Tytuł: | Mikroekonomia bankowa | | Autor: | Jean Charles Rochet,Freixas Xavier | | ISBN: | 978-83-87885-68-7 | | Ilość stron: | 380 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 59.00zł | |
Książka Xaviera Freixasa i Jeana-Charlesa Rocheta Mikroekonomia bankowa jest nowoczesnym spojrzeniem wybitnych przedstawicieli i teoretyków ekonomii. Ich praca zawiera wysoce kompetentny wykład wraz z elementami aplikacji, umiejętnie łączący sformalizowane wywody z zakresu mikroekonomicznych przesłanek optymalizacji podejmowania decyzji, uwzględniające kwestie ryzyk występujących w działalności bankowej. Książka ta jest dobitnym przykładem świadczącym o przemianach we współczesnym ujmowaniu teorii bankowości, wychodzącej poza opis procedur i klasycznych zasad funkcjonowania banków, a zmierzających do wykorzystania ilościowych metod w realizacji celów i strategii działania pośredników finansowych. Autorzy przedstawili w swym podręczniku nieklasyczne podejście w postrzeganiu sektora bankowego. W tradycyjnych modelach sektor bankowy rozpatrywany był głównie w kontekście realizacji polityki makroekonomicznej bądź w aspektach zarządzania ryzykiem lub szczególnie eksponowanego w ostatnim 20-leciu XX wieku problemu walki z inflacją. Nowe spojrzenie na funkcjonowanie banków (szerzej pośredników bankowych) wymagało uświadomienia stopnia komplikacji w podejmowaniu decyzji różnych podmiotów rynkowych, w tym także banków –, a jednocześnie narzuciło konieczność odrzucenia założenia o doskonałym dostępie do informacji i pojawieniu się paradygmatu asymetrii informacyjnej, jak również uwzględnienia zmian funkcjonowania otoczenia rynkowego podmiotów gospodarczych w dobie globalizacji i liberalizacji stosunków ekonomicznych.
Recenzja:
Jest to książka dla profesjonalistów. Autorzy nazwali swą pracę przewodnikiem po nowej mikroekonomicznej teorii bankowości. Próbują odpowiedzieć na coraz trudniejsze pytania. Czym zajmuje się bank? Jakie są konsekwencje występowania w roli pośrednika finansowego? Co oznacza konkurencja miêdzy bankami? Jak kształtowaæ relacje z kredytobiorcami? Jak zarządzać ryzykiem? Czym jest gorset prawa bankowego? Z pewnością nie ma w tym nic złego, że kucharz czasem sięga po książkę kucharską! Nie będzie więc też źle, jeśli pracownik banku spróbuje skosztować teorii. Książka może wydawać się trudna. A czy bankowość jest łatwa?
dr Grzegorz Wójtowicz
Rozdziały:
Słowo wstępne 11 Przedmowa 15 Rozdział 1 Wprowadzenie 19 1.1. Czym jest bank i czym zajmują się banki? 19 1.1.1. Płynność i system płatniczy 21 1.1.2. Transformacja aktywów 23 1.1.3. Zarządzanie ryzykiem 24 1.1.4. Monitorowanie i przetwarzanie informacji 27 1.1.5. Rola banków w procesie alokacji kapitału 27 1.2. Banki w teorii równowagi ogólnej 28 1.2.1. Konsument 30 1.2.2. Przedsiębiorstwo 30 1.2.3. Bank 31 1.2.4. Równowaga ogólna 31 Literatura 33 Rozdział 2Dlaczego funkcjonują pośrednicy finansowi? 