Tytuł: | Naśladownictwo opakowań produktów markowych w świetle prawa własności intelektualnej | | Autor: | Katarzyna Jasińska | | ISBN: | 978-83-264-0420-7 | | Ilość stron: | 368 | | Data wydania: | 06/2010 | | Oprawa: | Twarda | | Format: | A5 | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 79.00zł | |
W realiach gospodarki wolnorynkowej rola pełniona przez opakowania nie sprowadza się już wyłącznie do zabezpieczania towarów; obecnie jest to jeden z istotniejszych elementów działań promocyjnych, a proces ich kreacji jest czasochłonny i kosztowny.
Dlatego konkurenci rynkowi często ulegają pokusie skorzystania z poczynionych przez rywali nakładów i dopuszczają się naśladownictwa opakowań. Praktyki te dotykają nie tylko przedsiębiorców, ale także konsumentów.
W prezentowanej monografii autorka podjęła się analizy skomplikowanego z prawnego punku widzenia zjawiska naśladownictwa opakowań produktów znanych marek w świetle prawa własności intelektualnej, rozważając szczegółowo także wiele istotnych problemów o charakterze uniwersalnym.
W pracy wykorzystano dorobek doktryny i judykatury polskiej oraz zagranicznej; w szerokim zakresie uwzględniono także ustawodawstwo UE oraz orzecznictwo ETS.
Rozdziały:
Rozdział I. Ekonomiczne i psychologiczne aspekty naśladownictwa opakowań produktów znanych marek 1. Marka 2. Opakowanie 3. Faktyczne następstwa naśladownictwa opakowań
Rozdział II. Zwalczanie naśladownictwa opakowań jako przejawu nieuczciwej konkurencji w wybranych państwach 1. Wprowadzenie 2. Francja 3. Niemcy 4. Wielka Brytania 5. Stany Zjednoczone Ameryki 6. Podsumowanie
Rozdział III. Naśladownictwo opakowań a model przeciętnego konsumenta 1. Wprowadzenie 2. Konsument w prawie polskim i prawie Unii Europejskiej 3. Model przeciętnego konsumenta w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz sądów polskich 4. Przeciętny konsument w świetle dyrektywy 2005/29/WE oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym 5. Przeciętny konsument w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym a ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i prawo własności przemysłowej 6. Podsumowanie
Rozdział IV. Opakowanie jako przedmiot praw wyłącznych 1. Wprowadzenie 2. Wzory przemysłowe i niezarejestrowane wspólnotowe wzory przemysłowe 3. Znaki towarowe 4. Ochrona prawnoautorska 5. Podsumowanie
Rozdział V. Naśladownictwo opakowań produktów znanych marek w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 1. Relacja ochrony przyznanej na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji do praw wyłącznych własności intelektualnej 2. Czyn nieuczciwej konkurencji 3. Artykuł 13 u.z.n.k. 4. Artykuł 10 u.z.n.k. 5. Klauzula generalna z art. 3 u.z.n.k. 6. Podsumowanie
Rozdział VI. Naśladownictwo opakowań produktów znanych marek a ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Orzecznictwo
|