Tytuł: | Narodziny Europy 300-900 | | Autor: | Michael McCormick | | ISBN: | 978-83-01-15742-5 | | Ilość stron: | 835 | | Data wydania: | 2008 | | Oprawa: | twarda | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 69.00zł | |
Praca wybitnego historyka amerykańskiego jest syntezą prezentującą narodziny nowej Europy w jej związkach ze światem bizantyńskim, arabskim i barbarzyńskim (spoza dawnych granic cesarstwa rzymskiego). Autor szuka wyjaśnienia pochodzenia średniowiecznej kultury europejskiej, zjawisk i związków ekonomicznych, urbanizacji, sił napędzających handel, powstania i utrwalania się władzy centralnej czasów karolińskich. Praca, wydana przez Cambridge University Press w 2001 roku, jest uznawana w środowisku historyków za otwarcie nowej metodologii w badaniach mediewistycznych.
Książka przeznaczona dla studentów i pracowników naukowych wydziałów historycznych oraz pokrewnych kierunków humanistycznych: prawa, nauk politycznych, europeistyki, kulturoznawstwa, archeologii oraz studentów ekonomii, a także osób o wykształceniu humanistycznym zainteresowanych historią.
Rozdziały:
Wprowadzenie. Handel, komunikacja i powstanie gospodarki europejskiej 11 Od upadku Rzymu do początków gospodarki europejskiej 12 Zmieniający się kontekst karolińskiej wymiany handlowej 17 Stosunek wczesnośredniowiecznych autorów do kupców 22 Komunikacja we wczesnym średniowieczu 26 Droga przed nami 29
CZĘŚĆ I. KONIEC ŚWIATA 35 Rozdział 1. Koniec antycznego świata 37 Długotrwałe tendencje w późnorzymskiej gospodarce 38 Ludzie i pożywienie 40 Stan zdrowia 47 Rozdział 2. Załamanie się późnorzymskiego przemysłu: dwa studia szczegółowe 51 Wydobycie i produkcja metali 51 Przemysł ceramiczny 63 Rozdział 3. Komunikacja lądowa i rzeczna w późnym antyku 73 Trasy, statki i ludzie 73 Komunikacja lądowa i zamknięcie korytarzy lądowych 76 Komunikacja rzeczna i przypadek Rodanu 85 Rozdział 4. Żegluga morska w okresie późnego antyku 92 Transport i handel 92 Pieniądze publiczne i prywatne statki 95 Porty, statki i ładunki 100 Pierwsza zmiana: przepływ towarów 106 Zmiana druga: przemiany późnorzymskiej żeglugi 111 Księgarnia PWN: Michael McCormick - Narodziny Europy NARODZINY EUROPY Zakończenie. Załamanie się gospodarki antycznej: próba wstępnego bilansu 122
CZĘŚĆ II. LUDZIE W DRODZE 127 Rozdział 5. Portrety podróżnych z Zachodu 134 Pielgrzymki do Jerozolimy 134 Poselstwa do Konstantynopola 142 Porównanie 151 Rozdział 6. Posłowie i pielgrzymi z Zachodu 155 Podstawowe fakty 155 Pochodzenie 156 Przekrój społeczny 161 W drodze 172 Rozdział 7. Portrety podróżnych bizantyńskich 178 Poseł 179 Misjonarze 185 Pielgrzymi 199 Rozdział 8. Podróżni ze Wschodu zmierzający na Zachód 213 Podstawowe fakty 214 Pochodzenie 215 Przekrój społeczny 226 W drodze 228 Rozdział 9. Kupcy, niewolnicy, wygnańcy 238 Kupcy, niewolnicy i uchodźcy 239 Kupcy 239 Niewolnicy 244 Wygnańcy, uchodźcy i zakładnicy 255 Niezauważani podróżni: imigranci, żeglarze, rybacy i włóczędzy 261 Podróżni fikcyjni 266 Zakończenie. Ludzie w drodze 270
CZĘŚĆ III. WĘDRÓWKA PRZEDMIOTÓW 279 Rozdział 10. Aspekt hagiograficzny: egzotyczne relikwie we wczesnośredniowiecznej Francji 283 Problem wczesnośredniowiecznych relikwii 283 Zbiory z Sens 289 Zmiana powiązań geograficznych 290 Relikwie z Chelles 303 Pierwsze nabytki 304 Czasy Karola Wielkiego 307 Rozdział 11. „Wirtualne” pieniądze a komunikacja 313 Na tropach mancusa 316 Farfa 318 Dinary na obrzeżach Adriatyku 322 Dinary w innych rejonach Italii 327 Srebrne mancosi 328 Rozdział 12. Prawdziwe pieniądze: arabskie i bizantyńskie monety w Europie karolińskiej 333 Monety arabskie 334 Grupa hiszpańska i grupa wikińska 335 Bizantyńskie monety w Europie karolińskiej i jej sąsiedztwie 340 Sardynia 343 Korytarze Rodanu i Renu 346 Obrzeże Adriatyku 350 Bursztynowy Szlak 356 Zakończenie. Wędrówki przedmiotów 370
