Prowadź mnie!
Słowo "mentor" wywodzi się z mitologii greckiej. Ściślej pochodzi od imienia jednej z postaci mitologicznych, Mentora, któremu wyruszający pod Troję Odyseusz, król Itaki, powierzył pieczę nad swoim majątkiem, a także żoną i synem. Gdy syn Odyseusza Telemach wyruszył na poszukiwanie ojca, rolę Mentora przejęła bogini Atena - opiekun stał się przewodnikiem. Od zarania dziejów ludzie szukają mentorów, osób posiadających szeroką wiedzę i bogate doświadczenie, którymi mogą zainspirować innych i które wykorzystują, by wskazać im ścieżkę rozwoju. Relację mistrz - uczeń spotkamy w mitach starożytnej Grecji i Rzymu, w taoizmie i buddyzmie, w koncepcji konfucjańskiej, w zakonach sufickich islamu, w indyjskim systemie sampradaya, a także w judeochrześcijańskiej tradycji nauczycieli.
Dzisiejsi mentorzy służą wsparciem przede wszystkim ludziom biznesu. Obficie czerpiąc z odkryć psychologii i doświadczeń coachingu, pomagają swoim klientom uzyskać natychmiastową poprawę w obszarach związanych z wynikami ilościowymi i jakościowymi. By czynić to skutecznie, powinni dobrze poznać nie tylko osobę, wobec której pełnić będą rolę mentora, lecz także siebie - przede wszystkim własne ograniczenia oraz kompetencje mentalne, które decydują o byciu mistrzem. Mentor musi również uzbroić się w wiedzę i umiejętności, z których będzie korzystał, prowadząc mentee (klienta) ku obranemu celowi. Poznawszy zaprezentowane w tej książce złote zasady mentoringu, dowiesz się, czy jesteś gotów na to, by stać się dla kogoś mentorem, lub czy mentor, którego wybrałeś, jest tym właściwym.
Rozdziały:
Nazwa mentoring 14
Słowo mentoring 20
Osobiste doświadczenie mentora 24
- Postawa mentora 25
- Bezpieczeństwo i lęk 27
- Cztery reakcje na lęk 29
- Odpowiedzialność mentora i mentee 31
Mentoring, czyli trening kompetencji 34
- Wiedza i sukcesja 35
- Transfer wiedzy i doświadczenia 36
- Opór wobec sukcesji 37
- Formalizm versus kultura organizacyjna 39
- Wiedza 41
- Umiejętności 42
- Kompetencje 43
- Zasoby 44
- Zasoby materialne i psychologiczne 46
- Mentoring jako trening 47
- Wynik 48
Coaching a mentoring 50
- Podobne, lecz różne procesy 51
- Mentoring jako podejście modelowe 53
- Przykład sportowy 55
- Przykład biznesowy 56
- Wybór: mentoring czy coaching 57
- Coaching jako kontynuacja mentoringu 60
- Podejście funkcjonalne 61
- Od wniosków do wyniku 63
- Superwizja 64
- Zadania realizowane w superwizji 65
Mentoring oraz inne metody 68
- Mentoring a terapia 70
- Coaching - mentoring, krótka definicja 72
- Tutoring 73
Matryca edukacyjna 76
- Wprowadzenie 77
- Swoboda oddziaływań 79
- Dyrektywność 80
- Gotowe rozwiązania 81
- Rozwiązania kreatywne 82
- Osie matrycy 83
- Nauka (uczenie, nauczanie) 84
- Mentoring 85
- Doradztwo 86
- Coaching partnerski 87
- Wnioski z matrycy edukacyjnej 88
Mentoring, czyli wzrost kompetencji 90
- Mentor jako trener 91
- Mentee jako zawodnik 92
- Organizacja jako boisko 93
- Mentoring jako trening 94
Relacja mistrz - uczeń 98
- Mistrz jako wzór 99
- Dyrektywność 101
- Przywództwo 102
- Obszary przywództwa rozwijane w mentoringu 103
- Inspirowanie 104
- Kierowanie 105
- Kompetencje psychologiczne 107
- Kompetencje techniczne 109
Mentoring i odpowiedzialność 112
- Rozdział kompetencji - podział odpowiedzialności 113
- Przeniesienie 116
- Przeciwprzeniesienie 118
- Role 122
- Opór 124
- Sygnały oporu i przeniesienia 126
- Radzenie sobie z oporem 129
- Radzenie sobie z przeniesieniem 131
- Oddanie odpowiedzialności 133
- Wzięcie odpowiedzialności 134
Błędy w sposobie myślenia 138
- Fałszywy obraz rzeczywistości 139
- Efekt nowości 141
- Paradoks hazardzisty - rytualizm 143
- Zaprzeczanie 146
- Potrzeba aprobaty 148
- Efekt sztywności 150
- Efekt filtrów społecznych 152
Przekonania 156
- Cykl 158
- Zmiana 160
- Cykl odwrócony 161
Mentoring - złote zasady 164
- Czym są zasoby? 165
- Zasoby materialne i psychologiczne 167
- Zgromadź zasoby 169
- Uwzględnij realia 171
- Skuteczność 173
- Wynik 175
- Efekt 176
- Tysiąc pytań 179
- Wpływ 181
- Poczucie wpływu 183
- Zastosuj sprawdzone rozwiązanie 185
- Zadbaj o innych 186
- Działaj teraz 187
Mentoring - model pracy 190
- Sesje 191
- Dzieło 194
- Kontrakt 196
- Struktura sesji 198
- Układ sesji 201
Ćwiczenia własne mentee 204
- Wprowadzenie 205
- Rodzaje zadań 206
- Etyka zadań 207
Cele i efekty. Model CEWWkA 210
- Cel to nie efekt 211
- Efekty i korzyści 212
- Wyniki i wskaźniki 213
- Równowaga wynik - efekt 214
- Wskaźnik 216
- Przekształcanie wskaźników jakościowych na ilościowe 217
- Skuteczność 220
- Analiza 223
Uczestnicy projektu 226
- Potrzeby innych uczestników 227
- Pragmatyzm 228
- Matryca udziałowców 229
- Rejestr udziałowców 232
- Użyteczność 233
- Wzajemność - ekologia 235
Komunikacja w mentoringu 240
- Rodzaje pytań 241
- Pytania mocne 242
- Lejek pytań mentoringowych 243
- Odwrócony lejek pytań 244
- Pytania whitmore'owskie w mentoringu 245
- GROW w mentoringu 246
- Pytania mentoringowe na podstawie modelu GROW 249
- Pytania graniczne 252
- Przykłady pytań granicznych 254
- Feedback 255
- Reguła udzielania informacji 256
- Ocena - opinia - opis 258
- Komunikat "Ja" 260
- Schemat komunikatu "Ja" 261
- Antyprzykłady - brak asertywności 264
Planowanie w mentoringu 268
- Podstawowe ramy projektu 269
- Miary - SMART w mentoringu 270
- Szybkie miary 273
Schemat mentoringu 278
- Proces zmiany - małe kroki 279
- Cel 281
- Wyniki 282
- Wskaźniki 284
- Efekty 285
- Miary 287
- Inne filtry efektywności 289
- Plany 290
- Ćwiczenia i zadania w mentoringu 291
- Zadania domowe 293
- Feedback 297
- Ocena rezultatów 299
Podsumowanie 302
- Coaching kognitywny 303
- Mentoring - trening dla liderów 305
- Nowy model profesjonalisty 306
- Mentoring iskrowy i mentor innowator 308
- Jak wybrać mentora? 310
- Jak wybrać szkołę mentoringu? 313
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 34,79zł
|