W książce wyjaśniono podstawowe zagadnienia bezpiecznego ruchu samochodu. Omówiono najważniejsze zagadnienia mechaniki ruchu pojazdu, zwłaszcza relacje pomiędzy działaniem kierowcy a zachowaniem się samochodu na drodze.
Opisano podstawowe relacje zachodzące podczas toczenia się koła, dynamikę trakcyjną i proces rozpędzania oraz bilans mocy i energochłonność różnych faz jazdy.
Przedstawiono zachowanie się samochodu w ruchu krzywoliniowym, stateczność, jazdę w kolumnie i w nocy, sposoby wyznaczania bezpiecznej odległości pojazdów i prędkości granicznej w wielu sytuacjach drogowych.
Uwzględniono najnowsze osiągnięcia w dziedzinie konstrukcji samochodu. Drugie wydanie rozszerzono o modele dynamiki prostoliniowego ruchu koła (rozdz. 2.7) oraz ruchu samochodu podczas rozpędzania (rozdz. 4.8).
Odbiorcy książki: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni technicznych kierunku samochodowym i pokrewnych, kadra techniczna w branży motoryzacyjnej.
Rozdziały: Wykaz ważniejszych oznaczeń 11
Rozdział 1. Wprowadzenie 17 1.1. Pojęcia ogólne. Klasyfikacja pojazdów 17 1.2. Ogólny układ konstrukcyjny samochodu 18 1.3. Bezpieczny samochód i wspomaganie kierowcy 21
Rozdział 2. Mechanika toczenia się koła 25 2.1. Przenoszenie momentu obrotowego od silnika do kół jezdnych 25 2.2. Wyznaczanie prędkości jazdy. Przełożenie 27 2.3. Ogumienie i jego właściwości 29 2.4. Siły i momenty działające na koło samochodu 35 2.5. Opór toczenia 39 2.6. Przyczepność ogumienia 42 2.7. Model dynamiki ruchu prostoliniowego koła 49
Rozdział 3. Ruch prostoliniowy 51 3.1. Siły działające na samochód 51 3.2. Opory ruchu 53 3.3. Opór aerodynamiczny 55 3.4. Opór ruchu przyczepy 58 3.5. Reakcje normalne od nawierzchni drogi 60 3.6. Równanie ruchu 63 3.7. Dysponowana i zapotrzebowana siła napędowa 64 3.8. Bilans mocy 65 3.9. Sprawność układu napędowego 68
Rozdział 4. Rozpędzanie samochodu i właściwości trakcyjne 69 4.1. Dobór przełożeń w układzie napędowym 69 4.2. Analiza właściwości trakcyjnych samochodów 76 4.3. Charakterystyka dynamiczna 83 4.4. Hydromechaniczne układy napędowe 84 4.5. Hybrydowe układy napędowe 88 4.6. Wpływ mechanizmu różnicowego na właściwości trakcyjne samochodów 92 4.7. Ograniczenie poślizgu kół napędowych. ASR 94 4.8. Model dynamiki ruchu samochodu podczas rozpędzania 96
Rozdział 5. Energochłonność ruchu 97 5.1. Charakterystyki i porównanie silników napędowych 97 5.2. Energochłonność ruchu w charakterystycznych sytuacjach drogowych 102 5.3. Pole podaży mocy. Wpływ przełożeń w układzie napędowym na wykorzystanie mocy silnika 106 5.4. Ocena zużycia paliwa 108
Rozdział 6. Hamowanie 115 6.1. Energia kinetyczna pojazdu 115 6.2. Siły działające na pojazd podczas hamowania 116 6.3. Moment tarcia w hamulcach i jego obliczanie 117 6.4. Maksymalna siła hamowania. Hamowanie a przyczepność kół do nawierzchni 119 6.5. Przebieg hamowania. Długość drogi hamowania i zatrzymania 121 6.6. Rozkład sił hamowania na osie kół jezdnych 125 6.7. Wpływ warunków ruchu na blokowanie kół tylnych podczas hamowania 131 6.8. Regulacja sił hamowania na kołach osi tylnej 133 6.9. Układy regulacji poślizgu kół podczas hamowania. ABS 134 6.10. Stateczność kierunkowa podczas hamowania 136
Rozdział 7. Ruch krzywoliniowy 141 7.1. Ogólna charakterystyka ruchu krzywoliniowego 141 7.2. Kinematyka skrętu 142 7.3. Boczne znoszenie ogumienia 145 7.4. Nadsterowność i podsterowność pojazdu 150 7.5. Prędkość jazdy na łuku drogi 153 7.6. Zapas stateczności 158 7.7. Wywrócenie pojazdu na łuku drogi 160 7.8. Wpływ nachylenia łuku drogi na prędkość maksymalną 164 7.9. Skręt kół kilku osi pojazdu 166 7.10. Skręt zespołu pojazdów i pojazdu członowego 168 7.11. Stabilizacja kół kierowanych 170 7.12. Opór ruchu na łuku drogi 173 7.13 Wpływ siły napędowej na ruch krzywoliniowy 174 7.14. Oddziaływanie mechanizmu różnicowego na ruch krzywoliniowy 176 7.15. Oddziaływanie ESP na ruch pojazdu 177
Rozdział 8. Stateczność podłużna i poprzeczna 181 8.1. Ogólne warunki stateczności 181 8.2. Stateczność podłużna 182 8.3. Stateczność poprzeczna. Równowaga poprzeczna przy znacznym nachyleniu 186
Rozdział 9. Analiza ruchu samochodu w szczególnych sytuacjach drogowych 189 9.1. Wyprzedzanie 189 9.2. Hamowanie samochodów jadących w kolumnie 194 9.3. Omijanie nagle pojawiających się przeszkód 205 9.4. Oddziaływanie wiatru bocznego 209 9.5. Widoczność w nocy a bezpieczeństwo jazdy 211
Rozdział 10. Kinematyka zawieszeń i prowadzenie kół jezdnych 213 10.1. Zadania zawieszenia. Prowadzenie kół jezdnych 213 10.2. Wpływ zawieszenia na kąty ustawienia kół 216 10.3. Kinematyka zawieszenia a przechył nadwozia 224
Rozdział 11. Obciążenia dynamiczne i drgania w samochodzie 229 11.1. Obciążenia dynamiczne występujące podczas jazdy samochodu 229 11.2. Podstawy analizy obciążeń dynamicznych i drgań w samochodzie 235 11.3. Wibroizolacja drgań 249
Rozdział 12. Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych 255 12.1. Proces rekonstrukcji i jego uwarunkowania 255 12.2. Rekonstrukcja procesu hamowania 256 12.3. Modelowanie procesu zderzenia 257 12.4. Obliczanie prędkości ruchu samochodu przed zderzeniem 261 12.5. Analiza uderzenia pieszego przez samochód 268 12.6. Wykorzystanie analizy czasowo-przestrzennej podczas rekonstrukcji wypadku drogowego 271
Rozdział 13. Właściwości terenowe pojazdów kołowych 279 13.1. Ogólna charakterystyka zdolności pokonywania terenu 279 13.2. Charakterystyka techniczna samochodu a jego właściwości terenowe 281 13.3. Współpraca opony z odkształcalnym podłożem 285
Rozdział 14. Modele działania kierowcy 289 14.1. Ogólna charakterystyka modeli 289 14.2. Model kompensacyjny 290 14.3. Model antycypacyjny 291
Załączniki 293 Z1. Informacje uzupełniające 293 Z2. Przykłady obliczeniowe 296
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 43,73zł
|