Finanse publiczne znajdują się w centrum uwagi zarówno badaczy, polityków, jak i znacznych kręgów społeczeństwa. Zainteresowanie to jest w pełni uzasadnione, jeżeli uwzgędni się rolę finansów publicznych w życiu społecznym i gospodarczym kraju. Ich rola wzrasta, zwłaszcza w warunkach ustroju demokratycznego, w którym obywatele mają prawo wyrażać swoje preferencje odnośnie do dostarczanych przez państwo dóbr.
Współczesne państwo jest państwem podatkowym, co oznacza, że aby sprostać oczekiwaniom i wymaganiom obywateli, musi nakładać podatki, gdyż to one są głównym źródłem jego dochodów. Problem polega jednak na tym, że obywatel, oczekując dostarczania przez państwo dóbr publicznych, niechętnie ponosi ciężary podatkowe. System demokratyczny – przy wszystkich jego zaletach – zawiera szereg niebezpieczeństw i pułapek dla finansów publicznych.
Głównym przesłaniem monografii Nowe zarządzanie finansami publicznymi w warunkach kryzysu jest poszukiwanie metod nowatorskiego zarządzania finansami publicznymi, które zwiększyłoby efektywność wykorzystania pieniędzy publicznych. Racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi ma znaczenie ponadczasowe, uniwersalne.
Jednak nabiera dodatkowego wymiaru i ważności w warunkach kryzysu finansów publicznych, kiedy podejmowane są wymuszone decyzje o cięciach w wydatkach budżetowych (publicznych). Dostrzegając przesłanki takiego postępowania władz, nie można nie zauważać, że decyzje takie mogą – paradoksalnie – prowadzić właśnie do nieracjonalności. I co równie ważne – mogą istotnie osłabiać skuteczność nowatorskich metod zarządzania finansami publicznymi.
W pracy uwzględniony został, w pewnym zakresie, dorobek i praktyka finansów publicznych innych krajów. Warto zwrócić uwagę na ten fragment pracy, który traktuje o trudnościach Polski i Francji w sferze równoważenia finansów publicznych. Przykład Francji jest o tyle interesujący, że kraj ten od wielu dekad eksperymentuje z nowatorskimi metodami zarządzania finansami publicznymi.
Jednak doświadczenia francuskie potwierdzają w pełni złożoność materii, jaką są finanse publiczne, jak silny jest wpływ polityki na ich stan. Z doświadczeń zagranicznych przydatne mogą okazać się zaprezentowane w pracy metody budowy budżetu ogólnego Unii Europejskiej czy podjęta inicjatywa reformy systemu opieki zdrowotnej w Stanach Zjednoczonych. Praca zawiera również ciekawy opis rozwiązań niemieckich dotyczących systemu finansowania gmin.
Część druga pracy poświęcona została teorii i praktyce zarządzania finansami publicznymi. Punktem wyjścia rozważań prowadzonych w tej części pracy są zagadnienia dotyczące nowego paradygmatu zarządzania finansami publicznymi.
Finanse publiczne stanowią system naczyń połączonych. Stąd też nie jest zaskoczeniem, że zjawiska kryzysowe uderzyły mocno nie tylko w budżet państwa i inne fundusze publiczne szczebla centralnego, ale także w finanse samorządowe.
Ocena kondycji finansów samorządowych w Polsce w warunkach kryzysu zamyka trzecią część pracy. W tej części wyeksponowana została potrzeba nowego podejścia (filozofii) do zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego w Polsce. Weryfikacji poddane zostały prawne podstawy działalności samorządu terytorialnego w naszym kraju i ich znaczenie dla funkcjonowania finansów samorządowych w warunkach kryzysu.
Zwracają uwagę rozważania poświęcone wpływowi cyklu koniunkturalnego na stan finansów samorządowych w ogóle, jak też na poszczególne źródła i formy zasilania finansowego jednostek samorządowych, a więc na podatki lokalne, na dochody wyrównawcze jednostek samorządu terytorialnego.
Książka jest przeznaczona dla pracowników administracji rządowej i samorządowej zajmujących się konstruowaniem budżetów, a także dla wykładowców i studentów kierunków ekonomicznych.
