Tytuł: | Outsiderzy Studia z socjologii dewiacji | | Autor: | S. Howard Becker | | ISBN: | 978-83-01-16031-9 | | Ilość stron: | 226 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 12.2x19.5cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 44.00zł | |
Książka kluczowa dla popularnej w latach sześćdziesiątych XX wieku teorii etykietowania. Becker dowodzi w niej, że dewiacje są wytworem społeczeństwa i że to grupy społeczne tworzę dewiację, wykluczając ze swoich szeregów osoby naznaczone jako outsiderów. Stąd też dewiacja jawi się tutaj nie tyle jako właściwość czynu, ile jako konsekwencja przyklejenia danej osobie etykiety dewianta.
Pomimo późniejszych krytyk, koncepcja ta na stałe wpisała się w myśl socjologiczną, a żywy i barwny język Beckera, opisującego chicagowskie środowisko muzyków jazzowych sprawia, że książka ta stała się obowiązkową pozycją na listach lektur nie tylko z zakresu socjologii dewiacji czy resocjalizacji, ale przede wszystkim współczesnych teorii socjologicznych.
Rozdziały:
Rozdział 1. Outsiderzy 5 1. Definicje dewiacji 7 2. Dewiacja i reakcje innych 12 3. Czyje reguły? 19
Rozdział 2. Rodzaje dewiacji. Model sekwencyjny 23 1. Symultaniczne i sekwencyjne modele dewiacji 26 2. Kariery dewiacyjne 29
Rozdział 3. Jak się zostaje palaczem marihuany 45 1. Opanowanie techniki 50 2. Nauka dostrzegania efektów 52 3. Nauka czerpania przyjemności z efektów 56
Rozdział 4. Zażywanie marihuany a kontrola społeczna 63 1. Dostępność 66 2. Utrzymywanie w tajemnicy 70 3. Moralność 77
Rozdział 5. Kultura grupy dewiacyjnej: muzyk rozrywkowy 84 1. Badanie 88 2. Muzyk i „kwadrat” 90 3. Reakcje na konflikt 96 4. Izolacja i samosegregacja 101
Rozdział 6. Kariery w dewiacyjnej grupie zawodowej: muzyk rozrywkowy 1. Kliki a sukces 109 2. Rodzice i żony 120
Rozdział 7. Reguły i ich egzekwowanie 125 1. Etapy egzekwowania reguł 133 2. Przykład: ustawa Marihuana Tax Act 139
Rozdział 8. Inicjatorzy moralnej zmiany 151 1. Twórcy reguł 151 2. Los krucjat moralnych 156 3. Egzekutorzy reguł 159 4. Dewianci i inicjatywa: podsumowanie 166
Rozdział 9. Badanie dewiacji: problemy i sympatie 168
Rozdział 10. Zrewidowana teoria etykietowania 180 1. Dewiacja jako działanie zbiorowe 185 2. Demistyfikacja dewiacji 193 3. Problemy moralne 199 4. Konkluzja 212
|