Tytuł: | Media i komunikowanie masowe | | Autor: | Tomasz Goban-Klas | | ISBN: | 978-83-01-14300-8 | | Ilość stron: | 340 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 49.90zł | |
Książka:
syntetyczna i aktualna – niezbędna w pracy i na studiach; przedstawia rzeczywisty stan wiedzy o środkach masowego komunikowania oraz ukazuje ich siłę i oddziaływanie społeczne; w obecnym wydaniu prezentuje całkowicie nowy – uzupełniający rozważania na temat mediów – rozdział Ku społeczeństwu medialnemu oraz bibliografię najnowszych prac w języku polskim.Pozycja polecana studentom nauk politycznych, dziennikarstwa, bibliotekoznawstwa, socjologii, psychologii, filmoznawstwa, kulturoznawstwa i europeistyki, a także praktykom – dziennikarzom, badaczom mediów, badaczom opinii publicznej, specjalistom od public relations i menedżerom medialnym.
Rozdziały:
Od tam-tamu do Internetu? 13 Początki ludzkiego komunikowania 14 Stadia rozwoju społecznego 15 Społeczna historia środków komunikowania masowego 17 Uwarunkowania i wzory rozwoju środków masowych 25 Główne problemy nauki o komunikowaniu masowym 28 Podstawowe różnice ujęć teoretycznych 29 Różne rodzaje teorii 30 Poziomy komunikowania 31 Nauka o komunikowaniu a badanie komunikowania masowego 32 Kłopoty terminologiczne 33
Część I. Podstawowe pojęcia i modele 33 1. Komunikowanie społeczne 37 1.1. Rola komunikowania w życiu społecznym 39 1.2. Definicje i pojęcie komunikowania 41 1.2.1. Zakres komunikowania 43 1.2.2. Intencjonalność komunikowania 43 1.2.3. Skuteczność komunikowania 44 1.2.4. Kierunek przekazu 44 1.2.5. Perswazyjność komunikowania 41 1.3. Komunikowanie jako termin podstawowy 45 2. Środki i formy komunikowania 47 2.1. Pojęcie i klasyfikacja 47 2.2. Rozwój środków i form komunikowania 49 3. Modele procesu komunikowania 52 3.1. Pojęcie i użyteczność modelu 52 3.2. Cztery rodzaje modeli komunikowania 53 3.2.1. Model transmisji i jego warianty 54 3.2.2. Model ekspresyjny lub rytualny 67 3.2.3. Model rozgłosu: komunikowanie jako pokazywanie i przyciąganie uwagi 68 3.2.4. Model recepcji: kodowanie i dekodowanie przekazu 69 3.3. Propozycja modelu syntetycznego 73 3.4. Nowe wzory przepływu informacji 77
Część II. Początki i rozwój badań 81 4. Prekursorzy 83 4.1. Refleksja nad społecznymi aspektami komunikowania 83 4.1.1. Powstanie prasoznawstwa 83 4.1.2. Narodziny socjologii prasy 84 4.2. Początki mass media research 85 4.2.1. Warunki powstania 85 4.2.2. Rozkwit i stabilizacja 88 4.3. Bilans okresu 91 5. Aktualne tendencje 95 5.1. Powstanie i rozwój paradygmatu dominującego 95 5.2. Kres amerykańskiego monopolu 97 5.3. Nurt krytyczny w zachodnich badaniach 98 5.4. Paradygmat alternatywny 100 5.5. Krystalizacja dziedziny badań 102 5.6. Nowe perspektywy 107 6. Media a struktura społeczna: wzajemne relacje 110 6.1. Cechy procesu komunikowania masowego 110 6.1.1. Typologia relacji społeczeństwo-kultura (media) 113 6.2. Komunikowanie jako proces mediowania stosunków społecznych 114 6.2.1. Metafory mediacji 116 6.3. Główne problemy relacji media a społeczeństwo 117 6.3.1. Media a problemy władzy i nierówności społecznej 117 6.3.2. Media a integracja i tożsamość społeczna 119 6.4. Komunikowanie masowe i zmiana społeczna 120 6.4.1. Teoria społeczeństwa masowego 120 6.4.2. Marksizm i media masowe 122 6.4.3. Funkcjonalistyczna teoria mediów i społeczeństwa 123 6.4.4. Krytyczna teoria polityczno-ekonomiczna. 