Tytuł: | Pedagogika medialna Podręcznik akademicki t2 | | Autor: | Bronisław (red.) Siemiemiecki | | ISBN: | 978-83-01-15704-3 | | Ilość stron: | 272 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 16.6x23.6cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 44.00zł | |
Podręcznik wprowadza w podstawowe pojęcia i koncepcje związane ze środkami przekazu, komunikacją społeczną i społeczeństwem informacyjnym. Wskazuje zadania mediów w edukacji, a także funkcje i obszary badawcze pedagogiki mediów. Przybliża rolę radia, filmu i telewizji w wychowaniu i patologii.
Ponadto autorzy omawiają zmiany w modelach nauczania oraz znaczenie technologii informacyjnej w procesie kształcenia, dokształcania i samokształcenia, w diagnostyce i terapii pedagogicznej, zarządzaniu edukacją, badaniach nauczycielskich, szkolnictwie zawodowym oraz edukacji na odległość. Publikacja porusza też zagadnienia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej.
Rozdziały:
CZęść I. Technologia informacyjna w edukacji ROZDZIAŁ 1. Komputery a humanizm w edukacji 11
ROZDZIAŁ 2. Cele i zadania technologii informacyjnej i edukacji medialnej 16 2.1. Charakterystyka technologii informacyjnej 16 2.2.1. Uwagi ogólne 16 2.1.2. Cele kształcenia technologii informacyjnej 18 2.1.3. Zastosowania technologii informacyjnej 22 2.2. Założenia edukacji medialnej wykorzystującej technologię informacyjną 26 2.2.1. Cele edukacji medialnej 26 2.2.2. Kompetencje medialne 28
ROZDZIAŁ 3. Taksonomie zastosowañ technologii informacyjnej w edukacji 3.1. Taksonomia możliwości wykorzystania komputera w edukacji 33 3.2. Taksonomia możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym
ROZDZIAŁ 4. Technologia informacyjna w procesie kształcenia, dokształcania i samodoskonalenia 4.1. Znaczenie zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji 47 4.2. Style uczenia się z wykorzystaniem komputera i Internetu – praktyczne implikacje dla nauczycieli 49
ROZDZIAŁ 5. Zastosowania technologii informacyjnej w pedagogice specjalnej 5.1. Prace badawcze dotyczące komuterowej diagnostyki i terapii pedagogicznej w Polsce 5.2. Programy do diagnozowania i terapii w Internecie 55 5.3. Heurystyczne zasady tworzenia samodzielnych programów do diagnozowania i terapii pedagogicznej 5.3.1. Zasada wizualizacji 56 5.3.2. Zasada różnorodności 60 5.3.3. Zasada wartościowania 61 5.3.4. Zasada przestrzenności 61 5.3.5. Zasada ludyczności 61 5.3.6. Zasada aktualności 62
ROZDZIAŁ 6. Komputer w zarządzaniu informacją oraz w szkolnictwie zawodowym 6.1. Komputer w zarządzaniu edukacją 63 6.2. Pod stawowe rod zaje (zbiory) informacji 65 6.2.1. Informacje prawne 66 6.2.2. Informacje pedagogiczne 66 6.2.3. Informacje merytoryczne 67 6.2.4. Informacje administracyjno-finansowe 67 6.2.5. Informacje ze sfery produkcyjnej 69 6.3. Komputer w szkolnictwie zawodowym 72 6.3.1. Komputerowa symulacja zjawisk i procesów – gry dydaktyczne 72 6.3.2. Projektowanie wspomagane komputerem 74
ROZDZIAŁ 7. Technologia informacyjna w badaniach nauczycielskich 78