35 2.1. Koszty transakcyjne 39 2.1.1. Specjalizacja 40 2.1.2. Korzyści skali 41 2.2. Zabezpieczanie płynności 42 2.2.1. Model 42 2.2.2. Autarkia 43 2.2.3. Gospodarka rynkowa 44 2.2.4. Optymalna alokacja 45 2.2.5. Pośrednictwo finansowe 46 2.3. Koalicja informacyjna 47 2.3.1. Podstawowy model rynku kapitałowego z negatywną selekcją 47 2.3.2. Sygnalizacja poprzez samofinansowanie 49 2.3.3. Koalicja kredytobiorców 51 2.3.4. Asymetria informacji jako przyczyna istnienia pośredników finansowych 52 2.4. Pośrednictwo finansowe jako delegowany monitoring 54 2.5. Współistnienie finansowania bezpośredniego i pośredniego 59 2.5.1. Prosty model rynku kredytowego z uwzględnieniem pokusy nadużycia 59 2.5.2. Monitoring a reputacja (na podstawie modelu Diamonda 1991) 62 2.5.3. Monitoring a kapitał (na podstawie modelu Holmstroema i Tirole’a 1993) 64 2.5.4. Pokrewne prace 67 2.6. Problemy do rozwiązania 70 2.6.1. Efekt skali w przetwarzaniu informacji 70 2.6.2. Monitoring jako dobro publiczne a prawo Greshama 71 2.6.3. Pośrednictwo a koszty badań (na podstawie Gehriga 1993) 72 2.7. Rozwiązania 73 2.7.1. Efekt skali w przetwarzaniu informacji 73 2.7.2. Monitoring jako dobro publiczne a prawo Greshama 74 2.7.3. Pośrednictwo a koszty badań (na podstawie Gehirga 1993) 75Literatura 79 Rozdział 3 Bankowość a teoria Organizacji Rynku 83 3.1. Model doskonałej konkurencji w sektorze bankowym 84 3.1.1. Model 84 3.1.2. Mnożnik kredytowy: podejście tradycyjne 86 3.1.3. Zachowanie pojedynczych banków w wolnokonkurencyjnym sektorze bankowym 87 3.1.4. Równowaga sektora bankowego w warunkach konkurencji doskonałej 89 3.2. Model banku monopolistycznego Montiego-Kleina 91 3.2.1. Model pierwotny 92 3.2.2. Wersja oligopolistyczna 94 3.2.3. Dowód empiryczny 96 3.3. Analiza wpływu uregulowań dotyczących stopy procentowej depozytów 97 3.4. Podwójna konkurencja Bertranda 102 3.5. Konkurencja monopolistyczna 105 3.5.1. Czy wolna konkurencja prowadzi do powstania optymalnej liczby banków? 106 3.5.2. Wpływ uregulowań dotyczących stopy procentowej depozytów na oprocentowanie kredytów 109 3.5.3. Sieciowa zgodność standardów banku 113 3.6. Banki wielooddziałowe a banki jednooddziałowe 114 3.7. Aneks 1: Dowód empiryczny 116 3.8. Aneks 2: Pomiar aktywności banków 117 3.8.1. Podejście produkcyjne 118 3.8.2. Podejście od strony pośrednictwa finansowego 120 3.8.3. Podejście nowoczesne 1213.9. Problemy do rozwiązania 123 3.9.1. Rozszerzenie modelu Montiego-Kleina o przypadek ryzykownych kredytów (na podstawie Dermine’a 1986) 123 3.9.2. Zgodność standardów sieci bankowych (na podstawie Matutesa i Padilla 1994) 124 3.10. Rozwiązania 126 3.10.1. Rozszerzenie modelu Montiego-Kleina do przypadku ryzykownych kredytów 126 3.10.2. Zgodność standardów sieci bankowych 127 Literatura 130 Rozdział 4 Relacja kredytodawca-kredytobiorca 133 4.1. Dlaczego dzielenie ryzyka nie wyjaśnia wszystkich cech kredytów bankowych? 134 4.1.1. Optymalne umowy kredytowe w przypadku dających się monitorować przepływów pieniężnych 135 4.1.2. Rozszerzenia i zastosowania paradygmatu podziału ryzyka 137 4.2. Kosztowna weryfikacja 139 4.2.1. Umowy spełniające warunek autoselekcji 139 4.2.2. Efektywne umowy prowadzące do autoselekcji 140 4.2.3. Efektywne umowy uniemożliwiające fałszerstwo 143 4.2.4. Umowa kredytowa w układzie dynamicznym w warunkach kosztownej weryfikacji 144 4.3. Zachęty do spłaty 146 4.3.1. Groźba rozwiązania umowy 146 4.3.2. Strategiczna spłata długu – przypadek suwerennego kraju-dłużnika 148 4.3.3. Dłużnicy prywatni i niezbywalność kapitału ludzkiego 154 4.4. Pokusa nadużycia 1564.5. Umowa niepełna 160 4.5.1. Pełnomocnictwo do renegocjacji 162 4.5.2. Efektywność bankowej umowy kredytowej 164 4.6. Zabezpieczenie i rozmiar kredytu jako narzędzia selekcji niejednorodnych kredytobiorców 169 4.6.1. Rola zabezpieczenia 170 4.6.1. Kredyty o zmiennych rozmiarach 