Tytuł: | Marketing w organizacjach non profit | | Autor: | Ireneusz Drabik,Andrzej Limański | | ISBN: | 978-83-7251-717-3 | | Ilość stron: | 232 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 15.8x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 47.00zł | |
Pojęcie organizacji non-prot czy też organizacji „niekomercyjnej” staje się także i u nas coraz bardziej popularne. Dobrze więc, że Autorzy - znani od lat jako wybitni specjaliści od marketingu - podjęli się trudnego zadania przybliżenia szerszemu gronu czytelników wielu pojęć, denicji, charakterystyki wykorzystywanych narzędzi i przykładów zastosowania organizacji non-prot. Ten nowy typ organizacji przedkładającej motywację humanitarną nad ekonomiczną i zorientowanej na realizację celów społecznie użytecznych staje się nieodłącznym elementem współczesnego życia społecznego i gospodarczego. W celu funkcjonowania takich organizacji, a także ich rozwoju niezbędnym staje się przyjęcie dla nich orientacji marketingowej uwzględniającej zaspokojenie oczekiwań i potrzeb odbiorców, ale i umożliwiającej pozyskiwanie donatorów (darczyńców) wspierających ten typ działalności.
Autorzy wykorzystując swoją wiedzę i erudycję oraz własne doświadczenia starają się nam przybliżyć bardzo ważny problem funkcjonowania organizacji non-prot we współczesnej gospodarce. Książka może też być cennym podręcznikiem dla szerokiego grona studentów i doktorantów zajmujących się problematyką marketingu i zarządzania marketingowego.
Rozdziały:
Wstęp
Rozdział 1. Funkcjonowanie organizacji non-profit w gospodarce rynkowej
1. Organizacja non-profit - istota i charakterystyka 1.1. Istota organizacji non-profit 1.2. Klasyfikacja organizacji non-profit 2. Dobra publiczne i społeczne 2.1. Charakterystyka dóbr publicznych i społecznych 2.2. Dobra publiczne w opinii Polaków 3. Rozwój organizacji non-profit w sektorze społecznym 3.1. Powstanie i znaczenie sektora społecznego w gospodarce 3.2. Sektory gospodarki - relacje i zależności 3.3. Sektor społeczny w Polsce
Rozdział 2. Przesłanki wdrożenia marketingu w organizacjach non-profit
1. Interdyscyplinarne ujęcie marketingu jako podstawa jego wykorzystania w organizacjach non-profit 1.1. Definicja i podstawowe cechy marketingu 1.2. Adaptacja marketingu w organizacjach non-profit 2. Uwarunkowania stosowania marketingu w organizacjach non-profit 2.1. Zróżnicowanie odbiorców 2.2. Różnorodność celów 2.3. Przewaga usługowego charakteru oferty 2.4. Kontrola społeczna 3. Orientacja marketingowa organizacji non-profit 3.1. Podstawowe założenia orientacji marketingowej 3.2. Kompozycja marketingu-mix 4. Marketing społeczny - kształtowanie postaw i zachowań społecznie pożądanych 4.1. Społeczna odpowiedzialność marketingu 4.2. Marketing idei społecznych 4.3. Orientacja społeczna marketingu a strategie organizacji non-profit 5. Zachowania konsumentów organizacji non-profit 5.1. Zmiany zachowań konsumentów w warunkach globalizacji 5.2. Potrzeby jako podstawa zachowań konsumentów 5.3. Proces decyzyjny konsumentów indywidualnych 5.4. Proces decyzyjny konsumentów instytucjonalnych 5.5. Kształtowanie zachowań konsumentów w aspekcie marketingu społecznego 6. Badania marketingowe i segmentacja rynku w działalności organizacji non-profit 6.1. Badania marketingowe w systemie informacji marketingowej 6.2. Segmentacja rynku 7. Marketing relacji jako koncepcja rozwoju organizacji non-profit 7.1. Istota marketingu relacji 7.2. Marketing relacji jako efekt ewolucji koncepcji marketingu 7.3. Internet w marketingu relacji 8. Opinie na temat adaptacji marketingu w organizacjach non-profit 8.1. Korzyści i trudności adaptacji marketingu 8.2. Krytyka adaptacji marketingu
Rozdział 3. Pozyskiwanie donatorów jako obszar decyzji marketingowych organizacji non-profit
1. Rola i znaczenie donacji w działalności organizacji non-profit 1.1. Orientacja marketingowa w pozyskiwaniu donatorów 1.2. Proces stawania się donatorem 2. Pozyskiwanie zasobów finansowych i rzeczowych 2.1. Źródła publiczne 2.2. Donatorzy indywidualni 2.2.1. Metody przekazywania wsparcia przez donatorów indywidualnych 2.2.2. Sposoby pozyskiwania i utrzymywania donatorów indywidualnych 2.3. Współdziałanie organizacji non-profit i podmiotów komercyjnych 2.3.1. Istota paradygmatów „odpowiedzialnej postawy” i „wykorzystania okazji” 2.3.2. Proces i formy współdziałania 3. Wolontariat w działalności organizacji non-profit 3.1. Współczesne rozumienie wolontariatu 3.2. Rodzaje, formy i miejsca świadczenia pracy na zasadach wolontariatu 3.3. Wolontariat w Polsce 3.4. Proces pozyskiwania i utrzymywania wolontariuszy 3.4.1. Określenie potrzeb organizacji non-profit i oczekiwań względem wolontariuszy 3.4.2. Określenie potrzeb wolontariuszy 3.4.3. Formy i strategie pozyskiwania wolontariuszy 3.4.4. Organizacja pracy wolontariuszy
Rozdział 4. Zarządzanie marketingowe w organizacjach non-profit
1. Przesłanki „myślenia strategicznego” w organizacjach non-profit 1.1. Zarządzanie organizacjami non-profit jako dyscyplina nauki o zarządzaniu 1.2. Marketing jako funkcja zarządzania organizacjami non-profit 2. Proces formułowania strategii marketingowej organizacji non-profit 2.1. Misja organizacji non-profit 2.2. Analiza zewnętrznego i wewnętrznego środowiska marketingowego - analiza sytuacji 2.2.1. Analiza makrootoczenia 2.2.2. Analiza mikrootoczenia 2.2.3. Analiza potencjału organizacji non-profit 2.2.4. Analiza SWOT i podsumowanie analizy środowiska marketingowego 2.3. Formułowanie celów marketingowych 2.4. Formułowanie marketingu-mix 2.4.1. Produkt 2.4.1.1. Kształtowanie oferty produktowej 2.4.1.2. Kształtowanie asortymentu 2.4.1.3. Wprowadzanie i wycofywanie produktów 2.4.2. Cena 2.4.2.1. Typologia cen 2.4.2.2. Sposoby ustalania cen 2.4.3. Dystrybucja 2.4.3.1. Lokalizacja a dostępność oferty 2.4.3.2. Wybór kanałów dystrybucji 2.4.4. Promocja 2.4.4.1. Proces komunikacji marketingowej 2.4.4.2. Środki promocji 2.4.4.3. Komunikacja marketingowa w wirtualnej przestrzeni rynkowej 2.5. Organizacja i wdrożenie 2.6. Kontrola efektów
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tablic
|