Tytuł: | Nieuczciwe praktyki na rynku bankowych usług konsumenckich | | Autor: | Edyta Rutkowska-Tomaszewska | | ISBN: | 978-83-264-1346-9 | | Ilość stron: | 204 | | Data wydania: | 06/2011 | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 62.00zł | |
Zagadnienie nieuczciwych praktyk na rynku bankowych usług konsumenckich na tle usług finansowych mieści się w zakresie szeroko rozumianego prawa konsumenckiego.
Tematyka ta jest niezwykle aktualna z uwagi na fakt wejścia w życie w grudniu 2007 r. ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, stanowiącej implementację dyrektywy 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym.
Ustawa ta wzmacnia pozycję konsumenta na rynku i przewiduje dodatkowe rozwiązania w zakresie dochodzenia roszczeń konsumenckich, wynikających ze stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk rynkowych.
Książka prezentuje przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych na rynku usług bankowych (w bankowym obrocie konsumenckim), w postaci: • nieuczciwej i wprowadzającej w błąd reklamy usług bankowych, • naruszania obowiązków informacyjnych przez banki jako praktyki wprowadzającej w błąd, • nieuczciwych praktyk związanych z kodeksami dobrych praktyk.
Adresaci: Publikacja skierowana jest do pracowników banków, prawników i konsumentów.
Rozdziały:
Część I. Nieuczciwe praktyki rynkowe i prawne mechanizmy ochrony konsumenta przed nimi
Rozdział 1. Pojęcie i specyfika usług bankowych a idea ochrony konsumenta 1.1. Pojęcie usług bankowych i bankowego obrotu konsumenckiego (bankowych umów konsumenckich) 1.2. Ochrona prawna konsumenta w obrocie bankowym 1.3. Swoboda umów w kształtowaniu treści umów bankowych (w zakresie świadczenia usług bankowych) str. 32 1.4. Samoregulacja w sektorze bankowym a sytuacja klienta (konsumenta) usług bankowych
Rozdział 2. Nieuczciwe praktyki rynkowe 2.1. Pojęcie nieuczciwej praktyki rynkowej 2.2. Przesłanki uznania praktyki rynkowej za nieuczciwą 2.3. Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych
Rozdział 3. Mechanizmy ochrony konsumenta przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi 3.1. Ochrona konsumenta przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi - uwagi ogólne 3.2. Ochrona cywilnoprawna 3.2.1. Roszczenia konsumentów z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych 3.2.2. Postępowanie cywilne w sprawach nieuczciwych praktyk rynkowych 3.3. Ochrona publicznoprawna z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych 3.3.1. Nieuczciwe praktyki rynkowe jako praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów 3.3.2. Postępowanie przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawach związanych z przeciwdziałaniem nieuczciwym praktykom rynkowym 3.4. Ochrona karna z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych
Część II. Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych na rynku usług bankowych
Rozdział 1. Reklama produktów i usług bankowych jako nieuczciwa praktyka rynkowa 1.1. Pojęcie nieuczciwej reklamy 1.2. Wytyczne dotyczące reklamy produktów i usług bankowych 1.3. Przykłady nieuczciwej i wprowadzającej w błąd reklamy na rynku usług bankowych
Rozdział 2. Naruszanie obowiązków informacyjnych przez banki jako nieuczciwa praktyka rynkowa 2.1. Ochrona konsumenta przez informację 2.2. Obowiązki informacyjne wskazane w ustawie - Prawo bankowe 2.2.1. Publicznoprawny obowiązek informacyjny banku jako instytucji zaufania publicznego 2.2.2. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt bankowy 2.2.3. Obowiązki informacyjne w zakresie umowy rachunku bankowego 2.3. Obowiązki informacyjne wynikające z ustaw konsumenckich 2.3.1. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o kredyt konsumencki 2.3.2. Obowiązki informacyjne w zakresie umów zawieranych poza lokalem banku w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów 2.3.3. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o świadczenie usług finansowych na odległość w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów 2.3.4. Obowiązki informacyjne w zakresie umów o e.i.p. w ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych 2.4. Przykłady naruszania obowiązków informacyjnych przez banki jako praktyki wprowadzające w błąd
Rozdział 3. Stosowanie kodeksów dobrych praktyk jako nieuczciwa praktyka rynkowa 3.1. Przykłady nieuczciwych praktyk związanych z kodeksami dobrych praktyk 3.1.1. Pojęcie, istota i rola kodeksów dobrych praktyk 3.2. Kodeksy dobrych praktyk na rynku usług bankowych 3.2.1. Zasady Dobrej Praktyki Bankowej 3.2.2. Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego 3.2.3. Rekomendacja dobrych praktyk na polskim rynku bancassurance w zakresie ubezpieczeń ochronnych powiązanych z produktami bankowymi 3.2.4. Rekomendacja Związku Banków Polskich dotycząca dobrych praktyk w zakresie przenoszenia rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych dla klientów indywidualnych na polskim rynku bankowym 3.3. Przykłady nieuczciwych praktyk związanych z kodeksami dobrych praktyk
|