174 4.7. Problemy do rozwiązania 176 4.7.1. Optymalny podział ryzyka w warunkach symetrycznej informacji 176 4.7.2. Optymalna umowa kredytowa w warunkach pokusy nadużycia (na podstawie Innesa 1987) 177 4.7.3. Optymalność stochastycznego rozkładu audytów 178 4.7.4. Rola twardych żądań w ograniczaniu swobody menedżerów (na podstawie Harta i Moore’a 1995) 179 4.7.5. Zabezpieczenie i racjonowanie kredytów (na podstawie Besanko i Thakora 1987) 180 4.7.6. Sekurytyzacja (na podstawie Greenbauma i Thakora 1987) 1804.8. Rozwiązania 181 4.8.1. Optymalny podział ryzyka w warunkach symetrycznej informacji 181 4.8.2. Optymalna umowa kredytowa w warunkach pokusy nadużycia 182 4.8.3. Optymalność stochastycznego rozkładu audytów 183 4.8.4. Rola twardych żądań w ograniczaniu swobody menedżerów 184 4.8.5. Zabezpieczenie i racjonowanie kredytobiorców 184 4.8.6. Sekurytyzacja 186Literatura 188 Rozdział 5 Równowaga i racjonowanie na rynku kredytowym 191 5.1. Definicja racjonowania kredytów w warunkach równowagi 192 5.2. Krzywa podaży kredytów wygięta ku dołowi 194 5.3. W jaki sposób negatywna selekcja może prowadzić do krzywej podaży kredytów wygiętej ku dołowi 196 5.3.1. Model Stiglitza i Weissa (1981) 196 5.3.2. Profil ryzyka podmiotów ubiegających się o kredyt 198 5.4. Zabezpieczenie jako narzędzie selekcji 200 5.5. Racjonowanie kredytów jako skutek pokusy nadużycia 205 5.5.1. Nieobserwowalny wybór technologii 206 5.5.2. Nieobserwowalna zdolność do spłaty 208 5.6. Problemy do rozwiązania 209 5.6.1. Model Mankiwa (1986) 209 5.6.2. Efektywne racjonowanie kredytów (na podstawie De Meza i Webba 1992) 210 5.6.3. Nadmiar inwestycji (na podstawie De Meza i Webba 1987) 210 5.7. Rozwiązania 211 5.7.1. Model Mankiwa (1986) 211 5.7.2. Efektywne racjonowanie kredytów 212 5.7.3. Nadmiar inwestycji 213Literatura 215 Rozdział 6 Makroekonomiczne konsekwencje niedoskonałości rynków finansowych 217 6.1. Krótki przegląd historyczny 218 6.2. Kanały transmisji polityki pieniężnej 219 6.2.1. Kanał pieniężny 220 6.2.2. Podejście kredytowe 222 6.2.3. Podejście kredytowe a podejście pieniężne: znaczenie założeń i dowód empiryczny 225 6.2.4. Endogeniczny pieniądz 2276.3. Kruchość systemu finansowego 230 6.3.1. Kryzys finansowy spowodowany negatywną selekcją 231 6.3.2. Kruchość systemu finansowego a koniunktura gospodarcza – model Bernankego i Gertlera (1990) 233 6.4. Cykle finansowe i fluktuacje 240 6.4.1. Ograniczenia związane z upadłością 240 6.4.2. Cykle kredytowe 245 6.5. Realne efekty pośrednictwa finansowego 249 6.6. Struktura finansowa a rozwój gospodarczy 252Literatura 253 Rozdział 7 Run na bank i ryzyko systemowe 257 7.1. Depozyty bankowe i ubezpieczenie płynności 258 7.1.1. Model ubezpieczenia płynności 259 7.1.2. Autarkia 259 7.1.3. Alokacja dobra w warunkach otwartego rynku finansowego 260 7.1.4. Optymalna (symetryczna) alokacja 261 7.2. System bankowy niepełnych rezerw 261 7.3. Stabilność systemu bankowego niepełnych rezerw oraz alternatywne uregulowania instytucjonalne 263 7.3.1. Przyczyny niestabilności 263 7.3.2. Pierwszy środek zaradczy na niestabilność – bankowość specjalistyczna (narrow banking) 264 7.3.3. Reakcje regulacyjne – zawieszenie wypłat lub ubezpieczenie depozytów 266 7.3.4. Propozycja Jacklina – udziały kontra depozyty 267 7.4. Efektywne runy na bank 269 7.5. Rynki międzybankowe i zarządzanie idiosynkratycznymi szokami płynności 