CZĘŚĆ IV. SCHEMAT PRZEMIAN 373 Rozdział 13. Doświadczenie podróży 377 Na lądzie 378 Na morzu 385 Groźba sztormu: środowisko i technologia 385 Statki i ich wyposażenie 387 Konwoje i floty 393 Jak duże były statki? 397 Kwestie operacyjne 400 Lądowanie 400 Sposoby nawigacji 403 W porcie 406 Na pokładzie 407 Niebezpieczeństwa 409 Rozdział 14. Rytmy długookresowe: komunikacja w czasie 412 Nowe dane, nowe pytania 413 Wahania natężenia komunikacji w basenie Morza Śródziemnego 414 Rozdział 15. Rytmiczność podróży wynikająca z pór roku 425 Sezonowość podróży odbywanych lądem 426 Sezonowość rejsów morskich 430 Miesięczne rytmy komunikacji 433 Dwa miesiące skrajne: kwiecień i październik 435 Zima 439 Zimowa przerwa w żegludze 443 Kolejny czynnik 445 NARODZINY EUROPY Rozdział 16. Kwestia czasu 450 Czas trwania poselstw i szybkość podróży 451 Prędkość podróży lądowych 455 Podróże do Italii 457 Szybkość podróży morskich 462 Odtworzenie niektórych wczesnośredniowiecznych podróży 463 Przewiezienie papieża Marcina I do Konstantynopola w roku 653 464 Niektóre inne wczesnośredniowieczne podróże 468 Czy w IX wieku doszło do zmiany? 471 Rozdział 17. „Przestrzenie morskie”: komunikacja na Morzu Śródziemnym w Europie Zachodniej 480 Starożytny szlak łączący Italię z Morzem Egejskim 481 Południowe rubieże: komunikacja między Maghrebem a centrum świata muzułmańskiego 487 Więzi południowe: od Afryki do południowej części Morza Tyrreńskiego 490 Kontakty na północy: Toskania, północna część Morza Tyrreńskiego i Liguria 494 Rozdział 18. Przełom za sprawą Wenecjan: komunikacja europejska w środkowej części Morza Śródziemnego 502 Przełom za sprawą Wenecjan 502 Ponowne otwarcie Zatoki Korynckiej 509 Porty macierzyste i regionalna struktura szlaków morskich 515 Rozdział 19. Nowe szlaki lądowe 526 Odrodzenie szlaków prowadzących przez Bałkany i wzdłuż Dunaju 527 Korytarz Dunaju 531 Korytarz bałkański 534 Łuk północny 539 Zakończenie. Schematy przemian 543
CZĘŚĆ V. HANDEL 549 Rozdział 20. Świat wczesnośredniowiecznego handlu 551 Wyobrażenia o handlu 551 Handel poza imperium karolińskim 558 Południe. Strefa handlowa Morza Śródziemnego 559 Zachód i Wschód. Nowe rynki 580 Łuk północny 582 Rozdział 21. Gdzie są kupcy? Italia 589 Kwestia kupców karolińskich 589 Kupcy a rynki południowej Italii 592 Kupcy w północnej Italii 604 Rozdział 22. Kupcy i targi w państwie Franków 612 Królewskie komory celne 613 Kupcy, cła i rzeki 616 Poszerzenie horyzontów. Dorzecze Sekwany i jarmark w St. Denis 619 Statki i kupcy na Renie 625 Wnioski płynące z reńskiej ceramiki 628 Ruchomy targ? 633 Rozdział 23. Powiązania 639 Powiązania z Europą Północną i Wschodnią 639 Powiązania z Europą Południową 643 Hiszpania 643 Handel transalpejski 646 Transfer pieniędzy przez Alpy 649 Spojrzenie z Iraku 654 Rozdział 24. Śladami importu wschodnich towarów do Europy 663 Towary masowe na terenie karolińskiej Europy 665 Problem papirusu i Alp 671 Lekarstwa: przyprawy życia 675 Liturgiczna konieczność 682 Jedwab 685 Rozdział 25. Europejski eksport do Afryki i Azji 695 Tarcica, futra i broń 695 Europejczycy 699 Język niewolnictwa 700 Dwie zmiany 703 Zdobywanie niewolników 706 Ekonomia handlu niewolnikami 714 Podaż i popyt 714 Koszty i zysk 716 Europejski handel niewolnikami 721
Zakończenie. Początki gospodarki europejskiej 738 Bibliografia 758 Indeks nazwisk 816 Spis map 832 Spis wykresów 834
|