Tytuł: | Oswoić ADHD Poradnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchow Wydanie 2 | | Autor: | Beata Chrzanowska, Justyna Święcicka | | ISBN: | 978-83-7641-303-7 | | Ilość stron: | 140 | | Data wydania: | 02/2011 (wydanie 2) | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 31.50zł | |
Książka jest kolejnym wydaniem bardzo dobrze przyjętej publikacji o nadpobudliwości psychoruchowej, która uwzględnia polską specyfikę. Powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenia Autorek w terapii i pracy z dziećmi z ADHD i zawiera, obok teorii, praktyczne wskazówki, jak postępować z dziećmi, które „wiercą się na krześle, ciągle się ruszają, łatwo się rozpraszają”, w sytuacjach życia codziennego – w szkole i w domu, w czasie zabawy i nauki.
Rozdziały:
ROZDZIAŁ 1. Czym jest ADHD? 1.1. Czym jest, a czym nie jest nadpobudliwość psychoruchowa? 1.2. Skąd się to bierze? 1.3. Jak pracuje układ nerwowy dziecka z ADHD? 1.4. Trzy rodzaje nadpobudliwości zamknięte w jednym ciele 1.5. Podtypy ADHD. 1.6. Co nie działa, jak należy – koncepcja psychologiczna
ROZDZIAŁ 2. Dziecko z ADHD 2.1. Trzy obszary nadruchliwości 2.1.1. Koncentracja uwagi 2.1.2. Ruchliwość 2.1.3. Impulsywność 2.2. Jak dziecko z ADHD widzi świat, czyli życie na karuzeli 2.3. Potrzeby 2.4. Emocje 2.5. Pierwotne i wtórne skutki ADHD 2.6. Dyscyplina i samodyscyplina 2.7. Dodatkowe problemy 2.7.1. Dziecko nadpobudliwe w szkole 2.7.2. Kilka słów o klasie 2.7.3. Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia 2.7.4. Zaburzenia zachowania i agresja 2.7.5. Co się jeszcze może zdarzyć, ale nie musi? 2.7.6. O ADHD pozytywnie
ROZDZIAŁ 3. Problemy rodziców dziecka z ADHD 3.1. W przedszkolu 3.2. W szkole 3.3. W okresie dorastania 3.4. ADHD a relacje w rodzinie 3.4.1. Jaki wpływ ma ADHD dziecka na relacje między rodzicami? 3.4.2. Relacje z rodzeństwem 3.4.3. Gdy się kłócą 3.4.4. Wpływ rozwodu na dziecko z ADHD 3.5. Rodzice z ADHD 3.6. Uwaga – pułapka: zwracanie uwagi tylko na złe zachowanie 3.7. Uczucia rodziców 3.8. Co zrobić, gdy już nie można wytrzymać?
ROZDZIAŁ 4. Jak radzić sobie z trudnym dzieckiem 4.1. Metody, które się sprawdzają 4.1.1. Jak się uczymy? 4.1.2. No, właśnie, co to znaczy być grzecznym? 4.1.3. Co zatem robić? 4.1.4. Pozostaje pytanie: Jak to zrobić? 4.1.5. Brak reakcji, czyli ignorowanie 4.1.6. Nagrody 4.1.7. Jak chwalić 4.1.8. Kary a konsekwencje 4.1.9. Cztery kroki do zastosowania konsekwencji 4.1.10. Konsekwencje stosowane najczęściej przez rodziców 4.1.11. Co jeszcze działa? 4.2. Co zrobić, aby spowodować sytuację, w której dziecko będzie miało szansę dobrze się zachować 4.2.1. Ułatwiacze 4.3. Dzień jak co dzień 4.3.1. Dzień dobry, czyli poranek na placu boju 4.3.2. Wyjście do szkoły, czyli wyścig z czasem 4.3.3. Szkoła, czyli jak zaufać samemu sobie 4.3.4. Po lekcjach, czyli organizacja czasu wolnego 4.3.5. Odrabianie lekcji, czyli w co każdy rodzic uzbroić się powinien 4.3.6. Czas zabawy, czyli czas relaksu. Konieczność czy przyjemność codzienna 4.3.7. Kąpiel i rytuały wieczorne, czyli codzienna autoterapia 4.3.8. Ach, śpij kochanie, czyli jak nie obejmować służby wartowniczej w przedpokoju 4.3.9. Telewizja i komputer, czy pozwalać i na ile
ROZDZIAŁ 5. Dorosły z ADHD 5.1. Rodzice z ADHD 5.2. Partner z ADHD 5.3. Jak poradzić sobie trudnością w związku? 5.4. Jak sobie radzić, gdy masz ADHD?
ROZDZIAŁ 6. Diagnoza ADHD 6.1. Postępowanie w celu wykrycia ADHD 6.2. Leczenie farmakologiczne 6.3. Problemy z diagnozą 6.4. Diagnoza ADHD u dzieci 6.5. Diagnozowanie osob dorosłych 6.6. Diagnoza i co dalej
ROZDZIAŁ 7. Rodzaje oddziaływań terapeutycznych 7.1. Metody skierowane na dziecko 7.1.1. Farmakoterapia dziecka jako metoda umożliwiająca wkroczenie z innymi rodzajami pomocy 7.1.2. Terapia zachowania 7.2. Metody wspomagające 7.3. Metody skierowane do i wobec rodziców
ROZDZIAŁ 8. Doświadczenia rodziców i dzieci polskich
ANEKS 1. Kryteria diagnostyczne zespołu zaburzeń uwagi i nadruchliwości u dzieci (zgodne z DSM-IV) ANEKS 2. Kryteria diagnostyczne dotyczące zespołu zaburzeń uwagi u dorosłych ANEKS 3. Kryteria z Utah dla ADHD u dorosłych
|