Książka ta zawiera wszechstronną analizę teoretyczną i empiryczną charakteru powiązań kooperacyjnych między przedsiębiorstwami oraz ich wpływu na efektywność gospodarowania i konkurencyjność, zwłaszcza w odniesieniu do lokalnych podmiotów zaangażowanych w taką działalność.
Autorzy zbadali i dogłębnie przeanalizowali: naturę kooperacji oraz stopień jej terminologicznej zbieżności z innymi formami współdziałania gospodarczego; postrzeganie przyczyn, przejawów i zróżnicowanych efektów kooperacji przez różne nurty nauk, głównie ekonomicznych; charakter, skalę i rozwój kooperacyjnych form współdziałania gospodarczego na arenie międzynarodowej; uwarunkowania instytucjonalne i kulturowe rozwoju oraz skuteczności kooperacji o charakterze międzynarodowym ze szczególnym uwzględnieniem polskiego rynku; charakter kooperacyjnych powiązań gospodarczych przedsiębiorstw międzynarodowych z podmiotami polskimi.
Książka może przyczynić się do lepszego zrozumienia nie tylko charakteru czy korzyści powiązań kooperacyjnych w skali międzynarodowej, ale także wielu mankamentów i pułapek, jakie niosą ze sobą trwałe relacje z podmiotami o silniejszym potencjale i pozycji.
Monografia jest adresowana do: studentów kierunków ekonomicznych, praktyków gospodarczych oraz teoretyków nauk ekonomicznych, dla których może stać się źródłem inspiracji czy też okazją do zainicjowania twórczej polemiki naukowej.
Rozdziały:
1. Powiązania kooperacyjne — wstępna charakterystyka relacji 1.1. Kooperacja gospodarcza — trudności definicyjne 1.2. Znaczenie pojęcia kooperacji przyjęte w tej książce 1.3. Kooperacja a inne terminy określające współdziałanie gospodarcze 1.3.1. Kooperacja a współpraca, współdziałanie 1.3.2. Kooperacja jako forma świadczenia usług 1.3.3. Kooperacja a outsourcing i offshoring 1.3.4. Kooperacja a kooperencja 1.4. Spektrum gospodarczych relacji współpracy 2. Kooperacja gospodarcza w wybranych ujęciach teoretycznych 2.1. Kooperacja w nowej ekonomii instytucjonalnej 2.2. Kooperacja a teorie sieciowe 2.3. Kooperacja w ujęciu teorii zasobowej i teorii zależności zasobowej 2.4. Kooperacja w ujęciu teorii gier 3. Warunki skuteczności i efekty kooperacji gospodarczej 3.1. Cele, potencjał i strategie podmiotów gospodarujących a skuteczność kooperacji 3.2. Cechy otoczenia a skuteczność kooperacyjna podmiotów 3.3. Zaufanie — warunek, czynnik napędowy i rezultat kooperacji 3.3.1. Zaufanie — problemy definicyjne, rodzaje zaufania 3.3.2. Źródła zaufania 3.3.3. Zaufanie a wzrost lub spadek kosztów kooperacji 3.4. Efekty kooperacji gospodarczej — ujęcie teoretyczne 4. Międzynarodowa kooperacja gospodarcza — przyczyny i uwarunkowania instytucjonalne i kulturowe 4.1. Internacjonalizacja i globalizacja działalności gospodarczej — uwagi wstępne 4.2. Przyczyny podejmowania międzynarodowej współpracy gospodarczej — ujęcie teoretyczne 4.2.1. Teorie handlu zagranicznego 4.2.2. Teorie produkcji międzynarodowej 4.2.3. Teorie procesu internacjonalizacji 4.3. Wpływ instytucji i kultury rynków na przebieg i efekty międzynarodowej kooperacji gospodarczej 4.3.1. Instytucjonalne uwarunkowania międzynarodowej kooperacji gospodarczej 4.3.2. Kulturowe determinanty skutecznej międzynarodowej kooperacji gospodarczej 5. Formy i rozwój międzynarodowej współpracy gospodarczej 5.1. Formy internacjonalizacji a międzynarodowa kooperacja gospodarcza 5.1.1. Klasyczne (podstawowe) formy handlu zagranicznego a kooperacja międzynarodowa 5.1.2. Specyficzne formy transakcji handlu zagranicznego — transakcje hybrydowe a kooperacja międzynarodowa 5.2. Przejawy i rozwój współpracy międzynarodowej o cechach kooperacji 5.3. Rezultaty międzynarodowej współpracy gospodarczej — korzyści i mankamenty 6. Warunki i charakter współpracy i kooperacji gospodarczej w Polsce 6.1. Narodowy system gospodarowania w Polsce a skłonność do kooperacji — perspektywa instytucjonalna 6.2. Polska jako kraj głębokich przeobrażeń w warstwie instytucji nieformalnych i kultury — implikacje dla charakteru gry kooperacyjnej 6.3. Kooperacja gospodarcza z polskimi podmiotami — wyniki opublikowanych badań empirycznych 6.3.1. Rodzaje więzi gospodarczych określanych jako kooperacja w opublikowanych badaniach obcych 6.3.2. Motywy i warunki nawiązywania współpracy gospodarczej w świetle opublikowanych badań obcych . 6.3.3. Bariery i mankamenty współpracy gospodarczej z perspektywy badań 6.3.4. Rezultaty współpracy gospodarczej w świetle opublikowanych badań obcych 7. Charakter kooperacji polskich podmiotów z przedsiębiorstwami międzynarodowymi — opis własnych badań empirycznych. 7.1. Przedmiot i cel badania 7.2. Opis grupy badawczej i zastosowanej metody 7.3. Charakterystyka profilu kooperacyjnego polskich przedsiębiorstw 7.4. Profil i zakres kooperacji stosowany przez badane filie przedsiębiorstw międzynarodowych 7.5. Charakter i częstotliwość współpracy badanych podmiotów 8. Blaski i cienie kooperacji — opinie badanych podmiotów, rekomendacje 8.1. Warunki skutecznej kooperacji w opinii badanych podmiotów 8.2. Ocena przebiegu i efektów kooperacji przez badane podmioty 8.2.1. Niekorzystne aspekty kooperacji 8.2.2. Ocena partnerów kooperacji przez badane podmioty 8.2.3. Korzyści i rezultaty kooperacji 8.3. Konkluzje i rekomendacje
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 49,72zł
|