Jest to pierwszy na polskim rynku podręcznik metodologii badań naukowych przeznaczony dla pielęgniarek.
Autorki opisują w nim zagadnienia dotyczące określania problemów badawczych, doboru właściwych metod i technik badawczych, krytycznego czytania naukowych tekstów i samodzielnego pisania artykułów naukowych.
Podręcznik jest skierowany do studentów pielęgniarstwa, ale może być przydatny także dla nauczycieli metodologii oraz promotorów prac dyplomowych na studiach pielęgniarskich i innych kierunkach prowadzonych w ramach nauk o zdrowiu.
Rozdziały:
1. Badania naukowe 1.1. Cele, funkcje, struktura, paradygmaty nauki 1.2. Rodzaje badań naukowych i ich użyteczność w pielęgniarstwie 1.3. Istota badań w pielęgniarstwie 1.4. Teoretyczne modele pielęgniarstwa 1.5. Etyczne aspekty badań 1.6. Proces krytycznej oceny publikacji 1.7. Zastosowanie badań naukowych w praktyce pielęgniarskiej
2. Koncepcja naukowego badania empirycznego 2.1. Struktura koncepcji 2.2. Źródła informacji naukowej - przegląd piśmiennictwa 2.3. Określenie celów badania 2.4. Problemy badawcze i kryteria ich poprawności 2.5. Zmienne, wskaźniki zmiennych i hipotezy badawcze
3. Gromadzenie materiału badawczego 3.1. Wybór metod, technik, narzędzi badawczych 3.2. Określenie zbiorowości statystycznej i dobór próby 3.3. Przeprowadzenie badań
4. Opracowanie materiału badawczego 4.1. Porządkowanie zebranego materiału 4.2. Statystyczne opracowanie zebranego materiału 4.3. Analiza i prezentacja materiału 4.4. Dyskusja i wnioski 4.5. Opracowanie pisemne
|