Książka koncentruje się przede wszystkim na: relacjach organizacji z otoczeniem, relacjach w strukturze organizacyjnej, relacjach w procesie pracy, relacjach społecznych, relacjach w procesie kształtowania kapitału społecznego organizacji, relacjach w procesie wprowadzania zmian.
Atuty podręcznika to: przejrzysta struktura wykładu i przystępny język, przykłady oparte na doświadczeniach polskich firm, duża liczba rysunków i tabeli ilustrujących przedstawiane zagadnienia, indeks rzeczowy i indeks nazwisk, bogata bibliografia.
Zespół autorski tworzą pracownicy naukowi i wykładowcy Katedry Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Są nimi: Wanda Błaszczyk, Grażyna Broniewska, Tomasz Czapla, Marek Firkowski, Maciej Malarski, Joanna Michalak, Zofia Mikołajczyk, Czesław Sikorski, Ilona Świątek-Barylska, Magdalena Zalewska.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. METODY ZARZĄDZANIA RELACJAMI ORGANIZACJI Z OTOCZENIEM 13 Rozdział 1. Metody kształtowania relacji organizacji z otoczeniem (T. Czapla) 15 1.1. Podstawowe uwarunkowania kształtowania relacji organizacji z otoczeniem 15 1.2. Metody analizy makrootoczenia organizacji 16 1.3. Metody analizy sektorowej 20 1.4. Metody analizy wnętrza organizacji 24 Rozdział 2. Ukierunkowanie globalne relacji organizacji z otoczeniem (T. Czapla) 36 2.1. Rozpoznawanie kluczowych kompetencji organizacji 36 2.2. Konsekwencje globalizacji dla kształtowania relacji organizacji z otoczeniem 39 Pytania i zagadnienia do dyskusji 44 Literatura zalecana 44
CZĘŚĆ II. METODY ZARZĄDZANIA RELACJAMI W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ 45 Rozdział 3. Relacje strukturalne (C. Sikorski) 47 3.1. Więzi organizacyjne 47 3.2. Wymiary struktury organizacyjnej 49 Rozdział 4. Relacje kooperacyjne (C. Sikorski) 53 4.1. Podział pracy 53 4.2. Projektowanie więzi kooperacyjnych 57 Rozdział 5. Relacje koordynacyjne (C. Sikorski) 61 5.1. Podział władzy a sposób koordynacji 61 5.2. Projektowanie form koordynacji 63 Rozdział 6. Relacje komunikacyjne (C. Sikorski) 69 6.1. Uwarunkowania komunikacji społecznej w organizacji 69 6.2. Wyznaczanie obszarów decyzyjnych 72 Rozdział 7. Kierunek ewolucji rozwiązań strukturalnych (C. Sikorski) 77 7.1. Od struktur wertykalnych do horyzontalnych 77 7.2. Budowa sieci organizacyjnej 81 Pytania i zagadnienia do dyskusji 84 Literatura zalecana 85
CZĘŚĆ III. METODY ZARZĄDZANIA RELACJAMI W PROCESIE PRACY 87 Rozdział 8. Metody organizacji procesów pracy (W. Błaszczyk, G. Broniewska, M. Firkowski) 89 8.1. Metodyka postępowania organizatorskiego 89 8.2. Ergonomiczne aspekty organizacji pracy 97 8.2.1. Organizacyjno-techniczne środowisko pracy 98 8.2.2. Ekonomiczne warunki środowiska pracy 102 8.2.3. Psychologiczne i społeczne środowisko pracy 103 Rozdział 9. Metody zarządzania relacjami w procesie tworzenia produktów (M. Malarski) 106 9.1. Zarządzanie zasobami produkcyjnymi 106 9.2. Metody organizacji przepływu produkcji 109 9.2.1. Budowa procesu produkcyjnego 109 9.2.2. Struktura procesu produkcji 111 9.3. Metody zarządzania procesami produkcyjnymi 114 9.3.1. Zarządzanie produkcją „dokładnie na czas” 114 9.3.2. Metody planowania zapotrzebowania materiałowego oraz planowania zasobów produkcyjnych 118 9.4. Metody zarządzania technologią na potrzeby systemu produkcyjnego 120 9.4.1. Wybór rozwiązań technologicznych a efektywność systemu produkcyjnego 121 9.4.2. Elastyczne systemy produkcyjne 123 9.4.3. Efekty wykorzystania zaawansowanych technologii 126 Rozdział 10. Metody kształtowania jakości w procesach pracy (G. Broniewska) 128 10.1. Podstawowe zasady idei jakości w procesach pracy 128 10.2. Instrumenty zarządzania przez jakość 130 10.2.1. Klasyfikacja instrumentów jakości 130 10.2.2. Techniki jakości 132 10.3. Standardy norm ISO 138 10.4. Rachunek kosztów jakości 146 Pytania i zagadnienia do dyskusji 149 Literatura zalecana 151