ROZDZIAŁ 8. Technologia informacyjna a twórczość 84 8.1. Uwagi ogólne 84 8.2. Twórczość, innowacje i technologie informacyjno-komunikacyjne 86 8.3. Twórczość nauczycielska w technologiach informacyjno-komunikacyjnych 91 8.3.1. Gromadzenie informacji 92 8.3.2. Przetwarzanie informacji 93 8.3.3. Prezentowanie informacji 95 8.4. Twórczość jako proces poznawczy – rozwiązywanie problemów 97 8.5. Twórczość indywidualna w kontekście mediów 99 8.5.1. Poglądy, stanowiska, badania 99 8.5.2. Twórczość wysoka 103 8.6. Twórczość jako forma działania – charakterystyka i rola metody projektów w TIK 104
ROZDZIAŁ 9. Internet w edukacji 109 9.1. Internet jako Ÿród ło informacji 109 9.1.1. Portale i serwisy informacyjne 110 9.1.2. Serwery edukacyjne 111 9.1.3. Czasopisma w postaci elektronicznej 112 9.1.4. Grupy, listy i fora dyskusyjne 113 9.1.5. Słowniki i encyklopedie on-line 116 9.2. Internet jako narzędzie pozyskiwania informacji 117 9.2.1. Biblioteki wirtualne i e-książki 117 9.2.2. Wyszukiwarki internetowe 119 9.2.3. Bazy danych 119
ROZDZIAŁ 10. Edukacja na odległość 121 10.1. Pojęcie, cele i zadania edukacji na odległość 121 10.2. Rodzaje nauczania na odległość i ich charakterystyka 124 10.3. Edukacja na odległość w krajach wysoko rozwiniętych 127 10.4. Edukacja na odległość w krajach rozwijających się 131 10.5. Systemy elektronicznego nauczania na odległość 133 10.5.1. Narzędzia komunikacji asynchronicznej 137 10.5.2. Narzędzia komunikacji synchronicznej 138 10.6. Model asynchronicznego uczenia się w sieci komputerowej 139 10.7. Portal edukacyjny 144 10.8. Zalety i wady nauczania na odległość 146 10.8.1.Aspekty pozytywne kształcenia on-line 148 10.8.2.Aspekty negatywne kształcenia on-line 151 10.8.3.Konkluzje 153
CZęść II. Metodyka kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej ROZDZIAŁ 1. Cele i założenia metodyki kształcenia edukacji medialnej i technologii informacyjnej 1.1. Procesy nauczania-uczenia się – uwagi ogólne 159 1.2. Prowadzenie zajęć z informatyki i technologii informacyjnej – uwagi metodyczne
ROZDZIAŁ 2. Treści i program edukacji medialnej i technologii informacyjnej 2.1. Treści kształcenia 172 2.2. Program kształcenia 174
ROZDZIAŁ 3. Projektowanie procesu dydaktycznego w edukacji medialnej i technologii informacyjnej 3.1. Cele dydaktyczne 177 3.2. Plany lekcji 181 3.3. Metody kształcenia wykorzystywane w edukacji medialnej i technologii informacyjnej 3.4. Ewaluacja procesu kształcenia na lekcjach informatyki i technologii informacyjnej
ROZDZIAŁ 4. Organizacja pracy w pracowni komputerowej 195 4.1. Zasady ergonomii 195 4.2. Wyposażenie pracowni 196 4.3. Regulamin pracowni i przepisy BHP 199 4.4. Organizacja pracy uczniów 202 4.5. Przygotowanie i wykorzystanie dodatkowych materiałów dydaktycznych 204 4.6. Multimedia i hipermedia w pracowni komputerowej 205
CZęść III. Nauczyciel edukacji medialnej i technologii informacyjnej ROZDZIAŁ 1. Kwalifikacje nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej 211
ROZDZIAŁ 2. Funkcje nauczyciela edukacji medialnej i informatycznej 219
ROZDZIAŁ 3. Doskonalenie zawodowe nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej
ROZDZIAŁ 4. Koncepcje kształcenia nauczycieli edukacji medialnej i informatycznej
ROZDZIAŁ 5. Metodyka wykorzystania technologii informacyjnej i edukacji medialnej w kształceniu nauczycieli
|