Znajomość muzyki klasycznej i zamiłowanie do jej słuchania oznacza, że jest się osobą dojrzałą i wyrobioną kulturalnie. Może świadczyć o klasie i wysokiej inteligencji, a przy tym o wrażliwości. Przecież wiadomo, że muzyka łagodzi obyczaje! Tymczasem wielu z nas, choć niechętnie się do tego przyznaje, zwyczajnie nie rozumie muzyki klasycznej i specjalnie za nią nie przepada. A szkoda, bo świat muzyki klasycznej jest piękny, tajemniczy, rozbudzający emocje - i bardzo, ale to bardzo wciągający! Trzymasz w dłoni książkę napisaną przez wybitnych muzyków o wielkiej pasji. Dzięki tej pozycji łatwo i w zabawny sposób zyskasz wiedzę na temat teorii muzyki, kompozycji, orkiestracji oraz głównych kierunków w muzyce. Dowiesz się, na czym polegał geniusz Bacha i dlaczego Beethoven zmienił świat muzyki w przedziwny sposób. Łatwiej wybierzesz spośród ogromu muzyki klasycznej te utwory, które przyniosą Ci najwięcej radości. Ale przede wszystkim odkryjesz przedziwny ogród emocji, wzruszeń i uniesień, które może przynieść muzyka pełna czaru, piękna, mocy i subtelności - muzyka klasyczna.
- Wielka orkiestra - poznaj instrumenty wchodzące w skład orkiestry
- Teoria muzyki - odkryj elementy składowe muzyki
- Przygotowanie koncertu - instrukcja krok po kroku
- Pojęcia kluczowe - tonacje, interwały, barwa, skala itp., itd.
- Materiał muzyczny na CD - posłuchaj muzyki mistrzów w prawdziwie mistrzowskim wykonaniu, która świetnie ilustruje omówione w książce zagadnienia.
Zasłuchaj się w muzyce klasycznej, poznaj ją - i pokochaj!Dowiedz się:
- jak odróżniać sonatę od symfonii,
- jak słuchać muzyki granej na różnych instrumentach,
- co to jest wahadło muzyki klasycznej,
- jak wygląda praca zawodowego muzyka,
- jak tworzyć kolekcje muzyki klasycznej,
- jak wprowadzić do swojego życia więcej muzyki — klasycznej przede wszystkim!
W tej książce znajdziesz:
- inteligentną, zabawną i poruszającą historię muzyki klasycznej,
- wskazówki, jak słuchać, aby najpełniej odebrać piękno muzyki,
- opis skomplikowanych relacji między dyrygentem a orkiestrą i wyjaśnienie, jak wygląda muzyka poważna „od kuchni”,
- przydatny koncertowy przewodnik z cennymi poradami,
- wskazówki, dzięki którym nauczysz się rozpoznawać poszczególne style i szkoły muzyczne.
Poza książką znajdziesz wyczerpujący, świetnie przygotowany materiał muzyczny, który:
- ułatwi Ci zrozumienie treści zawartych w książce,
- pozwoli Ci posłuchać muzyki mistrzów w prawdziwie mistrzowskim wykonaniu!
Rozdziały:
O autorach (15)
Podziękowania od autorów (17)
Wstęp (19)
- O książce (19)
- Naiwne założenia (20)
- Ikony użyte w książce (20)
- Oprócz książki (21)
- Co dalej (21)
CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ (23)
Rozdział 1: Otwieramy muzyczną ostrygę (25)
- Czym naprawdę jest muzyka klasyczna? (25)
- Jak poznać, czy w ogóle to lubisz? (26)
- Siedem nawyków twórczych kompozytorów (26)
- Muzyka płynąca z serca (26)
- Struktura, którą można poczuć (27)
- Kreatywność i oryginalność (27)
- Wyraz ludzkich emocji (27)
- Utrzymywanie uwagi słuchacza (28)
- Muzyka łatwa do zapamiętania (28)
- Muzyka, która porusza Cię do głębi (29)
Rozdział 2: Cała historia muzyki na 80 stronach (31)
- Zrozumienie, skąd się wzięła muzyka klasyczna (31)
- Śpiewanie przez cały dzień: średniowiecze (32)
- Chorał gregoriański (32)
- Mnich imieniem Guido (33)
- Ofiara spełniona (33)
- Nowe narodziny: renesans (33)
- Powstanie madrygału (34)
