Tytuł: | Nauczycielskie poniżanie Szkolna przemoc wobec dziewcząt | | Autor: | Lucyna Kopciewicz | | ISBN: | 978-83-7641-405-8 | | Ilość stron: | 192 | | Data wydania: | 03/2011 | | Format: | B5 | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 39.00zł | |
Proponowana praca wpisuje się bardzo wyraźnie w nurt socjologii ciała oraz w nurt pedagogicznych analiz kultury szkoły. Podstawowym przedmiotem zainteresowania są relacje (wspomnienia) absolwentek różnych typów szkół dotyczące represyjnego wymiaru pedagogicznej pracy szkoły – represjonowania wyglądu fizycznego (strój, fryzura, makijaż). Badania empiryczne w których brało udział ok. 200 kobiet (absolwentek) wskazują na powszechność tego typu przemocy (zazwyczaj za przemoc nieuważnej), podobną strukturę doświadczenia przemocy oraz konsekwencje w postaci specyficznych kobiecych dyspozycji kształtowanych w szkole („siedzieć cicho”).
Jest to unikatowa na rynku wydawniczym wstrząsająca diagnoza polskiej szkoły jako miejsca opresyjnego konstruowania płci, ciała i seksualności uczniów. Odważna, bezkompromisowa, dobrze udokumentowana empirycznie – stanowi przekonującą konfrontację z popularnym dziś, awersyjnym medialnym obrazem młodzieży szkolnej. Autorka wnikliwie i z wrażliwością zarówno badawczą, jak i społeczną, rozpoznaje specyfikę dyscyplinowania ciała kobiecego w murach szkoły. Pedagogika pozostaje wciąż niepokojąco obojętna wobec tych zjawisk.
Rozdziały: Wprowadzenie. Socjologia ciała – socjologia nierówności? Somatyzacja problematyki socjologii edukacji
1. Społeczne konstruowanie ciała, płci i seksualności Socjologia ciała P. Bourdieu Kapitał wcielony – „klasa” ciała, ciało klasy Normalizowanie i dyscyplinowanie – socjologia „podatnego ciała” Społeczna produkcja seksualności i „źródłowej” płci Genderowe rewizje: uobecnianie ciał kobiecych Rewizje queerowe. Radosne otchłanie nietożsamości i wyzwolone ciała? Szkolne mechanizmy dyscyplinowania dziewczęcych ciał – „sterylne” i „posłuszne”
2. Kulturowe kody płci – cielesna hexis Moda jako konsumpcja Moda jako opór? Moda i kultura popularna Kulturowe prze/kodowanie płci – odmienne ubrania, „inne” ciała Kamp i drag jako międzypłciowe przestrzenie symboliczne Strój zakonny – habit nie czyni zakonnicy? Kulturowe kody dziewczęcości – niewidzialność, kicz, transgresja Początek drogi przez ciało Nastolatki – ubranie i pożądanie
3. Komunikacja szkolna – mówienie i słuchanie, poniżanie i żartowanie Komunikacja szkolna w perspektywie gender Komunikacja i kontrola – językowa niewidoczność kobiet, trening milczenia Ponadjednostkowe warunki sprawowania nauczycielskiej dyscypliny i kontroli Poniżanie – żartowanie? Komunikacja i ciało – poniżające nazwanie
4. Założenia i procedury badań własnych Sprawczy podmiot? Humanistyka i konserwatyzm Nowa humanistyka Konstrukcja przedmiotu badań własnych. Postępowanie badawcze Metody gromadzenia danych empirycznych Konstrukcja próby Czas przeprowadzenia badań empirycznych Metoda interpretacji materiału empirycznego – krytyczna analiza dyskursu
5. Ciało pedagogiczne i uczennice – typy represji, poniżające nazwania Klasa szkolna i nauczycielska władza Ciało pedagogiczne i uczennice – struktura represji Dyskurs normalizacyjny Dyskurs klasowy – hierarchizacja i deklasacja Dyskurs poddaństwa – sprywatyzowana przestrzeń klasy szkolnej Dyskurs regulacyjny – odmienić „odmieńca” Dyskurs samiczy? Dyskurs seksualnego „upodmiotowienia”/uprzedmiotowienia Przegrana walka o język – czego uczy seksualne „upodmiotowienie”? Paraliż, bezsilność, atak na tożsamość – niejęzykowe konsekwencje poniżającego nazwania
6. Dyskusja Demokratyczna szkoła? Poniżające nazwania i „prawidłowa” dziewczęcość Seksizm? Właściwości ciała pedagogicznego – badania socjolingwistyczne Społeczeństwo demokratyczne, niedemokratyczna szkoła – pytanie o tożsamość zawodową nauczycielek i nauczycieli Estetyka i moralność – „czyste” sądy estetyczne i ich „nieczyste” konsekwencje Socjologia ciała i pedagogika – trudne związki? Strategie neutralizacji Przemoc ze względu na płeć i prawo Strategie działania
|