Tytuł: | Naruszenie obowiązków informacyjnych banków w prawie umów konsumenckich | | Autor: | Edyta Rutkowska-Tomaszewska | | ISBN: | 978-83-7601-896-6 | | Ilość stron: | 144 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 59.00zł | |
Publikacja stanowi pierwszą na rynku pozycję, która w sposób kompeksowy prezentuje niezwykle aktualną problematykę obowiązków informacyjnych nakładanych na banki w zakresie świadczenia usług bankowych. Zagadnienie to plasuje się w obszarze szeroko rozumianej ochrony konsumenta na rynku usług finansowych. Zapewnienie konsumentom prawdziwej, rzetelnej i wyczerpującej informacji nie tylko na etapie zawierania umów, ale i w fazie poprzedzającej ich zawarcie oraz na etapie ich wykonywania jest wyrazem kształtowanego przez ustawodawstwo unijne modelu ochrony konsumenta rozsądnego.
Na tle ogólnej problematyki dotyczącej świadczenia usług bankowych, ich specyfiki oraz zagrożeń dla konsumentów, zaprezentowane będą kolejno: publicznoprawny obowiązek informacyjny banku jako instytucji zaufania publicznego, obowiązki informacyjne wskazane w ustawie - Prawo bankowe w zakresie umów kredytu i rachunku bankowego, obowiązki informacyjne wynikające z ustaw konsumenckich tworzących tzw. prawo umów konsumenckich, tj. ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów (w zakresie umów zawieranych poza lokalem przedsiebiorstwa i na odległość), ustawy o kredycie konsumenckim oraz ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych.
Książka prezentuje również skutki prawne nieprzestrzegania obowiązków informacyjnych wskazanych w powyższych ustawach, a także przewidzianych m.in. w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Rozdziały:
Część pierwsza.Obowiązki informacyjne banków w prawie umów konsumenckich 1. Pojęcie i specyfika usług bankowych a idea ochrony konsumenta przez informację 1.1. Pojęcie usług bankowych i bankowego obrotu konsumenckiego (bankowych umów konsumenckich) 1.2. Idea ochrony konsumenta przez informację 1.3. Swoboda umów w kształtowaniu treści umów bankowych 1.3.1. Wzorce umowne a obowiązki informacyjne banku 1.3.2. Obowiązki informacyjne a swoboda umów w bankowych umowach konsumenckich 1.4. Samoregulacja w sektorze bankowym a sytuacja klienta (konsumenta) usług bankowych 2. Obowiązki informacyjne banków wobec klientów wynikające z ustawy Prawo bankowe 2.1. Publicznoprawny obowiązek informacyjny banku jako instytucji zaufania publicznego 2.2. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt bankowy 2.3. Obowiązki informacyjne w zakresie umowy rachunku bankowego 3. Obowiązki informacyjne wynikające z ustaw konsumenckich 3.1. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt konsumencki 3.1.1. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt konsumencki w ustawie o kredycie konsumenckim 3.1.2. Obowiązki informacyjne w nowej dyrektywie o kredycie konsumenckim 3.2. Obowiązki informacyjne w zakresie umów zawieranych poza lokalem banku w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów 3.3. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o świadczenie usług finansowych na odległość w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów 3.4. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o elektroniczny instrument płatniczy w ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych 3.4.1. Pojęcie i rodzaje umów o elektroniczny instrument płatniczy 3.4.2. Obowiązki informacyjne uregulowane w ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych w zakresie umów o elektroniczny instrument płatniczy 3.4.3. Obowiązki informacyjne w odniesieniu do usług płatniczych w dyrektywie 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego
Część druga.Skutki naruszania obowiązków informacyjnych 1. Ochrona publicznoprawna z tytułu naruszenia obowiązków informacyjnych 1.1. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów 1.1.1. Definicja praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów 1.1.2. Naruszenie obowiązków udzielania konsumentom kredytobiorcom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów 1.1.3. Sankcje administracyjnoprawne z tytułu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów 1.2. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako nieuczciwa praktyka rynkowa 1.2.1. Ogólne założenia ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym 1.2.2. Pojęcie nieuczciwej praktyki rynkowej 1.2.3. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako nieuczciwa praktyka rynkowa stosowana przez banki 1.2.4. Ochrona publicznoprawna z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych 1.3. Naruszenie obowiązków informacyjnych jako wykroczenie przeciwko prawom konsumenta 1.3.1. Wykroczenia przeciwko prawom konsumenta 1.3.2. Sankcje karne za stosowanie wykroczeń 1.4. Naruszenie obowiązków informacyjnych a zadania Komisji Nadzoru Finansowego 1.4.1. Zadania Komisji Nadzoru Finansowego w ramach zintegrowanego nadzoru nad rynkiem finansowym 1.4.2. Uprawnienia Przewodniczącego KNF 1.4.3. Działania KNF na rzecz prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego w zakresie ochrony konsumenta usług bankowych 2. Ochrona cywilnoprawna konsumenta z tytułu naruszenia obowiązków informacyjnych 2.1. Sankcje cywilnoprawne z tytułu naruszania obowiązków informacyjnych z kodeksu cywilnego 2.2. Sankcje cywilnoprawne z tytułu naruszania obowiązków informacyjnych i stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych 2.3. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych przewidziane w ustawach konsumenckich 2.3.1. Sankcja kredytu darmowego w ustawie o kredycie konsumenckim 2.3.2. Wydłużenie terminu odstąpienia od umowy konsumenckiej
|