Tytuł: | Pedagogika medialna Podręcznik akademicki t1 | | Autor: | Bronisław (red.) Siemieniecki | | ISBN: | 978-83-01-15703-6 | | Ilość stron: | 348 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16.6x23.8cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 44.00zł | |
Podręcznik wprowadza w podstawowe pojęcia i koncepcje związane ze środkami przekazu, komunikacją społeczną i społeczeństwem informacyjnym. Wskazuje zadania mediów w edukacji, a także funkcje i obszary badawcze pedagogiki mediów. Przybliża rolę radia, filmu i telewizji w wychowaniu i patologii.
Ponadto autorzy omawiają zmiany w modelach nauczania oraz znaczenie technologii informacyjnej w procesie kształcenia, dokształcania i samokształcenia, w diagnostyce i terapii pedagogicznej, zarządzaniu edukacją, badaniach nauczycielskich, szkolnictwie zawodowym oraz edukacji na odległość. Publikacja porusza też zagadnienia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Media a cywilizacje ROZDZIAŁ 1. Komunikacja a społeczeñstwo 15 1.1. Media w historii cywilizacji 15 1.1.1. Epoka jĘzyka mówionego 17 1.1.2. Epoka pisma 18 1.1.3. Epoka mediów elektronicznych 21 1.2. Komunikacja społeczna za poŚrednictwem mediów 22 1.2.1. Determinizm technologiczny 27 1.2.2. Determinizm medialny 29 1.2.3. Związki technologii ze społeczeñstwem 30 1.3. PojĘcie i podstawowe koncepcje społeczeñstwa informacyjnego 33 1.3.1. Teoria Daniela Bella 34 1.3.2. Teorie twórców szkoły Toronto 36 1.3.3. Teoria Alvina Tofflera 38 1.3.4. Teoria Lindy Groff 41 1.3.5. Teoria Francisa Fukuyamy 42 1.3.6. Inne koncepcje i opracowania 44
ROZDZIAŁ 2. Media w wymiarze społecznym i indywidualnym 51 2.1. Media w społeczeñstwie 51 2.1.1. Społeczne korzenie mediów 52 2.1.2. SpołecznoŚĆ internetowa a Świat rzeczywisty 55 2.1.3. MasowoŚĆ, szybkoŚĆ i presja chwili w mediach 58 2.2. Człowiek w Świecie mediów 60 2.2.1. SamotnoŚĆ w Świecie medialnym 60 2.2.2. JĘzyk mediów interaktywnych 61 2.2.3. TożsamoŚĆ w mediach 63 2.2.4. Człowiek w sieci informacji medialnej 66
ROZDZIAŁ 3. Media wytworem i kreatorem współczesnej kultury – kulturowe uwarunkowania mediów 3.1. K ultura Światem człowieka 69 3.1.1. Podstawowe rozróżnienie pojĘĆ dotyczących kultury 69 3.1.2. Dwa megatrendy rozwoju kultury jako wyzwanie edukacyjne 71 3.2. Kultura globalna podstawą współczesnej paidei i humanizmu 76 3.2.1. Kultura pojmowana globalnie 76 3.2.2. Współczesne rozumienie paidei i humanizmu 79 3.3. Rola mass mediów i hipermediów w kreowaniu kultury popularnej 80 3.3.1. Miejsce sztuki we współczesnej kulturze 80 3.3.2. PopularnoŚĆ jako jeden z głównych czynników decydujących o rozwoju kultury 3.3.3. WartoŚci sztuki prezentowanej w mass mediach i hipermediach 82 3.4. Rola mediów w kształtowaniu wielopłaszczyznowej tożsamoŚci osobniczej i narodowej oraz rozumieniu innych kultur 3.4.1. Ambiwalentna rola mediów masowych i multimediów w kształtowaniu tożsamoŚci kulturowej i narodowej 3.4.2. Mass media a zrozumienie innych kultur 87 3.4.3. Rola mediów regionalnych w stymulowaniu rozwoju kultury, praworządnoŚci i integrowaniu Środowiska 3.5. Determinanty kulturowe edukacji medialnej 91 3.5.1. Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hipermediów 91 3.5.2. Kulturowe i sytuacyjne uwarunkowania rozumienia informacji 94 3.5.3. Sposoby i zakres manipulacji w mediach 98 3.5.4. Kultura moralna jako istotny składnik kompetencji medialnych nadawcy i odbiorcy 3.6. Mass media i przemiany kultury współczesnej 108 3.6.1. Mass media i społeczeñstwo konsumpcji 108 3.6.2. Mass media i kultura upozorowania 109 3.6.3. Reality show – powrót do rzeczywistoŚci? 111 3.6.4. Mass media i amerykanizacja 113 3.6.5. Mass media i generacja X/generacja Y 114 3.6.6. Globalny nastolatek 115 3.6.7. Mass media, płeĆ, ciało 118 3.6.8. Pedagogika, media, kultura popularna 119