125 6.5. Podstawowe zasady działania mediów masowych 126 7. Media w perspektywie kulturoznawczej 130 7.1. Kultura jako symbolizacja rzeczywistości 130 7.1.1. Współzależności form komunikowania 131 7.1.2. Media a kultura masowa 134 7.1.3. Początki teorii krytycznej: szkoła frankfurcka 136 7.1.4. Późniejszy rozwój krytycznej teorii kulturowej: szkoła birminghamska 138 7.1.5. Dalszy rozwój teorii krytycznej: semiotyczna siła odbiorców 139 7.2. Techniczne środki komunikowania a kultura 140 7.2.1. Determinizm technologiczny w procesach komunikowania. Szkoła w Toronto 140 7.2.2. Model zmian techniki i kultury 142 7.3. Czy zmierzamy ku globalnej kulturze medialnej? 145 7.4. Postmodernistyczna perspektywa teoretyczna wobec mediów i społeczeństwa 147
Część III. Analiza funkcjonowania mediów masowych 149 8. Działanie i organizacja mediów 151 8. 1. Kierowanie mediami w gospodarce rynkowej 151 8.1.1. Ekonomika mediów masowych 151 8.1.2. Ogólny schemat regulacji działania mediów komunikowania 153 8.1.3. Kontrola państwowa 154 8.2. Interpretacja standardów i zasad działania mediów 155 8.2.1. Pojęcie dobra wspólnego (interesu społecznego) w mediach 155 8.2.2. Ład społeczny i solidarność 157 8.3. Normatywne doktryny działania mediów 158 8.3.1. Ideologia liberalna 159 8.3.2. Wolność mediów 160 8.3.3. Tradycyjne zasady profesjonalnych mediów informacyjnych 162 8.3.4. Różnorodność mediów 164 8.3.5. Wariant doktryny liberalnej: odpowiedzialność społeczna 165 8.3.6. Ideologia komunistyczna (marksistowsko-leninowska) 167 8.3.7. Doktryna mediów w rozwoju społeczno-ekonomicznym 168 8.3.8. Doktryna demokratycznej partycypacji 168 8.3.9. Katolicka doktryna medialna 169 8.3.10. Debaty na temat doktryn prasowych 171 8.4. Analiza polityki w dziedzinie mediów komunikowania 173 8.5. Instytucjonalizacja komunikowania masowego 174 8.5.1. Pozycja komunikatora zawodowego 174 8.5.2. Zespół redakcyjny jako system społeczny 176 8.5.3. Instytucje komunikowania masowego 178 8.5.4. Zasady selekcji 179 8.5.5. Kodeksy postępowania mediów 181 9. Przekazy masowe a wartości społeczne 184 9.1. Znaczenie analizy zawartości 184 9.1.1. Tradycje analizy zawartości 184 9.1.2. Sporne kwestie analizy zawartości 186 9.2. Tekst kultury i jego znaczenia 189 9.3. Treści mediów jako informacja 190 9.4. Płaszczyzny socjologicznej analizy zawartości 193 9.5. Ilustrujące przykłady 196 9.5.1 Ogólna struktura przekazów masowych 196 9.5.2. Perspektywy ideologiczne 196 9.6. Gatunki medialne 197 9.6.1. Wiadomości dziennikarskie 200 9.6.2. Bohaterowie i czarne charaktery 201 9.7. Przekazy masowe jako projekcja dominujących wartości społecznych 202 9.8. Problem relacji rzeczywistość-odbicie 204 10. Odbiorcy i publiczność 207 10.1. Audytorium a publiczność 207 10.2. Geneza i różnorodność audytoriów 207 10.3. Publiczność na tle struktury społecznej 209 10.3.1. Dwie koncepcje zbiorowości odbiorczych 209 10.3.2. Wczesne konceptualizacje audytorium jako masy 211 10.3.3. Od masy do rynku 214 10.4. Problemy konceptualizacji audytoriów 215 10.4.1. Dwie definicje odbiorcy i zbiorowości odbiorczych 215 10.5. Relacje pomiędzy publicznością a audytoriami 216 10.6. Typologia