Tytuł: | Młodzi dorośli w dobie globalizacji Szkice psychologiczne | | Autor: | Maria Ledzińska | | ISBN: | 978-83-7641-619-9 | | Ilość stron: | 186 | | Data wydania: | 04/2012 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 40.00zł | |
Inspirację do napisania książki stanowiły zainteresowania Autorki przemianami ogólnoświatowymi. W monografii znajdziemy zarówno treści dotyczące uporządkowania refleksji teoretycznej, jak i dokumentację empiryczną. Ta ostatnia zawiera, oprócz danych pochodzących z różnych źródeł, także wyniki prac własnych Autorki oraz tych wykonanych pod jej kierunkiem.
Są to w wielu przypadkach badania o zdecydowanie rozpoznawczym charakterze. Czynnikiem hamującym podjęcie systematycznych badań jest niewątpliwie nieobecność teorii, stanowiącej – w naukach empirycznych – jedno z głównych źródeł hipotez.
Z tego powodu wiedza teoretyczna oraz wyniki badań empirycznych przywoływane w niniejszej monografii bliższe są, w niektórych punktach, eseistyce naukowej niż opracowaniom stricte naukowym. Słowo szkice w podtytule uwypukla z kolei selektywność w doborze i sposobie prezentacji zagadnień poświęconych relacjom człowiek (młody dorosły) i świat (zmieniający się).
Rozdziały:
Rozdział 1. Wyróżniki globalizacji przełomu XX i XXI wieku 1.1. Istota zjawiska 1.2. Obszary przemian ogólnoświatowych 1.3. Mechanizm globalizacji 1.4. Nowe środowisko życia 1.5. Ocena skutków zachodzących zmian Rozdział 2. Przywileje nowych czasów 2.1. Heterogeniczność otoczenia jako stymulator rozwoju 2.2. Możliwość przekraczania granic – globalizacja i transgresja 2.3. Ułatwienia w aktywności twórczej
Rozdział 3. Niektóre zagrożenia i wyzwania nowego świata 3.1. Stres wywołany informacyjnym zalewem 3.2. Pośpiech 3.3. Zagrożone doświadczenie osobnicze 3.4. Trud przystosowania do zmieniającego się świata
Rozdział 4. Stosunek do przemian ogólnoświatowych 4.1. Problemy diagnozy: od badań ankietowych do pomiaru kwestionariuszowego 4.2. Sylwetka psychologiczna jednostki a jej stosunek do globalizacji 4.3. Społeczny odbiór globalnych zmian – próbki analiz międzykulturowych
Rozdział 5. O przygotowaniu do życia w nowym świecie – perspektywa edukacyjna 5.1. O celach nauczania 5.2. Nowe (globalne) czasy, ponadczasowe umiejętności – uniwersalne znaczenie metapoznania 5.3. Priorytetowe znaczenie umiejętności życia z ludźmi i wśród ludz
|