Tytuł: | Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego | | Autor: | Krystyna Twarduś, Mieczysława Perek, Bożena Krzeczowska | | ISBN: | 978-83-200-3975-7 | | Ilość stron: | 366 | | Data wydania: | 07/2011 (dodruk) | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | PZWL | |
| Cena: | 79.00zł | |
Podręcznik jest próbą opracowania modeli pielęgnowania dziecka w wybranych schorzeniach przewlekłych zghodnie z najnowszymi osiągnięciami w pielęgniarstwie i naukach pokrewnych.
Omówiono w nim teorię pielęgnowania według Dorothei Orem, zagadnienia etyczne w opiece nad dzieckiem, wpływ choroby przewlekłej na jego rozwój i funkcjonowanie oraz funkcję edukacyjną pielęgniarki. Przedstawiono etiopatogenezę wybranych schorzeń, opisy przypadków oraz modele pielęgnowania dzieci przewlekle chorych, niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami funkcjonowania społecznego.
Książka jest adresowana do studentów pielęgniarstwa oraz pracujących pielęgniarek.
Rozdziały:
Część I. ZAGADNIENIA OGÓLNE 1
1. Model Dorothei Orem w opiece nad dzieckiem przewlekle chorym
2. Wybrane zagadnienia etyczne w opiece nad dzieckiem – Mieczysława Perek 11 2.1. Wprowadzenie 11 2.2. Kodeks etyki zawodowej 12 2.3. Problemy etyczne współczesnej pediatrii 14 2.4. Wybrane etyczne aspekty pielęgnowania dzieci 16 2.4.1. Informowanie i zachowanie tajemnicy 17 2.4.2. Zachowanie tajemnicy 18 2.4.3. Etyczne implikacje intensywnej terapii dzieci 19 2.4.4. Etyczne dylematy dotyczące przeszczepiania narządów 20 2.4.5. Przemoc wobec dziecka 21 2.4.6. Problemy etyczne w pielęgnowaniu dzieci specjalnej troski 22
3. Choroba przewlekła i niepełnosprawność jako sytuacje trudne w życiu dziecka i jego rodziny 3.1. Reakcja dziecka na chorobę przewlekłą 28 3.2. Rodzice a choroba przewlekła dziecka 30 3.2.1. Postawy rodziców wobec dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych
4. Wsparcie w chorobie przewlekłej i w niepełnosprawności – Krystyna Twarduś 35
5. Funkcja edukacyjna pielęgniarki w opiece nad dzieckiem chorym
Część II. MODELE PIELĘGNOWANIA DZIECI W WYBRANYCH CHOROBACH PRZEWLEKŁYCH
6. Schorzenia układu krwiotwórczego 6.1. Hemofilia – Mieczysława Perek, Grażyna Cepuch 6.1.1. Etiopatogeneza hemofilii 47 6.1.2. Opis przypadku dziecka z hemofilią 48 6.1.3. Model pielęgnowania dziecka z hemofilią 49 6.2. Białaczka dziecięca – Grażyna Cepuch 58 6.2.1. Etiopatogeneza białaczki 58 6.2.2. Opis przypadku dziecka z białaczką 59 6.2.3. Model pielęgnowania dziecka z białaczką 60
7. Schorzenia układu moczowego 7.1. Nerczyca 71 7.1.1. Etiopatogeneza zespołu nerczycowego 71 7.1.2. Opis przypadku dziecka z zespołem nerczycowym 73 7.1.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem nerczycowym 74 7.2. Przewlekła niewydolność nerek 84 7.2.1. Etiopatogeneza przewlekłej niewydolności nerek 84 7.2.2. Opis przypadku dziecka z przewlekłą niewydolnością nerek 86 7.2.3. Model pielęgnowania dziecka z przewlekłą niewydolnością nerek 87
8. Schorzenia układu kostno-stawowego i tkanki łącznej 8.1. Młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów 97 8.1.1. Etiopatogeneza młodzieńczego idiopatycznego zapalenia stawów 97 8.1.2. Opis przypadku dziecka z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów 8.1.3. Model pielęgnowania dziecka z młodzieńczym idiopatycznym zapaleniem stawów 8.2. Choroby nowotworowe kości 108 8.2.1. Etiopatogeneza chorób nowotworowych kości 108 8.2.2. Opis przypadku dziecka z nowotworem kości 109 8.2.3. Model pielęgnowania dziecka z nowotworem kości 110
9. Schorzenia układu dokrewnego 9.1. Cukrzyca typu 1 – Bożena Krzeczowska 9.1.1. Etiopatogeneza cukrzycy 119 9.1.2. Opis przypadku dziecka z cukrzycą 120 9.1.3. Model pielęgnowania dziecka z cukrzycą 122 9.2. Zespół Cushinga – Grażyna Cepuch 128 9.2.1. Etiopatogeneza zespołu Cushinga 128 9.2.2. Opis przypadku dziecka z zespołem Cushinga 130 9.2.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem Cushinga 131
10. Schorzenia układu nerwowego 139 10.1. Padaczka wieku dziecięcego – Grażyna Cepuch 139 10.1.1. Etiopatogeneza padaczki 139 10.1.2. Opis przypadku dziecka z padaczką 141 10.1.3. Model pielęgnowania dziecka z padaczką 142 10.2. Wodogłowie – Bożena Krzeczowska 147 10.2.1. Etiopatogeneza wodogłowia 147 10.2.2. Opis przypadku dziecka z wodogłowiem 148 10.2.3. Model pielęgnowania dziecka z wodogłowiem 150
