Zasady projektowania mostów zespolonych stalowo-betonowych, złożonych z dźwigarów stalowych połączonych ze współpracującą płytą betonową (zwykle pomostową).
Książka wypełnia lukę spowodowaną brakiem polskiej normy dotyczącej projektowania, tak powszechnie stosowanych w Polsce, mostów zespolonych. Zalecenia konstrukcyjne są zgodne z aktualnym systemem norm projektowania mostów w Polsce i nawiązują do systemu norm europejskich, a zwłaszcza do normy ENV Eurocode 4.
Drugie wydanie rozszerzono o zasady wymiarowania mostów z belek obetonowanych, a także wzory przydatne przy obliczaniu przekrojów zespolonych.
Odbiorcy: inżynierowie projektanci zajmujący się budownictwem komunikacyjnym i mostownictwem oraz studenci wydziałów inżynierii lądowej wyższych uczelni technicznych.
Rozdziały:
1. Wprowadzenie 11 1.1. Ogólna charakterystyka dźwigarów zespolonych typu beton-stal 11 1.2. Sposoby realizacji dźwigarów zespolonych 13 1.3. Procedura wymiarowania dźwigarów zespolonych 18
2. Podstawowe pojęcia i oznaczenia 20 2.1. Przedmiot opracowania i zakres stosowania 20 2.2. Ważniejsze określenia 20 2.3. Normy i dokumenty związane 21 2.4. Podstawowe oznaczenia 22
3. Materiały 26 3.1. Beton 26 3.2. Stal zbrojeniowa i sprężająca 31 3.3. Stal konstrukcyjna 33 3.4. Materiały na połączenia stali konstrukcyjnych 35 3.5. Łączniki 35
4. Zasady ogólne projektowania 36 4.1. Wymagania ogólne 36 4.2. Obciążenia 37 4.3. Obliczenia statyczne 43 4.4. Sprawdzanie stanów granicznych nośności (SGN) 50 4.5. Sprawdzanie stanów granicznych użytkowalności (SGU) 51
5. Określenie przekroju 52 5.1. Przekrój zespolony 52 5.2. Przekrój sprowadzony 52 5.3. Szerokość współpracująca płyty betonowej 53 5.4. Sztywność przekroju na zginanie 56
6. Siły wewnętrzne i naprężenia od wpływów termicznych i reologicznych 58 6.1. Wpływ zmian temperatury 58 6.2. Wpływ pełzania betonu 60 6.3. Wpływ skurczu betonu 62 6.4. Siły od skurczu betonu i zmian temperatury działające na łączniki skrajne 63
7. Stany graniczne nośności przekroju poprzecznego 65 7.1. Nośność przekroju zginanego 65 7.2. Ścinanie 67 7.3. Zginanie ze ścinaniem 68 7.4. Zginanie płyty pomostowej w płaszczyźnie poziomej 69 7.5. Zespolone pręty dźwigarów kratowych 70 7.6. Strefa zakotwień dźwigarów ze sprężoną płytą betonową 71 7.7. Zmęczenie 72 7.8. Połączenia w belkach stalowych 72 7.9. Stateczność położenia przęseł lub ich części 72
8. Stateczność 73 8.1. Zwichrzenie (utrata płaskiej postaci zginania) 73 8.2. Stateczność prętów ściskanych 75 8.3. Stateczność miejscowa elementów pełnościennych 75
9. Nośność zespolenia 77 9.1. Zasady ogólne 77 9.2. Nośność łączników 78 9.3. Zbrojenie poprzeczne 82
10. Stany graniczne użytkowalności 86 10.1. Ugięcia dźwigarów zespolonych 86 10.2. Sztywność pozioma przęsła 87 10.3. Podniesienie wykonawcze 87 10.4. Stany graniczne zarysowania 88 10.5. Stan graniczny naprężeń 91 10.6. Stany graniczne wygody użytkowników mostów 92 10.7. Stany graniczne bezpieczeństwa ruchu taboru kolejowego 92
11. Warunki konstrukcyjne 96 11.1. Pomost z płytą żelbetową 96 11.2. Dźwigary stalowe 96 11.3. Łączniki i zbrojenie poprzeczne 97
12. Sprawdzanie nośności istniejących mostów o dźwigarach zespolonych 101 12.1. Zasady ogólne 101 12.2. Cechy materiałów 101 12.3. Współczynniki obciążenia 102 12.4. Ocena stanu konstrukcji 102
13. Przęsła z belek stalowych obetonowanych 104 13.1. Konstrukcja 104 13.2. Założenia i zakres obliczeń 105 13.3. Stany graniczne użytkowania 107 13.4. Stany graniczne nośności 109 13.5. Elementy technologii 110
Załączniki Z1. Charakterystyki geometryczne oraz siły przekrojowe i naprężenia w przekroju o zespoleniu niepodatnym 113 Z2. Materiały pomocnicze do uwzględniania wpływów reologicznych 119
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 30,35zł
|