- Narodziny opery (35)
- Czas wzruszeń: era baroku (35)
- Szaleńcze nuty (36)
- Królowie, księża i inni bogacze (36)
- Antonio Vivaldi (37)
- Georg Friedrich Händel (38)
- Jan Sebastian Bach (40)
- Zacieśnianie gorsetu: klasycyzm (43)
- Joseph Haydn (43)
- Wolfgang Amadeusz Mozart (45)
- Ludwig van Beethoven: człowiek, który zmienił wszystko (49)
- Schubert i jego Lieder (53)
- Felix Mendelssohn (55)
- Zakochać się: beznadziejni romantycy (57)
- Carl Maria von Weber (57)
- Hector Berlioz (58)
- Fryderyk Chopin (61)
- Robert Schumann (63)
- Johannes Brahms (65)
- Supergwiazdy: Paganini i Liszt (67)
- Liszt idzie w ślady Paganiniego (68)
- Richard Wagner (69)
- Strauss i Mahler (70)
- Cześć dla flagi: nuty narodowe w muzyce klasycznej (73)
- Bedřich Smetana (74)
- Antonín Dvořák (75)
- Zaproszenie do Ameryki (76)
- Edvard Grieg (77)
- Jean Sibelius (78)
- Carl Nielsen (79)
- Glinka i Potężna Gromadka (80)
- Piotr Czajkowski (82)
- Sergiusz Rachmaninow (84)
- Muzyka poważna w XX w. i później (85)
- Debussy i Ravel (86)
- Igor Strawiński (88)
- Sergiusz Prokofiew (90)
- Dymitr Szostakowicz (91)
- Druga Szkoła Wiedeńska (93)
- Amerykanie (94)
Rozdział 3: Jak rozpoznać sonatę? (99)
- Symfonie (99)
- Pierwsza część: dziarska i żywa (100)
- Druga część: powolna i liryczna (101)
- Trzecia część: taneczna (101)
- Rozhukany finał (101)
- Sonaty i sonatiny (102)
- Koncerty (103)
- Struktura koncertu (103)
- Kadencja (104)
- Tańce i suity (105)
- Serenady i divertimenta (106)
- Tematy i wariacje (107)
- Fantazje i rapsodie (108)
- Poematy symfoniczne (109)
- Lieder, czyli pieśni (109)
- Lider w pisaniu Lieder (110)
- Formy pieśni (110)
- Oratoria i inne utwory dla chóru (111)
- Opery, operetki i arie (111)
- Uwertury i preludia (112)
- Balet i baleriny (112)
- Kwartety smyczkowe i inne zespoły instrumentów (114)
- Po co w ogóle komu forma? (115)
CZĘŚĆ II: SŁUCHAJ! (117)
Rozdział 4: Prosty koncertowy przewodnik przetrwania autorstwa Dave'a i Scotta (119)
- Przygotować się czy nie? (119)
- Kiedy przybyć na koncert? (120)
- Czy na Święto wiosny mam iść w przepasce na biodra? (120)
- Poradnik smakosza - co zjeść przed koncertem? (121)
- Gdzie usiąść i jak zdobyć najlepsze bilety? (122)
- Klaskać czy nie klaskać? - oto jest pytanie (123)
- Dlaczego nikt nie klaszcze? (124)
- Więcej o zwariowanym zwyczaju nieklaskania (124)
- Kogo zabrać ze sobą i z kim zostawić psa? (125)
- Na jaki koncert pójść na randkę, a na jaki lepiej nie? (126)
- Rzut oka na program (127)
- Typowy format koncertowy (127)
- I wreszcie muzyka (129)
- Inny rodzaj programu (130)
- Rola koncertmistrza (132)
- Strojenie (132)
- Obracanie, kręcenie, pchanie i ciągnięcie (132)
- Wchodzi dyrygent (133)
- Zrozumienie interpretacji (134)
- Podział czasu (135)
- Opis stanowiska (136[ 1])
Rozdział 5: Dla przyjemności słuchania (139)
- 1. Händel: Muzyka na wodzie, Suita nr 2 (139)
- 2. Bach: Das Wohltemperierte Klavier, tom II, Preludium i Fuga C-dur (140)
- 3. Mozart: Koncert fortepianowy Es-dur nr 22, część III (142)
- 4. Beethoven: V Symfonia, część I (145)
- Ekspozycja (146)
- Przetworzenie (147)
- Repryza (147)
- Coda (148)
- 5. Brahms: IV Symfonia, część III (148)
- 6. Dvořák: Serenada na smyczki, część IV (150)
- 7. Czajkowski: VI Symfonia, część IV (151)
- 8. Debussy: La Mer, Dialogue du Vent et de la Mer (153)
- 9. Strawiński: Święto wiosny - Introdukcja, Wiosenne wróżby i Zabawa w porywanie (155)