272 7.5.1. Model Bhattacharya i Galea (1987) 272 7.5.2. Rola rynku międzybankowego 273 7.5.3. Przypadek nieobserwowalnych szoków płynności 274 7.6. Zagregowane szoki płynności 274 7.6.1. Model Hellwiga (1994) 275 7.6.2. Efektywna alokacja ryzyka 275 7.6.3. Alokacje drugie po najlepszej w warunkach asymetrycznej informacji 277 7.7. Ryzyko systemowe a Kredytodawca Ostatniej Instancji – perspektywa historyczna 278 7.7.1. Cztery poglądy na rolę KOI 278 7.7.2. Skuteczność KOI i innych uregulowań cząstkowych 280 7.7.3. Kwestia pokusy nadużycia 281 7.8. Problemy do rozwiązania 282 7.8.1. Różne specyfikacje funkcji użyteczności w modelu Diamonda-Dybviga 282 7.8.2. Runy na banki oparte na informacjach (na podstawie Postlewaite i Vivesa 1987) 283 7.8.3. Zawieszenie wypłat depozytów bankowych (na podstawie Gortona 1985) 284 7.9. Rozwiązania 285 7.9.1. Różne specyfikacje funkcji użyteczności w modelu Diamonda-Dybviga 285 7.9.2. Runy na banki oparte na informacjach 287 7.9.3. Zawieszenie wypłat depozytów bankowych 287Literatura 290 Rozdział 8 Zarządzanie ryzykiem w banku 293 8.1. Ryzyko niewypłacalności 294 8.1.1. Podejście instytucjonalne 294 8.1.2. Ocena kosztów ryzyka niewypłacalności 295 8.1.3. Rozszerzenie 3008.2. Ryzyko płynności 301 8.2.1. Zarządzanie rezerwami 302 8.2.2. Wprowadzenie ryzyka płynności do modelu Montiego-Kleina 304 8.2.3. Bank jako kreator rynku 3068.3. Ryzyko rynkowe 310 8.3.1. Nowoczesna teoria portfela – model wyceny aktywów (CAPM) 310 8.3.2. Bank jako zarządzający portfelem – podejście Pyle’a (1971),Hart-Jaffee’a (1974) 313 8.3.3. Zastosowanie modelu portfelowego – wpływ wymagań kapitałowych 316 8.4. Dodatek – Instytucjonalny aspekt ryzyka kredytowego 322 8.4.1. Stopa procentowa a stopa zwrotu 322 8.4.2. Zabezpieczenie 323 8.4.3. Poręczenie i ubezpieczenie 324 8.4.4. Umowy kredytowe 324 8.4.5. Koszt przetwarzania informacji 325 8.4.6. Rachunkowość 326 8.4.7. Upadłość 326 8.4.8. Oszustwo 328 8.5. Problemy do rozwiązania 328 8.5.1. Model Prismana, Slovina i Sushka (1986) 328 8.5.2. Struktura ryzyka stóp procentowych (zastosowana przez Mertona 1974) 330 8.5.3. Zastosowanie modelu CAPM do obliczania oprocentowania pożyczek 331 8.6. Rozwiązania 332 8.6.1. Model Prismana, Slovina i Sushka 332 8.6.2. Struktura stóp procentowych z punktu widzenia ryzyka 334 8.6.3. Zastosowanie CAPM do wyceny pożyczki 335Literatura 336 Rozdział 9 Regulacje prawne funkcjonowania banków 239 9.1. Teoria prawa a teoria bankowości 239 9.1.1. Przyczyny stosowania regulacji 240 9.1.2. Zakres regulacji bankowych 241 9.1.3. Instrumenty regulacyjne 241 9.2. Dlaczego banki potrzebują banku centralnego? 343 9.2.1. Monopol emisji pieniądza 343 9.2.2. Kruchość banków 345 9.2.3. Ochrona depozytów 347 9.3. Restrykcje portfelowe 349 9.4. Systemy ubezpieczenia depozytów 350 9.4.1. Pokusa nadużycia 351 9.4.2. Premia za ubezpieczenie wyrażona ryzykiem 352 9.4.3. Czy możliwa jest uczciwa wycena ubezpieczania depozytów? 354 9.4.4. Wpływ ubezpieczania depozytów na sektor bankowy 356 9.5. Regulacje wypłacalności 358 9.5.1. Podejście portfelowe 358 9.5.2. Bodźce wspierające 359 9.5.3. Niekompletność umów 361 9.6. Decyzja o likwidacji banku 365 9.6.1. Postanowienie o upadłości banków – polityka i narzędzia 366 9.6.2. Kto powinien zdecydować o likwidacji banku? 367 9.6.3. Czy może być bank „za duży, by upaść”? 373 9.6. Uzupełnienia 373 Literatura 376
|