Tytuł: | Narzędzie i znak w rozwoju dziecka | | Autor: | Lew S. Wygotski | | ISBN: | 83-01-14599-4 | | Ilość stron: | 107 | | Data wydania: | 2006 | | Format: | 14.0x20.0cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 24.90zł | |
Jedna z najbardziej znaczących publikacji Lwa Wygotskiego. Autor przedstawia w niej główne założenia swojej teorii. Omawia rolę i znaczenie środków (narzędzi) i znaków (zwłaszcza mowy) w rozwoju wyższych czynności psychicznych. Nie ogranicza się tylko do analizy teoretycznej, ale prezentuje także swoje badania eksperymentalne, które w przekonujący sposób pokazują, jak kształtują się procesy psychiczne dziecka, jaką rolę spełniają znaki oraz jak tworzą się układy funkcjonalne, które umożliwiają człowiekowi reagowanie na złożone oddziaływanie otoczenia.
Rozdziały:
I. Problem inteligencji praktycznej w psychologii zwierząt i w psychologii dziecka 1. Uwagi ogólne 15 2. Badania nad inteligencją praktyczną dziecka 16
II. Funkcja mowy w posługiwaniu się narzędziami 24 1. Probleminteligencji praktycznej i werbalnej 24 2. Mowa i działanie praktyczne w zachowaniu dziecka 27 3. Rozwój wyższych formpraktycznego działania u dziecka 31 4. Droga rozwoju psychicznego dziecka w świetle faktów 35 5. Funkcja mowy uspołecznionej i egocentrycznej 38 6. Zmiana funkcji mowy w działalności praktycznej 40
III. Funkcja znaków w rozwoju procesów psychicznych 44 1. Rozwój wyższych formspostrzegania 45 2. Rozpad pierwotnej jedności funkcji sensomotorycznych 49 3. Przebudowa uwagi i pamięci 55 4. Struktura dowolna wyższych funkcji psychicznych 56
IV. Operacje znakowe i organizacja procesów psychicznych 61 1. Problemznaków w kształtowaniu wyższych funkcji psychicznych 61 2. Społeczne pochodzenie wyższych funkcji psychicznych 61 3. Podstawowe prawidłowości rozwoju wyższych funkcji psychicznych 63 4. Analiza operacji znakowych u dziecka 67 5. Struktura operacji znakowych 67 6. Analiza rozwojowa operacji znakowych 72 7. Dalszy rozwój operacji znakowych 78
V. Metody badania wyższych funkcji psychicznych 84
VI. Wnioski 90 1. Problemsystem ów funkcjonalnych 90 2. Procesy instrumentalne w zachowaniu zwierząt i człowieka 92 3. Słowo i działanie 95
|