- Introdukcja (156)
- Wiosenne wróżby i tańce młodzieńców (156)
- Zabawa w porywanie (157)
Przerwa: Wyprawa za kulisy (159)
- Życie w orkiestrowym bajorku (159)
- What I Did for Love (160)
- Przesłuchanie (160)
- Historia niemal prawdziwa (161)
- Ustawione przesłuchania (162)
- Lista utworów (162)
- Recepta (163)
- Chwytanie szansy (163)
- Nieoczekiwane spotkanie (163)
- Powrót (164)
- Na scenie (165)
- Za zasłoną (165)
- Oczekiwanie (166)
- I po wszystkim (167)
- Życie muzyka orkiestrowego, czyli co też dzieje się w pokoju ćwiczeń? (168)
- Sprzedaż produktu (169)
- Drobnym drukiem (171)
- Trudna i niebezpieczna relacja między orkiestrą a jej dyrygentem (172)
- Jak ugotować dyrygenta? (172)
- Dlaczego mimo wszystko warto zostać zawodowym muzykiem? (173)
CZĘŚĆ III: PODRĘCZNY PRZEWODNIK PO ORKIESTRZE (175)
Rozdział 6: Klawisze i spółka (177)
- Fortepian (177)
- Spojrzenie w głąb fortepianu (177)
- Nazywanie nut (178)
- Znalezienie oktawy (178)
- Granie na czarnych klawiszach (179)
- Spojrzenie do środka fortepianu (179)
- Przyciskanie pedałów (181)
- Słuchanie fortepianu (181)
- Klawesyn (182)
- Barokowy złoty medal (182)
- Słuchanie klawesynu (184)
- Organy (184)
- Przełączanie rejestrów (185)
- Słuchanie organów (185)
- Syntezator (186)
Rozdział 7: Smyczki i struny (187)
- Skrzypce (188)
- Pociągnięcia smyczkiem (188)
- Strojenie (189)
- Granie na skrzypcach (189)
- Wibrująca struna (190)
- Nieznośna lekkość smyczków (191)
- Szarpanie strun (191)
- Słuchanie skrzypiec (192)
- Inne instrumenty strunowe (193)
- Altówka (193)
- Wiolonczela (194)
- Kontrabas (196)
- Harfa (197)
- Gitara (199)
Rozdział 8: Instrumenty dęte drewniane (203)
- Flet poprzeczny (204)
- Jak wyczarować muzykę z powietrza (204)
- Słuchanie fletu (205)
- Flet piccolo (206)
- Obój (206)
- Gra na oboju (208)
- Słuchanie oboju (208)
- Rożek angielski (209)
- Klarnet (209)
- Instrument transponujący (210)
- Słuchanie klarnetu (211)
- Saksofon (212)
- Fagot (213)
Rozdział 9: Instrumenty dęte blaszane (215)
- Jak wydobyć dźwięk z instrumentów dętych blaszanych (216)
- Waltornia (róg) (217)
- Polowanie na nuty: naturalny róg (217)
- Dodanie wentyli: współczesny, zdradliwy róg (217)
- Słuchanie rogu (218)
- Trąbka (219)
- Całowanie z języczkiem (220)
- Tłumiki (220)
- Słuchanie trąbki (220)
- Puzon (221)
- To się musi dać wyciągnąć (222)
- Słuchanie puzonu (223)
- Tuba (223)
- Rozgadane tuby (224)
- Słuchanie tuby (224)
- Co wkurza muzyków grających na instrumentach dętych blaszanych (224)
Rozdział 10: Największe hity na perkusję (227)
- Kotły (228)
- Tremolo, proszę (229)
- Słuchanie kotłów (229)
- Wielki bęben (230)
- Talerze (230)
- Werbel (231)
- Ksylofon (231)
- Inne podobne instrumenty (232)
- Jeszcze więcej instrumentów, w które warto uderzać (233)
- Trójkąt (233)
- Tamburyn (234)
- Tam-tam i gong (235)
- Kastaniety (235)
- Bat (wł. frusta) (236)
- Cowbell (krowi dzwonek) (236)
- Kołatka (236)
CZĘŚĆ IV: SPOJRZENIE W GŁĄB UMYSŁU KOMPOZYTORA (237)
Rozdział 11: Czas na straszliwie trudną teorię muzyki (239)
- Czuję rytm: silnik muzyki (240)
- Podział czasu (240)
- Poczuj rytm (240)
- Czytanie nut po raz pierwszy (242)
- Przedłużanie nut (242)
- Skracanie nut (243)
- Dodanie kropki (244)
- Egzamin końcowy (245)
- Zrozumienie wysokości dźwięku: Beethoven przy 5000 obrotów na minutę (245)
- Mały eksperyment dla dobra ludzkości (246)
- 12 tonów (247)