11. Schorzenia układu pokarmowego 159 11.1. Refluks żołądkowo-przełykowy i choroba refluksowa 11.1.1. Etiopatogeneza refluksu żołądkowo-przełykowego i choroby refluksowej 11.1.2. Opis przypadku dziecka z refluksem żołądkowo-przełykowym 161 11.1.3. Model pielęgnowania dziecka z refluksem żołądkowo-przełykowym 11.2. Nieswoiste zapalenie jelit 11.2.1. Etiopatogeneza nieswoistego zapalenia jelit 168 11.2.2. Opis przypadku dziecka z nieswoistym zapaleniem jelit 169 11.2.3. Model pielęgnowania dziecka z nieswoistym zapaleniem jelit 171
12. Choroby alergiczne 183 12.1. Zespół atopowego zapalenia skóry – Mieczysława Perek 183 12.1.1. Etiopatogeneza zespołu atopowego zapalenia skóry 183 12.1.2. Opis przypadku dziecka z zespołem atopowego zapalenia skóry 185 12.1.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem atopowego zapalenia skóry 186 12.2. Alergiczny nieżyt nosa – Krystyna Twarduś 194 12.2.1. Etiopatogeneza alergicznego nieżytu nosa 194 12.2.2. Opis przypadku dziecka z alergicznym nieżytem nosa 196 12.2.3. Model pielęgnowania dziecka z alergicznym nieżytem nosa 198
13. Schorzenia układu oddechowego 205 13.1. Astma oskrzelowa – Krystyna Twarduś 205 13.1.1. Etiopatogeneza astmy oskrzelowej 205 13.1.2. Opis przypadku dziecka z astmą oskrzelową 207 13.1.3. Model pielęgnowania dziecka z astmą oskrzelową 208 13.2. Mukowiscydoza – Bożena Krzeczowska 219 13.2.1. Etiopatogeneza mukowiscydozy 219 13.2.2. Opis przypadku dziecka z mukowiscydozą 220 13.2.3. Model pielęgnowania dziecka z mukowiscydozą 222
14. Schorzenia układu krążenia 14.1. Kardiomiopatia 233 14.1.1. Etiopatogeneza kardiomiopatii 233 14.1.2. Opis przypadku dziecka z kardiomiopatią 235 14.1.3. Model pielęgnowania dziecka z kardiomiopatią 237 14.2. Nadciśnienie tętnicze krwi 247 14.2.1. Etiopatogeneza nadciśnienia tętniczego krwi 247 14.2.2. Opis przypadku dziecka z nadciśnieniem tętniczym krwi 249 14.2.3. Model pielęgnowania dziecka z nadciśnieniem tętniczym krwi 250
15. Zaburzenia stanu odżywienia 15.1. Otyłość prosta 257 15.1.1. Etiopatogeneza otyłości prostej 257 15.1.2. Opis przypadku dziecka z otyłością prostą 259 15.1.3. Model pielęgnowania dziecka z otyłością prostą 260 15.2. Jadłowstręt psychiczny 268 15.2.1. Etiopatogeneza jadłowstrętu psychicznego 268 15.2.2. Opis przypadku dziecka z jadłowstrętem psychicznym 270 15.2.3. Model pielęgnowania dziecka z jadłowstrętem psychicznym 271
Część III. MODELE PIELĘGNOWANIA DZIECKA W NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
16. Dziecko niepełnosprawne sensorycznie 16.1. Zaburzenia słuchu 285 16.1.1. Etiopatogeneza zaburzeń słuchu 285 16.1.2. Opis przypadku dziecka z zaburzeniem słuchu 288 16.1.3. Model pielęgnowania dziecka z zaburzeniem słuchu 289
17. Dziecko niepełnosprawne ruchowo i intelektualnie 293 17.1. Mózgowe porażenie dziecięce – Krystyna Twarduś, Mieczysława Perek 293 17.1.1. Etiopatogeneza mózgowego porażenia dziecięcego 293 17.1.2. Opis przypadku dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym 296 17.1.3. Model pielęgnowania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym 17.2. Boczne skrzywienie kręgosłupa 17.2.1. Etiopatogeneza bocznego skrzywienia kręgosłupa 307 17.2.2. Opis przypadku dziecka z bocznym skrzywieniem kręgosłupa 308 17.2.3. Model pielęgnowania dziecka z bocznym skrzywieniem kręgosłupa 309 17.3. Zespół Downa – Bożena Krzeczowska 314 17.3.1. Etiopatogeneza zespołu Downa 314 17.3.2. Opis przypadku dziecka z zespołem Downa 315 17.3.3. Model pielęgnowania dziecka z zespołem Downa 317
Część IV. MODELE PIELĘGNOWANIA DZIECKA Z ZABURZENIAMI FUNKCJONOWANIA SPOŁECZNEGO
18. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) 18.1. Etiologia zespołu nadpobudliwości psychoruchowej 327 18.2. Opis przypadku dziecka z ADHD 330 18.3. Model pielęgnowania dziecka z ADHD 331
19. Dziecko krzywdzone – Krystyna Twarduś 337 19.1. Uwarunkowania zjawiska krzywdzenia dziecka 337 19.2. Opis przypadku dziecka zaniedbywanego 340 19.3. Model pielęgnowania dziecka zaniedbywanego 342
20. Moczenie nocne u dzieci – Mieczysława Perek 351 20.1. Patofizjologia moczenia nocnego u dzieci 351 20.2. Opis przypadku dziecka z izolowanym moczeniem nocnym 354 20.3. Model pielęgnowania dziecka z izolowanym moczeniem nocnym
|