Rozdziały:
CZĘŚĆ PIERWSZA: FINANSE PUBLICZNE W WARUNKACH KRYZYSU Zasady budżetowe w warunkach kryzysu finansów publicznych Stabilność systemu zasilania finansowego a nowatorskie zarządzanie podmiotami publicznymi w warunkach kryzysu Trudności Francji i Polski w równoważeniu finansów publicznych Polityka podatkowa jako jeden z elementów zarządzania finansami publicznymi VAT jako instrument polityki fiskalnej w warunkach kryzysu gospodarczego Pomoc publiczna a inwestycje w specjalnych strefach ekonomicznych – koncepcja zmian Pomoc publiczna w dobie kryzysu finansów publicznych – perspektywa Unii Europejskiej Prywatyzacja jako narzędzie oddziaływania na sytuację fiskalną państwa Rola przedsiębiorców w zasilaniu budżetu państwa Racjonalizacja wydatków budżetowych z wykorzystaniem metodologii ZWRE Istota i zakres reorganizacji sektora finansów publicznych w świetle nowej regulacji ustawowej Rola wieloletnich ram finansowych w przygotowaniu budżetu ogólnego Unii Europejskiej Koncepcja reformy ubezpieczeń zdrowotnych w Stanach Zjednoczonych
CZĘSĆ DRUGA: ZARZADZANIE FINANSAMI PUBLICZNYMI Paradygmat zarządzania finansami publicznymi Doskonalenie i rozwój budżetu zadaniowego w Polsce jako narzędzia efektywnego zarządzania finansami publicznymi Wieloletnie planowanie budżetowe a jakość finansów publicznych Budżet zadaniowy jajko instrument zarządzania finansami sądów powszechnych i edukacji ekonomicznej Pomiar sprawności realizacji zadań publicznych na przykładzie powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury Finansowanie profilaktycznych programów zdrowotnych w świetle nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi Odpowiedzialność za szkody spowodowane decyzjami w sektorze finansów publicznych O potrzebie poprawy efektywności wydatków na budowlane zamówienia publiczne Partnerstwo publiczno-prywatne a nowe finanse publiczne Rachunkowość zadaniowa jako narzędzie wspomagające budżetowanie wydatków w ujęciu zadaniowym Problemy implementacji budżetu zadaniowego w powiatach Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej jako instrument zarządzania finansami publicznymi w warunkach kryzysu
CZĘŚC TRZECIA: FINANSE SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W WARYNKACH KRYZYSU Filozofia nowego zarządzania publicznego w jednostkach samorządu terytorialnego a praktyczne implikacje System prawno-finansowy samorządu terytorialnego a kryzys finansów lokalnych – uwagi teoretyczne i polskie doświadczenia Uwarunkowania racjonalizacji wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego Sytuacja finansowa JST w Polsce w warunkach kryzysu sektora finansów publicznych Elastyczność zarządzania finansami samorządowymi w warunkach wahań koniunkturalnych Zarządzanie finansami jednostek samorządu terytorialnego w warunkach kryzysu Zmienność dochodów podatkowych gmin a możliwości oddziaływania na gospodarkę lokalną w warunkach kryzysu Wpływ kryzysu finansowego na dochody wyrównawcze jednostek samorządu terytorialnego Zarządzanie długiem jednostki samorządu terytorialnego w warunkach kryzysu Ocena procedur zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego w świetle utrzymania płynności finansowej Ocena przydatności wskaźnika dochodów podatkowych do wyznaczania kwot subwencji wyrównawczej dla gmin (na przykładzie gmin powiatu siedleckiego) Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej jako źródło zagrożenia sytuacji finansowej samorządów powiatowych i wojewódzkiego na Dolnym Śląsku Analiza zależności pomiędzy saldami bieżącymi, majątkowymi i ogólnymi budżetów gmin w latach 2004–2008 Podatki i opłaty ekologiczne w Polsce w świetle definicji i klasyfikacji Eurostatu Współfinansowanie przez wykonawców budowy obiektów administracji samorządowej wobec limitów zadłużenia JST Efektywność usług publicznych w świetle badań nad powiatami dolnośląskimi Zewnętrzne źródła finansowania samorządu gminnego w Niemczech – wybrane aspekty
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 59,42zł
|