Tytuł: | Ocena efektywności szkoleń | | Autor: | Peter Bramley | | ISBN: | 978-83-264-1440-4 | | Ilość stron: | 216 | | Data wydania: | 05/2011 | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 59.00zł | |
Zarządzający wszelkiego typu organizacjami wymagają, by pracownicy działów szkoleń, działów personalnych, konsultanci i instruktorzy potrafili dowieść, że planowane i przeprowadzane szkolenia są inwestycjami przynoszącymi firmie określone korzyści.
Książka zawiera wskazówki, jak zapewniać efektywność szkoleń i jak ją oceniać, a więc jak mierzyć i uzasadniać wartość szkoleń.
Wychodząc od podstawowych informacji dotyczących modeli szkoleń i etapów procesu uczenia się, autor szczegółowo omawia: • cele, znaczenie i podejścia do oceniania efektywności szkoleń, • metody i narzędzia oceny zmian zachodzących w wyniku szkolenia, a dotyczących zachowania, umiejętności, postaw pracowników i poziomu wiedzy, • kalkulację kosztów i pomiar efektów szkolenia, • metody oceny kursów zaspokajających różne potrzeby szkoleniowe (na poziomie jednostki, stanowiska i organizacji), • sposoby przygotowywania i wykorzystywania skutecznych narzędzi pomiaru efektywności szkoleń.
Wartościową pomocą dla osób dokonujących oceny szkoleń będą liczne formularze, schematy postępowania oraz przykłady zastosowania opisywanych metod.
Rozdziały: Wydajność i efektywność szkoleń Definicje szkoleń Definicja szkoleń a ocena ich efektywności
Część I. Znaczenie oceny efektywności szkoleń
Rozdział 1. Cele oceny efektywności szkoleń Informacja zwrotna Kontrola Badania Ingerencja w proces szkoleniowy "Gry pozycyjne"
Rozdział 2. Podejścia do oceny efektywności szkoleń Ocena oparta na celach Ocena ukierunkowana Ocena systemowa Ocena "sądowa" Ocena poprzedzająca program
Rozdział 3. Wybrane zagadnienia związane z oceną efektywności szkoleń Obiektywność oceny efektywności szkolenia Sprawozdanie z procesu oceny Wykorzystanie wyników oceny efektywności szkoleń Kwestie etyczne Podsumowanie
Część II. Ocena efektywności szkoleń
Rozdział 4. Modele szkolenia Szkolenie indywidualne Model zwiększonej efektywności Podsumowanie
Rozdział 5. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych Trzy poziomy analizy Identyfikacja potrzeb szkoleniowych organizacji Czynniki wpływające na efektywność organizacji Identyfikacja potrzeb szkoleniowych na poziomie stanowiska pracy Identyfikacja indywidualnych potrzeb szkoleniowych Integracja trzech poziomów analizy Podsumowanie
Rozdział 6. Etapy procesu uczenia się Szkolenie w kontekście organizacyjnym Wsparcie dla uczestników szkoleń przed rozpoczęciem zajęć Kolejność poszczególnych etapów programu szkoleniowego Gwarancja zastosowania zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy
Rozdział 7. Szkolenia w kontekście organizacyjnym Utrzymanie umiejętności, którymi pracownicy już dysponują Przygotowanie pracowników do wykonywania nowych zadań Dokument dotyczący polityki szkoleniowej Podsumowanie
Część III. Ocena zmian zachodzących w wyniku szkolenia
Rozdział 8. Sprawdzanie postępów w zdobywaniu wiedzy Poziomy wiedzy Narzędzia służące sprawdzaniu stopnia przyswojenia nowych wiadomości Wskaźnik przyrostu wiedzy Mapy poznawcze Ocena stosowania nabytej wiedzy w praktyce
Rozdział 9. Sprawdzanie postępów w zdobywaniu nowych umiejętności Poziomy umiejętności Sprawdzanie stopnia opanowania umiejętności Profilowanie umiejętności Ocena stosowania nabytych umiejętności w praktyce
Rozdział 10. Sprawdzanie stopnia zmiany postaw i zachowań Zmiana postaw a zmiana umiejętności Badanie reakcji uczestników na odbyte szkolenie Zbieranie opinii na temat procesu uczenia się Analiza zachowań Kwestionariusze wypełniane na zakończenie kursu Szkolenia kształtujące postawy Ankiety zróżnicowane semantycznie Siatka konstruktów Kelly'ego Obserwacja zmian postaw i zachowań w miejscu pracy Skale zachowań
Rozdział 11. Zmiana efektywności organizacji Poprawa efektywności jednostek Poprawa efektywności zespołów Poprawa efektywności organizacji
Rozdział 12. Kalkulacja kosztów szkoleń Koszty szkolenia Porównywanie efektywności alokacji środków finansowych na różne szkolenia Porównywanie kosztów i korzyści Analiza wpływu Zwiększanie wartości pracowników dla firmy Podsumowanie Zakończenie
Dodatek I. Analiza wyników testu Dodatek II. Przygotowywanie badania kwestionariuszowego i analiza danych Dodatek III. Przygotowywanie wywiadu i analiza danych Dodatek IV Obserwacja jako narzędzie przeprowadzania oceny
|