Tytuł: | Marketing skierowany do kobiet | | Autor: | Martha Barletta | | ISBN: | 978-83-7556-081-7 | | Ilość stron: | 268 | | Data wydania: | 2008 (wydanie 2) | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 41.00zł | |
Kobiety to najpotężniejsi konsumenci na świecie. Stanowią trochę ponad połowę populacji i kontrolują dużo więcej niż połowę wydatków –,, zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w wielkich i małych firmach.
Dlaczego kobiety potrzebują innego marketingu?
Odpowiedź kryje się w zasadzie marketingu nr dwa –,, „,,Rozumieć swojego klienta”,,. Kobiety cechuje zupełnie inny zestaw priorytetów, preferencji i postaw niż mężczyzn. Ich proces podejmowania decyzji o zakupie jest kompletnie różny. I różnie też reagują na media i przekazy marketingowe, na język i obrazy.
Przed „,,Marketingiem skierowanym do kobiet”,, nie ukazała się ani jedna książka, która opisywałaby praktyczne aspekty prowadzenia marketingu skierowanego do klientów rodzaju żeńskiego.
Najwidoczniej ktoś nie dość uważnie spogląda na wskazania „,,zakupomierza”,,. Z jakiegoś powodu konsumenci płci żeńskiej wybierają naszą konkurencję. Co gorsza, ponieważ każdy klient płci żeńskiej tworzy efekt multiplikacji, straty również są większe niż sądzimy. Co kobiety kupują, to „,,sprzedają”,, dalej –,, jeśli są zadowolone z produktu lub usługi opowiadają o nich znajomym –,, kobietom i mężczyznom. Ten przekaz ustny jest najpotężniejszym narzędziem marketingowym, jaki można sobie wymarzyć.
Pewnie spotkałeś się z ogólnymi stwierdzeniami typu „,,musisz zrozumieć swoją grupę docelową”,,, „,,kobiety różnią się między sobą”,,, „,,kobiety są skomplikowane”,,, „,,musisz poznać jej wartości i emocje”,, lub „,,w przypadku kobiet wszystko sprowadza się do związków”,, są bezsprzecznie prawdziwe, ale nie dają przełożyć się zbytnio na działania. Potrzebna jest kombinacja fachowej wiedzy nt. płci i praktycznych pomysłów płynących z doświadczeń marketingowych, czyli przełożenie obserwacji na taktykę działań. W skrócie –,, potrzebna jest niniejsza książka.
Celem „,,Marketingu skierowanego do kobiet”,, jest udzielenie odpowiedzi na trzy kluczowe pytania: 1. Co sprawia, że kobiety to interesujący rynek? 2. Dlaczego kobiety potrzebują innego marketingu? 3. Jak przejść od ogółów nt. płci do taktyki działania?
Kim jest autor, żeby tak twierdzić?
Przede wszystkim, Martha Barletta jest kobietą, a to daje jej nieodparte argumenty. Jej matka jest lingwistką, co pchnęło jej zainteresowania w kierunku komunikacji i języków –,, kamieni węgielnych marketingu w ogóle, a żeńskiej kultury płci w szczególności. Zawód jej ojca sprawił, że jako dziecko podróżowała po całym świecie - od Maroka do Francji, poprzez Bejrut, Brukselę i Singapur. Przekonała się, że odmienne kultury cechuje odmienne podejście do świata i odmienne sposoby komunikowania się. Pomogło jej to zrozumieć, że mężczyźni i kobiety, wychowani w męskiej i żeńskiej kulturze płci, również potrzebują odmiennego podejścia. Martha Barletta wybrała karierę w marketingu w wyniku zainteresowania ludźmi –,, kim są, czego chcą i jak się zachowują. Poznała dokładnie, jak poszczególne elementy miksu marketingowego oddziałują na siebie nawzajem, nabyła ogromnego doświadczenia w całym spektrum dziedzin marketingowych, takich jak strategia, pozycjonowanie, promocja, event marketing i innych.
Sensacja! To niesamowita pozycja na temat rynku kobiet, która opisuje to, co jest ważne dla kobiet, a nie to, co jest ważne dla specjalisty od spraw marketingu. I styl Marthy Barletty, oparty na mieszance faktów, doświadczeń i przykładów, świetnie służący przedstawieniu jej punktu widzenia sprawia, że z niecierpliwością przewracamy kolejne strony wydając siebie okrzyk niekłamanego zaskoczenia przynajmniej raz na rozdział. Liczne spostrzeżenia i rozważania autorki w dziedzinie marketingu skierowanego do kobiet zawierają zarówno wielkie niespodzianki, jak rzeczy ewidentnie prawdziwe. Są one dobrze udokumentowane, jasno przedstawione - często okraszone wspaniałym poczuciem humoru. Czytelnik znajdzie w tej książce niezbędną wiedzę i prawdziwą inspirację...
