Tytuł: | Organizacje i archetypy | | Autor: | Monika Kostera | | ISBN: | 978-83-7526-754-9 | | Ilość stron: | 268 | | Data wydania: | 10/2010 | | Format: | A5 | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 59.00zł | |
Organizacje, twory ludzkie i dla ludzi, składają się nie tylko z bytów materialnych, lecz również pochodzących ze sfery ducha. Jak poradzili sobie z tą sferą, jakie postawy może i powinno przyjąć wobec nich zarządzanie? Duchowość jest potrzebą ludzką, coraz częściej rozpoznawaną i docenianą także w zarządzaniu.
Sposobem na dostrzeżenie i zrozumienie relacji ludzi z ich duchową stroną jest refleksja nad archetypami, czyli budzącymi gtęboki oddźwięk obrazami, które tączą ludzi w czasie i przestrzeni. Taka refleksja pomoże nam zrozumieć wiele zagadkowych aspektów życia organizacyjnego, pozornie należących do innych, hardziej racjonalnych porządków, lecz niedających się prosto i racjonalnie roztrząsnąć, takich jak skomplikowane relacje pracowników organizacji z technologią, ukryte pułapki efektywności, reakcje ludzi na monotonię w pracy.
Organizacje, podobnie jak wiele zjawisk społecznych, można pojmować, najogólniej rzecz biorąc, na dwa sposoby-jako stany rzeczy lub jako procesy. Organizacje są zarówno jednym, jak i drugim - niezwykle złożonymi i skomplikowanymi zjawiskami, których nie da się prosto i jednoznacznie doświadczyć, ani poznać.
Ludzie w codziennym życiu intuicyjnie sobie z nimi radzą, aczkolwiek najlepiej radzą sobie ci, którzy dzięki szczególnemu rodzajowi wyobraźni potrafią myśleć o organizacjach i wchodzić z nimi w interakcje na wiele różnych sposobów, często odmiennych od tych utartych i podzielanych przez większość. Wyobraźnię tę można rozwijać i nauka może być w tym pomocna. Ta książka stawia sobie właśnie taki cel - zaoferować Czytelnikowi język i symbolikę, które pozwalają rozwijać wyobraźnię organizacyjną.
Rozdziały:
Część I. Kultura, organizacje, inspiracja
1. Manifest humanistyczny współczesnego zarządzania
2. Kultura i opowieści organizacyjne 2.1. Organizacja we współczesności 2.2. Kultura a organizacje 2.3. Opowieści o organizacjach i w organizacjach 2.4. Mity a organizacje
3. Archetypy w organizacjach 3.1. Archetypy organizacyjne 3.2. Opowieść archetypiczna
Część II. Archetypy organizacyjne
1. W poszukiwaniu jaźni organizacji 1.1. Archetyp jaźni 1.2. Organizacje jako superosoby 1.3. Organizacja jako więzienie jaźni 1.4. Uczenie się organizacji jako wyzwolenie 1.5. Droga do samorealizacji w organizacji
2. Cień organizacyjny 2.1. Archetyp cienia 2.2. Cień jako efekt uboczny zarządzania tożsamością 2.3. Miazmat, zepsucie, rezygnacja 2.4. Przemoc jako mroczna strona organizacji 2.5. Integracja cienia
3. Anima i Animus 3.1. Archetypy Animy i Animusa 3.2. Nieobecna Anima i kobiety w zarządzaniu 3.3. Poszukiwanie odwiecznej matki 3.4. Organizacje jako męska sprawa 3.5. Wizje walki i rywalizacji 3.6. Syzygia
4. Persona - maska i aktor 4.1. Archetyp persony 4.2. Marketing jako kreowanie persony 4.3. Nie suknia zdobi człowieka? Ubiór organizacyjny jako fasada 4.4. Udawanie i granie ról 4.5. Dramatyzacja zarządzania
5. Mędrzec 5.1. Archetyp mędrca 5.2. Mądrość na sprzedaż, czyli doradca zewnętrzny w organizacji 5.3. Wiedza zarządzana, czyli wszystko na sprzedaż 5.4. Organizacje a mądrość
6. Król 6.1. Archetyp króla 6.2. Przywódcy i przewodzeni 6.3. Tyran i jego podwładni 6.4. Oświecenie lub upadek
7. Poszukiwacz przygód 7.1. Archetyp poszukiwacza przygód 7.2. Przygoda dla ostrożnych, czyli mody w świecie organizacji 7.3. Awanturnik w organizacji 7.4. Przedsiębiorca jako poszukiwacz przygód
8. Szachraj 8.1. Archetyp szachraja 8.2. Organizacje poza prawem 8.3. Kłamstwo i blef 8.4. Myślenie lateralne
9. Wieczne dziecko 9.1. Archetyp wiecznego dziecka 9.2. Socjalizacja "nowego" w pracy 9.3. Zabawa czy praca? 9.4. Szczęście trzeba lubić
10. Gaja 10.1. Archetyp Gaji 10.2. Ziemia jest okrągła - świat bez centrum i peryferii 10.3. Świadomość ekologiczna
11. Kosmogonia 11.1. Archetypy kosmogoniczne 11.2. Mit założycielski 11.3. Twórczość a organizacja
12. Soteriologia 12.1. Archetypy śmierci i przemiany 12.2. Śmierć w organizacji, śmierć organizacji 12.3. Zapominanie 12.4. Transformacja i odrodzenie
Część III. Nota metodologiczna
1. Jak badać mity i archetypy organizacyjne? 1.1. Inspiracje etnograficzne 1.2. Fikcyjny kolaż
|