Tytuł: | Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego | | Autor: | Anna Konert | | ISBN: | 978-83-7601-993-2 | | Ilość stron: | 336 | | Data wydania: | 2010 | | Oprawa: | twarda | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
Praca stanowi dogłębną i wnikliwą analizę problematyki odpowiedzialności cywilnej przewoźnika lotniczego w zakresie przewozu krajowego i międzynarodowego, m.in. w sposób szczegółowy przybliża i analizuje postanowienia konwencji montrealskiej, podpisanej 28 maja 1999 r., która reguluje najważniejsze kwestie międzynarodowego przewozu lotniczego. Opracowana została w oparciu o obszerną literaturę światową oraz przy wykorzystaniu bogatego orzecznictwa sądowego. Książka będzie przydatna zarówno prawnikom, specjalistom z dziedziny prawa lotniczego i przewoźnikom lotniczym, jak i osobom zainteresowanym kwestią odpowiedzialności przewoźnika lotniczego.
Rozdziały:
Rozdział I. System warszawsko-montrealski - geneza powstania, ogólna charakterystyka 1. Od konwencji warszawskiej do montrealskiej 1.1. Konwencja warszawska 1.1.1. Uchwalenie konwencji warszawskiej 1.1.2. Podstawowe postanowienia 1.1.3. Potrzeba rewizji 1.2. Modernizacja konwencji warszawskiej 1.2.1. Protokół haski z 1955 r. 1.2.2. Konwencja guadalajarska z 1961 r. 1.2.3. Protokół gwatemalski z 1971 r. 1.2.4. Cztery protokoły montrealskie z 1975 r. 1.3. Porozumienia przewoźników lotniczych i inne regulacje 1.3.1. Porozumienie montrealskie z 1966 r. 1.3.2. Porozumienie maltańskie z 1974 r. 1.3.3. Wyrok włoskiego Trybunału Konstytucyjnego z 1985 r. oraz ustawa nr 274 1.3.4. Inicjatywa japońska z 1992 r. 1.3.5. Inne działania przewoźników lotniczych oraz działania na szczeblu państwowym 1.3.6. Ustawy krajowe 1.3.7. Propozycja nowozelandzka z 1995 r. 1.3.8. Porozumienia przewoźników IATA w latach 1995-1996 1.4. Rozporządzenie (WE) nr 2027/97 oraz rozporządzenie (WE) nr 889/2002 1.5. Problem modernizacji i konsolidacji systemu warszawskiego 2. Konwencja montrealska z 1999 r. - ogólna charakterystyka 2.1. Konferencja montrealska 2.2. Uchwalenie konwencji montrealskiej 2.3. Podstawowe postanowienia oraz zmiany wprowadzone konwencją 2.3.1. Wypłata zaliczek 2.3.2. Wprowadzenie piątej jurysdykcji 2.4. Zakres stosowania konwencji 2.4.1. Definicja przewoźnika lotniczego/przedsiębiorstwa transportu lotniczego 2.4.2. Definicja statku powietrznego 2.4.3. Definicja przewozu międzynarodowego 2.4.4. Rodzaje przewozów podlegających konwencji 2.4.5. Przewóz wykonywany przez kolejnych przewoźników (succesive carriers) 2.4.6. Przewóz mieszany/kombinowany/łączony 3. Podsumowanie
Rozdział II. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za śmierć, uszkodzenie ciała i rozstrój zdrowia pasażerów 1. Przesłanki odpowiedzialności 1.1. Szkoda wynikła w razie śmierci, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pasażera 1.2. Wypadek (accident), który spowodował śmierć lub uszkodzenie ciała pasażera 1.3. Wypadek, który nastąpił na pokładzie statku (on board) lub w trakcie jakiejkolwiek czynności związanej z wsiadaniem i wysiadaniem (embarking/disembarking) 1.3.1. Orzecznictwo 1.3.2. Doktryna 2. Okoliczności zwalniające od odpowiedzialności 3. Odpowiedzialność w przypadku przewozu lotniczego wykonywanego przez osobę inną niż przewoźnik umowny 3.1. Czarter lotniczy 3.2. Odpowiedzialność przewoźnika umownego i przewoźnika faktycznego 3.3. Osoby działające za przewoźnika lotniczego 3.4. Inne postanowienia 4. Podsumowanie
Rozdział III. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za zniszczenie, utratę lub uszkodzenie bagażu i towaru 1. Dokumenty przewozowe 2. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za zniszczenie, utratę lub uszkodzenie bagażu 3. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za zniszczenie, utratę lub uszkodzenie towaru 4. Przewóz zwierząt samolotem 5. Podsumowanie
Rozdział IV. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za opóźnienie, odwołanie lotu i overbooking 1. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za szkody spowodowane opóźnieniem na gruncie prawa międzynarodowego 1.1. Znaczenie pojęcia "opóźnienie" 1.2. Szkoda spowodowana opóźnieniem 1.3. Czas przewozu lotniczego 1.4. Kolizja z przepisami IATA 1.5. Przesłanki ekskulpacyjne 1.6. Opóźnienie a niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy 2. Odpowiedzialność za overbooking 3. Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za overbooking, opóźnienie i odwołanie lotu na gruncie prawa wspólnotowego - regulacja szczególna 1.1. Rozporządzenie (WE) nr 295/91 oraz rozporządzenie (WE) nr 261/2004 1.2. Overbooking 1.3. Opóźnienie i odwołanie lotu 4. Postępowanie reklamacyjne 5. Podsumowanie
Rozdział V. Granice odpowiedzialności przewoźnika lotniczego 1. Zasada odpowiedzialności przewoźnika lotniczego 2. Problem ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego 3. Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego na gruncie konwencji warszawskiej 3.1. Zasada ograniczonej odpowiedzialności przewoźnika lotniczego 3.2. Wyjątki od reguły ograniczeń w zakresie odszkodowania - powrót do zasady pełnej rekompensaty szkody 4. Zasada odpowiedzialności przewoźnika lotniczego na gruncie konwencji montrealskiej 4.1. Nieograniczona odpowiedzialność przewoźnika lotniczego wprowadzona konwencją montrealską 4.2. Ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w konwencji montrealskiej 4.3. Wyjątki od ograniczonej odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w konwencji montrealskiej 5. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
|