Tytuł: | Patologia analfabetyzmu emocjonalnego Przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i w środowisku pracy | | Autor: | Kozak Stanisław | | ISBN: | 9788376416564 | | Ilość stron: | 304 | | Data wydania: | 07/2012 | | Format: | 16.0x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 50.00zł | |
Książka traktuje o patologiach emocjonalnych w rodzinach i w środowiskach pracy. Analfabeta emocjonalny to osoba, która nie umie poznawać, odczytywać emocji i uczuć u siebie i u innych osób, w rodzinie czy w pracy.
Analfabeci emocjonalni to: dzieci, młodzież, dorośli, którym w życiu codziennym brakuje empatii, czyli ciepła, miłości, przyjaźni, chęci niesienia pomocy, wrażliwości na cierpienia innych.
Książka zdecydowanie zasługuje na publikację i promocję, gdyż podejmuje kolejny (na wzór poprzednich książek Autora) aktualny problem ujawniający się w życiu społecznym, a którego zdiagnozowanie oraz terapia mogą wydatnie wpłynąć na korzystne jego zmiany.
Spis treści:
Rozdział 1. Charakterystyka podstawowych stanów emocjonalnych człowieka w ujęciu interdyscyplinarnym 1.1. Definicje, podziały, źródła oraz składniki i funkcje emocji 1.2. Różnorodność i charakterystyka niektórych stanów emocjonalnych: lęk, strach, miłość i inne emocje 1.3. Inteligencja emocjonalna człowieka i inteligencja zespołowa 1.4. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w życiu rodzinnym i zawodowym człowieka
Rozdział 2. Problematyka empatii i aleksytymii w literaturze przedmiotu 2.1. Empatia w badaniach: psychologów, pedagogów, socjologów, filozofów, etyków i lekarzy 2.2. Rodzina najważniejszym środowiskiem kształtowania empatii u dzieci i młodzieży 2.3. Metody badania empatii w relacjach rodzinnych, postawach ludzi wobec uczuć innych osób oraz ludzi starszych 2.4. Aleksytymia – zaburzenia procesów emocjonalnych u ludzi – przyczyny i skutki
Rozdział 3. Rodzina dysfunkcyjna ‒ zachowania rodziców i ich wpływ na dramatyczne traumatyczne przeżycia emocjonalne dzieci i młodzieży 3.1. Definicje i rodzaje rodzin dysfunkcyjnych – przyczyny i skutki patologii 3.2. Nieprawidłowe postawy rodzicielskie a zagrożenia psychospołeczne rozwoju dzieci i młodzieży 3.3. Przemoc w rodzinie wobec dzieci i jej skutki psychospołeczne w życiu dorosłym, emocjonalnym i społecznym 3.4. Dzieci ulicy – przyczyny tkwiące w rodzinach dysfunkcyjnych
Rozdział 4. Środowisko pracy a inteligencja emocjonalna pracowników 4.1. Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osobowości przełożonych i podwładnych w środowisku pracy 4.2. Inteligencja emocjonalna wskaźnikiem sukcesu zawodowego 4.3. Psychopatia pracowników a zaburzenia dyssocjalne osobowości ‒ o deficytach psychicznych
Rozdział 5. Etapy sukcesów zawodowych i porażek emocjonalnych pracowników – od pasji, poprzez pracoholizm do wypalenia zawodowego i utraty zdrowia 5.1. Pojęcie, rodzaje, przyczyny i skutki pracoholizmu 5.2. Zjawisko wypalenia zawodowego – przyczyny i skutki 5.3. Profilaktyka i leczenie wypalenia zawodowego
Rozdział 6. Empatia a wypalenie zawodowe w działalności wolontariuszy, pielęgniarek, lekarzy i ratowników medycznych oraz pracowników socjalnych 6.1. Opinie wolontariuszy w Polsce o ich działalności w hospicjach 6.2. Motywacje i empatia w działalności wolontariuszy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 6.3. Empatia a wypalenie zawodowe pielęgniarek, lekarzy, ratowników medycznych 6.4. Wyniki badań nad stresem i wypaleniem zawodowym wśród pracowników personelu medycznego i służb socjalnych 6.5. Problematyka badań wypalenia zawodowego w opinii pielęgniarek
|