Rozdziały:
Wprowadzenie: Odsłaniamy rynek 17
CZĘŚĆ I. Po co kierować marketing do kobiet 27
Rozdział 1. Siła portfela 29 „Cicha generacja” trzęsie światem 29 Kobiety dzisiaj – coraz wyższe stopnie 30 Cztery komponenty kobiecego rynku 32 1. Wielkość zarobków – co skrywa jej portfel? 32 2. Zamożne kobiety – końcowi odbiorcy dóbr 34 3. Siła nabywcza konsumenta – główny domowy specjalista ds. zakupów 35 4. Kobieta znaczy biznes – z książeczką czekową firmy w ręku 36 Dochodowość na rynku kobiet 37 Bardziej dochodowi klienci 37 Większa satysfakcja klientów – również mężczyzn 38 Większy zwrot nakładów na marketing 38 Rozdział 2. Różnice, które robią różnicę 41 Różnice ustalone 42 Od fikcji do faktu 43 Myszy i ludzie 46 Fakty ze świata płci – gdzie są te różnice? 46 Czynniki ewolucyjne – Adam, Ewa i pierwszy przypadek presji rówieśniczej 47 Wpływ biologii – coś więcej niż podstawowa wiedza 47 Skąd kobiety wiedzą – zmysły i wrażliwość 53 Umysł mężczyzny – rzeczy i twierdzenia 57 Dla każdego coś miłego 59
CZĘŚĆ II. Model marketingowy GenderTrendsTM Dlaczego i w jaki sposób kobiety podejmujĄ róŻne decyzje o wyborze marki 61
Rozdział 3. Model marketingowy GenderTrendsTM: Widok z lotu ptaka 63 Gwiazda 64 Koło 65 Kompas 66 Spiralna ścieżka 67
Rozdział 4. Gwiazda kultury płci 69 Gwiazda GrenderTrends 71 Pierwszy wierzchołek gwiazdy – wartości społeczne 71 Ludzie najpierw, na końcu i zawsze 71 Mężczyźni są solistami, kobiety grają w zespole 73 Mężczyźni chcą być „zwycięzcami”, kobiety wolą być „ciepłe” 76 Mężczyźni tworzą piramidy, a kobiety niezhierarchizowane grupy 78 Stopnie zróżnicowania 81 Drugi wierzchołek gwiazdy – czynniki życiowo-czasowe 82 Życie codzienne – kobiety i podwójny dzień 83 Wielozadaniowość 85 Marketing kamieni milowych 88 „Żyj długo i zamożnie” 88 Trzeci wierzchołek gwiazdy – proces syntezy 90 Szczegóły, szczegóły 91 Integrowanie a odrzucanie 92 Idealna odpowiedź 94 Czwarty wierzchołek gwiazdy – klucze komunikacji 96 Nagłówek a pełen tekst 96 Rozmowa sprawozdawcza a rozmowa kontaktowa 97 Nawiązywanie przyjaźni 98 Wartości wyznawane przez kobiety 102 Co jest kobietom drogie 103 Z czego kobiety są dumne 104 Co kobiety lubią lub chcą robić bardziej niż mężczyźni 105 Co kobiety lubią tak samo jak mężczyźni – a co często jest niedostrzegane 106 Czego kobiety nie chcą, nie robią lub co ich nie obchodzi 106 Czego kobiety oczekują lub na co są otwarte, a czego mężczyźni nie chcą 108
Rozdział 5. Koło i kompas: Reakcja na przekazy marketingowe 111 Reklama 113 Wartości społeczne 113 Czynniki życiowo-czasowe 115 Dynamika syntezy 116 Klucze komunikacji 117 Marketing internetowy i elektroniczny 118 Czynniki życiowo-czasowe 120 Procesy syntezy 120 Produkt i opakowanie 121 Wartości społeczne 121 Czynniki życiowo-czasowe 122 Procesy syntezy 122 Inne czynniki 123
Rozdział 6. Spiralna ścieżka: Jak kobiety podejmują decyzje o zakupie 127 Wypytywanie – kobiety inaczej rozpoczynają proces decyzyjny zakupu 129 Idealna odpowiedź – kobiety szukają innego rezultatu 130 Spiralna ścieżka – kobiety poszukują większej ilości informacji i sprawdzają więcej opcji 132 Sukcesja – wpływ kobiety na sukces twojej sprzedaży nie kończy się wraz z dokonaniem przez nią zakupu 133 Rekomendacje – dzielenie się bogactwem 133 Długotrwała lojalność – zaufanie to rzecz nieoceniona 133 Uproszczenie kolejnych kontaktów 134 Konsekwencje innego procesu decyzyjnego kobiet dla marketingu i sprzedaży 135 Ostateczny efekt – spirala sukcesu 135
CZĘŚĆ III. Praktyczne zastosowania: Strategie i taktyka 137
Rozdział 7. Na miejsca: Ocena rynku 139 Patrząc w przód 139 Znajdź swój rynek 140 Definiowanie działalności – Cherchez la femme! 140 Dlaczego kobiety? 141 Które kobiety? 142 Przegląd sytuacji – dziury u konkurencji 145 Elementy funkcjonalne firmy 147 Elementy komunikacji 148 Rozumienie klienta – badania 149 Badanie jakościowe – pozwól na swobodną wypowiedź 149 Badania ilościowe – kwestionując pytania 153 Strzeż się uprzedzeń interpretując wyniki – zarówno ich, jak i twoje 155 Udowodnij swoje racje – mierz wszystko, również mężczyzn 157 Rezultaty mówią za siebie… i za ciebie 158 Kaizen – w poszukiwaniu ciągłej poprawy 159