publiczności i audytorium 220 10.7. Zarys ujęcia socjologicznego 222 10.7.1. Badania nad odbiorcami 222 10.7.2. Strukturalna tradycja badań nad audytoriami 224 10.7.3. Tradycja behawioralna 225 10.7.4. Kulturoznawcza analiza recepcji 226 10.8. Problemy struktury audytorium 226 10.8.1. Wyjaśnienie struktury i składu audytorium 227 10.8.2. Formowanie audytorium 228 10.8.3. Społeczny charakter wykorzystania mediów 229 10.8.4. Normatywne ramy wykorzystania mediów 230 10.8.5. Pojęcie aktywności audytorium 231 10.8.6. Typologia audytoriów 232 10.9. Od odbiorcy do użytkownika: konsekwencje wprowadzenia mediów telematycznych 234 11. Oddziaływanie środków komunikowania masowego 236 11.1. Problemy badania oddziaływania środków masowych. 236 11.1.1. Intencje komunikatora jako miara skuteczności wpływu 239 11.1.2. Problemy metodologiczne i koncepcyjne 240 11.1.3. Szczeble i rodzaje skutków 241 11.2. Ewolucja poglądów dotyczących siły mediów 243 11.2.1. Pierwsza faza badań: wiara we wszechmocne media 243 11.2.2. Faza druga: Sprawdzanie teorii wszechmocnych mediów 244 11.2.3. Faza trzecia: Ponowne odkrycie siły mediów. 246 11.2.4. Faza czwarta. Negocjowany wpływ mediów 247 11.3. Skutki komunikowania masowego – teorie klasyczne 247 11.3.1. Teorie psychologiczne 248 11.3.2. Teorie socjologiczne 250 11.3.3. Teorie kulturowe 251 11.4. Wpływ mediów jako zmienna zależna 253 11.4.1. Siła mediów może się zmieniać w czasie 253 11.4.2. Badania korzystania i satysfakcji z mediów 253 11.4.3. Socjalizacyjna i demoralizująca funkcja mediów 256 11.5. Oddziaływania środków masowych: podstawowe hipotezy 264 11.5.1. Rosnące dysproporcje poinformowania odbiorców 264 11.5.2. Stymulacja nastrojów społecznych 266 11.5.3. Hipoteza porządku dziennego 267 11.5.4. Spirala milczenia: formowanie klimatu opinii publicznej 269 11.6. Wnioski i postulaty 270
Część IV. Komunikowanie masowe a system społeczny 275 12. Media a rozwój społeczno-gospodarczy 277 12.1. Narodziny problemu 277 12.2. Teorie ekonomiczne 278 12.3. Teorie psychologiczne 279 12.4. Teorie komunikologiczne 280 12.4.1. Teorie dyfuzji innowacji 280 12.4.2. Teoria Lernera 281 12.4.3. Zasady Schramma 282 12.5. Ewolucja poglądów na rolę mediów w rozwoju 283 13. Ku społeczeństwu medialnemu 286 13.1. W poszukiwaniu nazwy epoki 286 13.1.1. Nowożytność i ponowoczesność 288 13.1.2. Społeczeństwo masowe 288 13.1.3. Społeczeństwo informacyjne 289 13.1.4. Społeczeństwo sieciowe 292 13.1.5. Społeczeństwo medialne 293 13.2. Mediatyzacja agory, amfiteatru i areny 296 13.2.1. Agora: od czwartej do pierwszej władzy 296 13.2.2. Amfiteatr: Al-Kaida w CNN 297 13.2.3. Arena: Koloseum świata 297 13.3. Pokolenie esemesów – zmediatyzowana osobowość naszych czasów 298 13.4. Mediamorfoza i prawa mediów 301 13.4.1. Trzy domeny (komunikacja, komunikowanie, dokumentacja) 301 13.4.2. Fonem, litera, piksel jako bity i bajty – „język cyfrowy” 302 13.4.3. Cztery prawa mediów, czyli tetrada McLuhana 304 13.5. Wiek dostępu 304 13.6. Wykluczenie społeczne 305 13.7. Navigare necesse est – Żeglowanie jest koniecznością 306 13.7.1. Metafory w medioznawstwie 306 13.7.2. Kolumbowie Internetu: kompetencje medialne i edukacja medialna 307 13.8. Społeczeństwo medialne z ludzką twarzą 308
Bibliografia 310 Bibliografia uzupełniająca 337
|