dyskusji 417 16.14. Problemy 417 Rozdział17. Zasady kalkulacji cen 419 17.1. Procedura kalkulacji cen 419 17.2. Elastyczność cenowa popytu 420 17.3. Zależności pomiędzy ceną a kosztami 422 17.4. Kalkulacja cen na podstawie kosztu jednostkowego 424 17.5. Kalkulacja cen w formie narzutów na kos zty 426 17.6. Punkt zwrotu kosztów 431 17.7. Kalkulacja cen w warunkach konkurencji monopolistycznej 433 17.8. Kalkulacja cen na produkt nowy 438 17.9. Podstępy cenowe 439 17.10. Ceny zestawów produktów 441 17.11. Ceny produktów przemysłowych 442 17.12. Tematy do dyskusji 443 17.13. Problemy 443
CZĘŚĆ VII. ZARZąDZANIE MARKETINGOWE Rozdział18. Strategie marketingowe 447 18.1. Koncepcja strategii marketingowej 447 18.2. Okazje marketingowe 449 18.3. Procestworzenia strategii marketingowych 451 18.4. Strategia rynku ogólnego i docelowego 454 18.5. Analiza sytuacji przedsiębiorstwa 455 18.6. Modelowanie rozwoju produkcji 457 18.7. Strategie wzrostu zysku i sprzedaży 460 18.8. Strategia konkurencji 462 18.9. Rola przedsiębiorstwa na rynku 463 18.10. Ocena strategii marketingowej 464 18.11. Tematy do dyskusji 465 18.12. Problemy 466 Rozdział19. Planowanie marketingowe 467 19.1. Zasady planowania marketingowego 467 19.2. Prognozowanie rynku docelowego 469 19.3. Model tendencji rozwojowej 471 19.4. Modele przyczynowo-skutkowe 474 19.5. Przewidywanie jako metoda prognozowania 476 19.6. Trafność prognozy 479 19.7. Funkcje reakcji nabywców 480 19.8. Programy marketingowe 484 19.9. Planowanie w organizacjach działających nie dla zysku 486 19.10. Tematy do dyskusji 488 19.11. Problemy 488 Rozdział20. Organizowanie i kontrola działalności marketingowej 490 20.1. Organizowanie działalności marketingowej 490 20.2. Wdrażanie planów marketingowych 493 20.3. Kontrola działalności marketingowej 494 20.4. Zakreskontroli 496 20.5. Analiza sprzedaży 497 20.6. Analiza udziałów produktu w rynku 499 20.7. Kontrola kosztów 500 20.8. Kontrola ogólna działalności marketingowej 503 20.9. Tematy do dyskusji 505 20.10. Problemy 506
CZĘŚĆ VIII. ELEMENTY ZARZąDZANIA PRODUKTAMI PRZEMYSŁOWYMI I USŁUGAMI Rozdział21. Kierowanie rozwojem produktów przemysłowych 509 21.1. Charakterystyka rynku produktów przemysłowych 509 21.2. Klasyfikacja działalności przemysłowej 511 21.3. Podejmowanie decyzji o kupnie produktów przemysłowych 513 21.4. Organizowanie zakupów 514 21.5. Realizacja zakupów 515 21.6. Kupno produktu nowego 517 21.7. Wybór produktu i kanału dystrybucji 518 21.8. Promocja i ceny produktów przemysłowych 520 21.9. Tematy do dyskusji 522 21.10. Problemy 523 Rozdział22. Kierowanie rozwojem usług 524 22.1. Charakterystyka usług 524 22.2. Podział usług 527 22.3. Zasady funkcjonowania rynku usług 529 22.4. Jakość us ług 531 22.5. Marketing mix w zakresie usług 532 22.6. Pracownicy zakładu usługowego 537 22.7. Marketing mix w zakresie usług nie dla zysku 538 22.8. Rola usług w gospodarce narodowej 540 22.9. Tematy do dyskusji 543 22.10. Problemy 544
CZĘŚĆ IX. MARKETING MIęDZYNARODOWY Rozdział23. Podstawy marketingu międzynarodowego 547 23.1. Model funkcjonowania marketingu międzynarodowego 547 Spis tre´sci 11 23.2. Ewolucja teorii wymiany międzynarodowej 549 23.3. Miejsce Polski w wymianie międzynarodowej 553 23.4. Zasady podejmowania decyzji eksportowych i importowych 556 23.5. Czynniki wpływające na rozwój wymiany międzynarodowej 559 23.6. Zakreszaangażowania producenta w wymianę międzynarodową 560 23.7. Eksport na rynek światowy 562 23.8. Przedsiębiorstwo międzynarodowe 563 23.9. Strategie wymiany międzynarodowej 565 23.10. Strategie międzynarodowego marketingu mix 566 23.11. Tematy do dyskusji 569 23.12. Problemy 570 Rozdział24. Analiza środowiska międzynarodowego 571 24.1. Charakterystyka środowiska międzynarodowego 571 24.2. Polityka wymiany międzynarodowej 573 24.3. Polityka importowa 575 24.4. Polityka eksportowa 580 24.5. Analiza opłacalności eksportu 582 24.6. środowisko społeczno-gospodarcze 584 24.7. Wpływ kultury na wymianę międzynarodową 586 24.8. środowisko demograficzne i geograficzne 592 24.9. Międzynarodowe badania marketingowe 593 24.10. Zbieranie i analiza materiałów wtórnych i pierwotnych 596 24.11. Międzynarodowa integracja gospodarcza 598 24.12. Tematy do dyskusji 602 24.13. Problemy 603 Rozdział25. Organizowanie marketingu międzynarodowego 604 25.1. Wejście na rynek zagraniczny 604 25.2. Eksport pośredni 605 25.3. Eksport bezpośredni 607 25.4. Partnerskie powiązania gospodarcze 608 25.5. Filie przedsiębiorstwa międzynarodowego 612 25.6. Logistyka międzynarodowa 614 25.7. Cykl wymiany międzynarodowej 616 25.8. Prawa i obowiązki stron 618 25.9. Ceny w wymianie międzynarodowej 621 25.10. Dokumentacja transakcji 624 25.11. Rozliczanie finansowe transakcji 627 25.12. Ryzyko w transakcjach międzynarodowych 629 25.13. Tematy do dyskusji 631 25.14. Problemy 631
Bibliografia 633 Indeks rzeczowy 637 O Autorze 645
|