Tytuł: | Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej | | Autor: | Aleksandra Monarcha-Matlak | | ISBN: | 978-83-7601-061-8 | | Ilość stron: | 346 | | Data wydania: | 2008 | | Oprawa: | twarda | | Format: | 14.0x20.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
W niniejszej książce dokonano analizy oraz omówionoobowiązki administracji publicznej w zakresiekomunikacji elektronicznej i związane z tą problematykązmiany w funkcjonowaniu administracji.Za poruszeniem tej tematyki przemawia wiele argumentów,m.in.: aktualność przywołanego zagadnienia,tworzenie nowego prawa dotyczącego technologiiinformacyjnych, dojrzałość rozwiązań technologicznych,zmiana kultury administrowania orazzmiana nastawienia obywateli wobec technologiiinformacyjnych w administracji. W pracy zanalizowanopodstawowe kwestie i aspekty obowiązkówadministracji wobec sfery telekomunikacji, mediówelektronicznych i technologii informacyjnych.
Książka będzie pomocna w rozwiązywaniu problemówdotyczących informatyzacji administracji, aspektupodpisu elektronicznego, zastosowania nowychtechnologii w administracji oraz w wielu innychdziedzinach związanych z tematem. Oparcie pracy na przepisach nie tylko z zakresu uregulowań prawakrajowego, ale także prawa międzynarodowegoi wspólnotowego, czyni z niej nieocenione wsparciew procesie dydaktycznym dla studentów oraz przydatnąbazę wiedzy dla praktyków.
Rozdziały:
Rozdział I.Istota obowiązków administracji publicznej 19 1. Współczesne zamknięte definicje administracji publicznej 19 2. Opisywanie administracji przez jej cechy 21 3. Pojmowanie obowiązku w teorii prawa 23 4. Cywilistyczne ujęcie obowiązku 25 5. Obowiązek w nauce prawa administracyjnego 26 6. Wielopłaszczyznowość badań obowiązków 30 7. Obowiązki potencjalne i konkretne 32 8. Obowiązki prawne administracji a zadania publiczne 35
Rozdział II.Ewolucja pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej 42 1. Uwagi ogólne 42 2. Technologie informacyjne a społeczeństwo informacyjne 44 3. Przegląd niektórych pojęć odnoszących się do komunikacji elektronicznej 54 4. Podstawowe pojęcia związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną 63 5. Konwergencja i cyfryzacja 67
Rozdział III.Regulacje prawa wspólnotowego w zakresie komunikacji elektronicznej 69 1. Prawne i pozaprawne obowiązki administracji publicznej w unijnym procesie wdrażania i stosowania prawa 69 2. Źródła wspólnotowego prawa komunikacyjnego 71 3. Rozwój regulacji 74 4. Międzynarodowe i wspólnotowe źródła regulacji dotyczące radiofonii, telewizji, prasy i Internetu 80
Rozdział IV.Obowiązki administracji w sferze telekomunikacji 84 1. Obowiązki ministra właściwego do spraw łączności 84 2. Obowiązki organu regulacyjnego 87 3. Teoria i praktyka działalności regulacyjnej 98 4. Strategie Regulacyjne na rynku telekomunikacyjnym 102
Rozdział V.Obowiązki administracji w sferze mediów elektronicznych 106 1. Obowiązki w zakresie radiofonii i telewizji w świetle obowiązujących przepisów 106 2. Obowiązki w zakresie prasy 114 3. Obowiązki w stosunku do innych mediów 116
Rozdział VI.Obowiązki administracji w sferze technologii informacyjnych i ich zastosowania 125 1. Unormowania dotyczące sposobów przekazywania informacji za pośrednictwem sieci i usług komunikacji elektronicznej 125 1.1. Usługi świadczone drogą elektroniczną w prawie Unii Europejskiej 125 1.2. Świadczenie usług drogą elektroniczną w prawie polskim 127 1.3. Rodzaje usług podejmowanych w sieci 130 1.4. Chronione usługi świadczone drogą elektroniczną 133 2. Podpis elektroniczny - jego unormowanie w prawie wspólnotowym i międzynarodowym oraz w prawie polskim 135 2.1. Obowiązki podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne 144 2.2. Obowiązki i skutki prawne użycia podpisu elektronicznego 150 3. Unormowania związane z treścią usług świadczonych za pośrednictwem komunikacji elektronicznej 157 3.1. Niektóre aspekty rozwoju Internetu, jego zastosowania oraz specyfika regulacji 157 3.2. Rezultat wdrażania nowych technologii informacyjnych i ich wpływ na funkcjonowanie administracji 161
Rozdział VII.Komunikacja elektroniczna jako obowiązek administracji 167 1. Kierunki działania na rzecz administracji elektronicznej 167 2. Działalność informatyzacyjna podmiotów publicznych - ogólne założenia 175 3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy o informatyzacji, wyłączenia ustawowe oraz zasady ustawowe w procesach informatyzacji, realizacji zadań publicznych 177 4. Reguły interpretacyjne w informatyzacji 180 5. Plan Informatyzacji Państwa 181 6. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu 191 7. Systemy teleinformatyczne 196 8. Dokument elektroniczny 198 9. Warunki efektywnej informatyzacji 202 10. Organy właściwe w sprawach informatyzacji 212
Rozdział VIII.Obowiązki wynikające z wykorzystania komunikacji elektronicznej w administracji publicznej 216 1. Niektóre aspekty dostępu do informacji publicznej w administracji elektronicznej 216 2. Rola środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu administracyjnym 227 3. Obowiązek ochrony danych osobowych w komunikacji elektronicznej 235 3.1. Prawo wspólnotowe i prawo polskie w zakresie ochrony danych osobowych 235 3.2. Podstawowe pojęcia z zakresu ochrony danych osobowych związane z przetwarzaniem tych danych w systemach informatycznych 237 3.3. Obowiązki w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa i poufności 239 3.4. Obowiązki organu do spraw ochrony danych osobowych 258 3.5. Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w komunikacji elektronicznej na podstawie odrębnych ustaw 260 4. Obowiązki administracji w zakresie ochrony informacji w zbiorze - ochrona sui generis baz danych 269 5. Rejestry publiczne oraz wymiana informacji w formie elektronicznej 276 6. Obowiązki administracji elektronicznej w pozostałych wybranych obszarach prawa publicznego międzynarodowego i krajowego 286 6.1. e-Government oraz ICT - obowiązki, zasady i najlepsze praktyki 286 6.2. Podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej 289 6.3. Komunikacja elektroniczna w zakresie ubezpieczeń społecznych 291 6.4. Elektroniczne zamówienia publiczne 294
Rozdział IX.Metody włączania zagadnień komunikacji elektronicznej w administracji do systemu prawa 299 1. Ewolucja włoskiego prawa komunikacji elektronicznej 299 2. Prawo komunikacji elektronicznej w Polsce 314
|