CZĘŚĆ II. Media w pedagogice ROZDZIAŁ 1. Przedmiot i zadania mediów w komunikacji 125 1.1. Rys historyczny wykorzystania mediów w edukacji 125 1.1.1. Zasada poglądowoŚci 127 1.1.2. Dwa filary tworzące technologiĘ kształcenia 130 1.1.3. Technologia kształcenia 133 1.1.4. Edukacja medialna 136 1.2. PojĘcie, cele i przedmiot pedagogiki medialnej 140 1.3. Obszary pedagogiki medialnej 149 1.4. Zadania i funkcje pedagogiki medialnej 150
ROZDZIAŁ 2. Media w katalogu Środków dydaktycznych 152 2.1. Klasyfikacja, cechy i etapy rozwoju mediów jako Środków dydaktycznch 152 2.2. Pedagogiczne funkcje komputera 166 2.3. Komputeryzacja procesu kształcenia w Świetle zasad dydaktycznych 169
ROZDZIAŁ 3. Wybrane modele komunikowania 176 3.1. Model wszechmocy propagandy 177 3.2. Model przekazu sygnałów 178 3.3. Model aktu perswazyjnego 180 3.4. Model dyfuzyjny 181 3.5. Model wspólnoty doŚwiadczeñ 182 3.6. Model socjologiczny 182 3.7. Model społeczno-kulturowy 183 3.8. Model lingwistyczny 183 3.9. Model komunikacji interpersonalnej 184 3.10. Alternatywne modele komunikowania 186 3.11. Komunikacja a uczenie siĘ 188 3.12. Interaktywny model kształcenia medialnego 189
ROZDZIAŁ 4. Wychowanie a media 193
ROZDZIAŁ 5. Media a patologie 204 5.1. Media a agresja i przemoc 204 5.1.1. Płaszczyzny badañ nad przemocą w mediach 204 5.1.2. PojĘcie przemocy w mediach 206 5.2. Dylematy teoretyczne agresji i przemocy w mediach 206 5.2.1. Teoria uczenia siĘ 208 5.2.2. Teoria katharsis 210 5.2.3. Teoria instynktów 210 5.2.4. Teoria kognitywistyczno-konstruktywistyczna 211 5.3. Zagrożenia wynikające z powszechnego stosowania technologii informacyjnej 212 5.3.1. Zanik wartoŚci humanistycznych – technokratyczny sposób widzenia Świata 213 5.3.2. Manipulacja i sterowanie ŚwiadomoŚcią ludzi 215 5.3.3. TrudnoŚci w przystosowaniu siĘ do zasad funkcjonujących w społeczeñstwie informacyjnym. Uzależnienie od technologii 5.3.4. Patologie związane z użytkowaniem Internetu 222 5.3.5. Wnioski dla praktyki edukacyjnej 232
ROZDZIAŁ 6. Metodologia badañ w pedagogice medialnej 234 6.1. Ogólne refleksje metodologiczne 235 6.2. Rodzaje badañ naukowych 238 6.2.1. Badania iloŚciowe 239 6.2.2. Badania jakoŚciowe 241 6.3. Struktura badañ empirycznych 247 6.3.1. Procedury badawcze 247 6.3.2. Problemy badawcze i cele badañ 252 6.3.3. Hipoteza czy pytanie badawcze 254 6.3.4. BłĘdy ekologizmu i indywidualizmu 256 6.3.5. Zmienne, zmienne pozorne i interakcje zmiennych 258 6.3.6. WskaŸniki zmiennych 264 6.3.7. Metody, techniki i narzĘdzia badañ 267
CZĘŚĆ III. Zarys kognitywistyczno-konstruktywistycznej teorii pedagogiki medialnej ROZDZIAŁ 1. Problemy pedagogiki medialnej 273 1.1. PodejŚcie interdyscyplinarne w edukacji medialnej 274 1.2. PodejŚcie systemowe w edukcji medialnej 275 1.3. Eksperymentalne modele cyberszkoły 278 1.4. Mity funkcjonujące w pedagogice medialnej 281
ROZDZIAŁ 2. Teoria kognitywistyczna w edukacji wspieranej mediami 2.1. Uwagi wstĘpne 285 2.2. Kognitywistyczna teoria uczenia siĘ 288293 2.4. Badania nad wykorzystaniem mediów w edukacji oparte na teorii kognitywistycznej 2.5. Informacja i symbol w kognitywistycznej teorii wykorzystania mediów w edukacji
ROZDZIAŁ 3. Konstruktywizm w edukacji wspieranej mediami 309 3.1. Konstruktywizm w edukacji 309 3.2. Wpływ mediów na uczenie siĘ pozaszkolne 314
|