CZĘŚĆ IV. METODY ZARZĄDZANIA RELACJAMI SPOŁECZNYMI 153 Rozdział 11. Komunikowanie się jako podstawa relacji społecznych (M. Zalewska) 156 11.1. Modele komunikowania się 156 11.2. Czynniki wpływające na proces komunikowania się 160 11.3. Kierunki przepływu informacji w sieci komunikacyjnej organizacji 167 11.4. Nowoczesne środki komunikowania się 170 Rozdział 12. Zarządzanie konfliktami interpersonalnymi (W. Błaszczyk) 173 12.1. Istota konfliktów interpersonalnych w organizacji 173 12.2. Identyfikacja źródeł konfliktów interpersonalnych 175 12.3. Przebieg konfliktu interpersonalnego 178 12.4. Metody zarządzania konfliktami interpersonalnymi 181 12.5. Partnerstwo w relacjach interpersonalnych 185 Rozdział 13. Metody zarządzania relacjami w grupie (W. Błaszczyk) 189 13.1. Charakterystyka grupy jako obszaru kształtowania się relacji społecznych 189 13.2. Ukierunkowanie relacji w grupie 192 13.3. Cechy i usprawnianie relacji grupowych 196 13.4. Podstawowe problemy w zarządzaniu relacjami w grupie 198 13.4.1. Zakłócenia w procesie grupowego rozwiązywania problemów 198 13.4.2. Konflikty międzygrupowe 201 13.5. Kulturowe uwarunkowania relacji w grupie 202 Pytania i zagadnienia do dyskusji 205 Literatura zalecana 206
CZĘŚĆ V. METODY ZARZĄDZANIA RELACJAMI W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO ORGANIZACJI 207 Rozdział 14. Zarządzanie pozyskiwaniem i rozwojem wiedzy w organizacji (T. Czapla, M. Malarski) 209 14.1. Strategiczne znaczenie wiedzy w organizacji 209 14.2. Budowanie sieci wiedzy w organizacji 211 14.3. Budowanie centrów wiedzy eksperckiej 214 14.4. Metody rozwoju i przekazywania wiedzy 216 14.5. Indywidualne podejście do rozwoju wiedzy 220 14.6. Wykorzystywanie technologii informatycznych w rozprzestrzenianiu wiedzy 224 Rozdział 15. Kształtowanie relacji społecznych w organizacji w świetle zarządzania przez wartości (I. Świątek-Barylska) 226 15.1. Pojęcie i cele zarządzania przez wartości 226 15.2. Proces zarządzania przez wartości 231 15.3. Techniki diagnozowania systemu wartości organizacji 236 15.4. Lojalność pracownicza w systemie wartości organizacji 241 15.5. Ukierunkowanie członków organizacji na wartości organizacyjne 244 15.5.1. Wpływ osobowości na kształtowanie się zachowań pracowników 246 15.5.2. Wpływ sytuacji na kształtowanie się zachowań pracowników 249 15.6. Zarządzanie przez wartości a spójność wewnętrzna jednostki 251 Pytania i zagadnienia do dyskusji 256 Literatura zalecana 256
CZĘŚĆ VI. METODY ZARZĄDZANIA RELACJAMI W PROCESIE ZMIAN W ORGANIZACJI 259 Rozdział 16. Metody zarządzania zmianami w organizacji (Z. Mikołajczyk) 261 16.1. Kształtowanie się i ewolucja metod zarządzania zmianami 261 16.2. Wybrane metody zarządzania zmianami 267 16.2.1. Reengineering 267 16.2.2. Benchmarking 269 16.2.3. Lean Management 271 16.2.4. Outsourcing 272 16.2.5. Time Based Management 274 Rozdział 17. Społeczne uwarunkowania procesu zmian (J. Michalak) 277 17.1. Diagnoza przygotowania organizacji do zmian 277 17.2. Reakcje ludzi na zmiany w organizacji 279 17.2.1. Istota i formy oporu wobec zmian 280 17.2.2. Źródła oporu wobec zmian 287 17.2.3. Metody pozyskiwania przychylności ludzi dla zmian 289 17.3. Kadra zarządzająca w procesie zmian w organizacji 296 17.4. Kształtowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej zmianom 301
Pytania i zagadnienia do dyskusji 305 Literatura zalecana 305 Spis rysunków 307 Spis tabel 309 Bibliografia 311 Indeks nazwisk 317 Indeks rzeczowy 321
|