Rozdział 8. Gotowi: Planowanie strategii i taktyki 161 Określ swoje miejsce – od pozycjonowania do przekonywania 161 Budowa tożsamości marki 161 Określenie produktu 162 Pozycjonowanie – co działa na kobiety 164 Aktywacja – wchodzimy do gry 167 Super! Super! Daj jej „newsa” 168 Siła sugestii – uwypuklenie potrzeby 169 Marketing przechwytujący – wzbudzanie potrzeby 171 Czas na działanie 173 Nominacja – przetrwać wstępną selekcję 174 Przekaz ustny – warte uwagi 175 Marketing kamieni milowych – szukając otwartego umysłu 176 Dobre wrażenie 178 Badanie i decyzja! Na mecie 179 Postrzeganie przewagi produktu 179 Przekazy o produkcie – nienasycona potrzeba wiedzy 180 Interakcja osobista 181 Środowisko sprzedaży – nie marnuj jej czasu i swojego 182 Zachęty – są jeszcze inne powody poza pieniędzmi 184 Sukcesja – jak najlepiej wykorzystać pozyskane klientki 186 Pomóż klientce zadbać o ciebie 187 Maksymalizacja efektu – najpierw strategia, potem taktyka 190
Rozdział 9. Start! Komunikacja która łączy 193 Media/środki komunikacji – nie tylko cyfry 193 Przekaz ustny 194 Wizerunek i informacja – podziel przekaz 194 „Kontaktowanie” a „docieranie” 195 Jednostki mediów – szukaj „efektywnego oddziaływania” a nie „efektywnego docierania” 196 Bądź indywidualistą – zostaniesz mile powitany przez kobiety 196 Przekazy – co przynosi efekt zamierzony, a co odwrotny 197 Co mówić – znaczenie i motywacja, które docierają 198 Najpierw ludzie 198 Ciepło wygrywa ze zwycięzcą 199 Ona woli grupę niż piramidę 200 Jak mówisz – kontekst, historie, język, humor i inne ważne elementy 200 Obsada – jak portretujesz kobiety 200 Sceneria – prezentacja przekazu 202 Scenariusz – uważaj co mówisz 204
Rozdział 10. Twarzą w twarz: Sprzedaż i obsługa 209 Szukając „złóż” 210 Wyśledź je – identyfikacja „pierwszorzędnych” klientek 210 Wybierz i zagadaj – budowanie kontaktów 212 Przyłącz się 214 Sprzedaż przez seminaria 215 Kultywuj relacje 217 Magnes – stań tam, gdzie będziesz widoczny 219 Konsultacje w miejscu sprzedaży 220 Więcej słuchaj niż gadaj 221 Teraz twoja kolej – mów 222 Wyczerpująco odpowiedz na każde pytanie 224 Nie poniżaj konkurencji 224 Małe grzeczności przynoszą wielkie punkty 225 Nadwrażliwa społeczność 225 Finalizowanie transakcji 227 Idealna odpowiedź – dłuższa droga 227 Przełamywanie niechęci do podjęcia decyzji 227 Sprzedaż parom 229 Obsługa, wsparcie i budowanie związków z klientem 230 Wspieraj swój produkt 230 Jedna osoba na raz 230
Rozdział 11. Uwagi dla dyrektora generalnego 235 Wiadomości w skrócie 236 Kobiety nie są niszą 236 Kto pierwszy, ten lepszy 237 Działaj na serio 237 Przebij mury korporacyjnego silosa 239 Utrzymanie klientów jest tańsze niż zdobywanie nowych 240 Bądź dalekowzroczny 240 Ostateczny wniosek – większy zwrot nakładów na marketing 242
Aneks A. Osiem mitów marketingu skierowanego do kobiet: Rozwiewanie mitów 245
Aneks B. Geniusze GenderTrends: Kontynuacja wyróżnień 251 Lisa Finn: Co nowego na rynku kobiet? 252 Denise Fadeva: Kto właściwie jest nowatorem? Zwróć uwagę na kobiety powyżej 45 lat 253 Andrea Learned: Komfort technologiczny w marketingu elektronicznym 254 Helen Thompson: Usługi finansowe – uwaga na inwestorki 255 Delia Passi Smalter: Analiza przekładalności marketingu na sprzedaż wśród kobiet 257 Edie Fraser: Organizacje kobiece – rozwiązanie dla sponsoringu korporacyjnego 258 Dori Molitor: Przemień swoje klientki w entuzjastki twojej marki 259 Linda Denny: Rekrutacja – jak sprzedać kobietom karierę w twojej firmie 260 Joanne Thomas Yaccato: Poprawne odczytywanie jej sygnałów decyduje o twojej sprzedaży 262 Dr Judith Tingley: Jak klientki postrzegają specjalistów ds. sprzedaży płci męskiej 263
Przypisy 265
|