- Zapisywanie wysokości tonów (248)
- W 99,9999% pewna metoda oznaczania tonacji autorstwa Dave'a i Scotta (255)
- Po co nam tonacje? (256)
- Skok w interwały (257)
- Sekunda wielka (257)
- Tercja wielka (258)
- Kwarta (259)
- Kwinta (260)
- Seksta wielka (260)
- Septyma wielka (261)
- Oktawa (261)
- Różnica między interwałami wielkimi a małymi (262)
- Sekunda mała (262)
- Tercja mała (263)
- Kwinta mała (nie!) - czyli tryton (263)
- Seksta mała (264)
- Septyma mała (264)
- Skala (265)
- Tworzenie melodii (266)
- Dwuwymiarowość: harmonia (267)
- Durowe, molowe i śmolowe akordy (268)
- Krewni i znajomi: pochód akordów (269)
- Przyjaciele, cyfry rzymskie, sekwencje akordów (269)
- Słuchanie starych przebojów (270)
- Czas teraz wszystko dobrze wymieszać (271)
- Zdobycie wykształcenia muzycznego (272)
Rozdział 12: Jeszcze raz - z uczuciem o dynamice, tempie i orkiestracji (273)
- Dynamiczne duo: głośno i cicho (274)
- Kochanie, zmniejszyłem głośnocich (274)
- Włoskie spinki do włosów (275)
- Kwestia gustu (276)
- Tempo (276)
- Hekelfony i puzony: łatwa orkiestracja (277)
- Zabawa barwami dźwięku (277)
- Zapisywanie orkiestracji (277)
- Kim jest orkiestrator? (278)
CZĘŚĆ V: DEKALOGI (281)
Rozdział 13: Dziesięć najbardziej rozpowszechnionych błędnych przekonań na temat muzyki klasycznej (283)
- Muzyka klasyczna jest nudna (283)
- Muzyka klasyczna jest dla snobów (284)
- Współczesna muzyka koncertowa jest trudna w odbiorze (284)
- Teraz już nikt nie pisze muzyki klasycznej (284)
- Do filharmonii trzeba się odstrzelić jak stróż w Boże Ciało (285)
- Jeśli nie słyszałeś o zaproszonym soliście, to na pewno nie jest dobry (285)
- Życie zawodowych muzyków jest usłane różami (286)
- Najlepsze miejsca są z samego przodu (286)
- Klaskanie między częściami utworu jest nielegalne, niemoralne i tuczące (286)
- Muzyka klasyczna nie może zmienić Twojego życia (287)
Rozdział 14: Dziesięć muzycznych terminów, których znajomością zaszpanujesz na imprezie (289)
- Atonalny (290)
- Kadencja (290)
- Concerto (290)
- Kontrapunkt (290)
- Crescendo (291)
- Ekspozycja (291)
- Intonacja (291)
- Orkiestracja (291)
- Repertuar (291)
- Rubato (292)
- Tempo (292)
- Jak wykorzystać swoją znajomość tych terminów (292)
Rozdział 15: Dziesięć najlepszych dowcipów o muzyce klasycznej (293)
- Mistrz nad mistrzów (293)
- Niebiańska orkiestra (293)
- Sekcja dęta chodzi na randki (294)
- Śmierć maestro (294)
- Bezdomny altowiolista (295)
- Płaczący altowiolista (295)
- Ściąga dyrygenta (295)
- Niektórym nie da się pomóc (295)
- Zemsta muzyków (296)
- Ostatni dowcip o altowioliście (296)
Rozdział 16: Dziesięć sposobów, by w Twoim życiu było więcej muzyki (297)
- Poznaj bliżej swoją orkiestrę (297)
- Muzyczne wycieczki (298)
- Zostań groupie - poznaj artystów (298)
- Darmowe lub tanie nagrania (299)
- Muzyka w internecie (300)
- Niekończące się źródło muzyki (300)
- Słuchaj radia (301)
- Oglądaj filmy o muzyce klasycznej (301)
- Ucz się o muzyce klasycznej (302)
- Sam twórz muzykę (303)
DODATKI (305)
Dodatek A: Jak stworzyć kolekcję muzyki klasycznej (307)
- Lista 1. Znane i kochane (307)
- Lista 2. Mniej znane, ale łatwe w odbiorze (308)
- Lista 3. Średnio przystępne (309)
- Lista 4. Nieco trudniejsze w odbiorze (310)
- Lista 5. Prawdziwe wyzwania (311)
Dodatek B: Oś czasu muzyki klasycznej (313)
Dodatek C: Słowniczek (319)
Skorowidz (325)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 28,33zł
|