Tytuł: | Pedagogika | | Autor: | Wiesława Ciechaniewicz, Bożena Janiszewska, Mieczysław Łobocki | | ISBN: | 978-83-200-3675-6 | | Ilość stron: | 380 | | Data wydania: | 2008 (wydanie 2) | | Format: | 16.4x23.5cm | | Wydawnictwo: | PZWL | |
| Cena: | 103.95zł | |
Jest to nowoczesny, znakomicie napisany podręcznik, który odpowiada ogólnym kierunkom współczesnej pedagogiki.
Publikacja składa się z trzech części.
Część pierwsza jest poświęcona celom i metodom wychowania, pedagogice jako nauce, dydaktyce oraz teorii kształcenia zawodowego. W części drugiej omówiono wykorzystanie wiedzy pedagogicznej w opiece nad zdrowiem. Część trzecia dotyczy pedagogiki w pielęgniarstwie.
Obecne wydanie zostało dostosowane do standardów nauczania przedmiotów pedagogicznych i przedmiotu wychowanie zdrowotne na kierunku pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, fizjoterapia i wychowanie fizyczne na AWF.
Rozdziały:
CZĘŚĆ PIERWSZA. PEDAGOGIKA - NAUKA O WYCHOWANIU
1. Pedagogika jako nauka 1.1. Cele rozdziału 1.2. Pojęcie nauki. Klasyfikowanie nauk 1.3. Terminy podstawowe i pochodne w pedagogice 1.4. Początki pedagogiki naukowej i empirycznej 1.5. Główne prądy i kierunki w pedagogice XX wieku 1.6. Przedmiot i zadania pedagogiki 1.7. Działy pedagogiki. Pedagogiki wyspecjalizowane 1.7.1. Działy pedagogiki ? układ pionowy 1.7.2. Działy pedagogiki ? układ poziomy 1.8. Nauki współdziałające z pedagogiką 1.9. Potrzeba interdyscyplinarnej wiedzy i integralności refleksji pedagogicznej 1.10. Metodologia badan´ pedagogicznych 1.10.1. Źródła i drogi postępowania badawczego 1.10.2. Funkcje badan´ pedagogicznych 1.10.3. Metody, techniki, narzędzia badawcze ? wyjaśnienie pojęć 1.10.4. Wybrane metody badawcze 1.10.5. Wybrane techniki badawcze 1.10.6. Techniki pomiaru pedagogicznego Pytania sprawdzające. Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca.
2. Wychowanie 2.1. Cele rozdziału 2.2. Pojecie wychowania i jego cechy 2.2.1. Sposoby rozumienia wychowania 2.2.2. Cechy wychowania 2.3. Wychowanie w świetle teorii osobowości 2.3.1. Teoria behawiorystyczna a wychowanie 2.3.2. Teoria zorientowana humanistycznie a wychowanie 2.3.3. Teoria psychospołeczna a wychowanie. 2.4. Wartości w wychowaniu 2.4.1. Potrzeba odwoływania się do wartości w wychowaniu 2.4.2. Preferowane w wychowaniu wartości 2.4.3. Prymat wartości nad celami wychowania 2.5. Cele wychowania 2.5.1. Kontrowersje wokół celów wychowania 2.5.2. Koncepcja celów wychowania w ujęciu W. Brezinki 2.5.3. Cele wychowania godne uwagi. 2.6. Wychowanie moralne i prorodzinne 2.6.1. Wychowanie moralne 2.6.2. Wychowanie prorodzinne 2.7. Metody wychowania 2.7.1. Metody modelowania 2.7.2. Metody zadaniowe 2.7.3. Metody perswazji 2.7.4. Metody nagradzania i karania 2.8. Warunki skutecznego wychowania 2.8.1. Podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży 2.8.2. Umiar w stosowaniu swobody i przymusu wobec dzieci i młodzieży 2.8.3. Porozumiewanie się z dziećmi i młodzieżą 2.8.4. Poznawanie dzieci i młodzieży 2.9. Praca nad sobą w procesie wychowania 2.9.1. Rozumienie pracy nad sobą 2.9.2. Potrzeba pracy nad sobą 2.9.3. Możliwości pracy nad sobą 2.10. Rola informacji zwrotnych w procesie wychowania 2.10.1. Pierwotne i wtórne informacje zwrotne 2.10.2. Wychowawcze znaczenie informacji zwrotnych 2.10.3. Sposoby gromadzenia informacji zwrotnych 2.10.4. Wymagania stawiane informacjom zwrotnym Pytania sprawdzające. Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca.
3. Środowisko wychowawcze 3.1. Cele rozdziału 3.2. Pojęcie środowiska, rodzaje środowisk człowieka 3.2.1. Środowisko geograficzne i jego wpływ na funkcjonowanie człowieka 3.2.2. Środowisko lokalne i jego oddziaływanie na człowieka 3.2.3. Środowisko społeczne ? rodzaje środowisk społecznych 3.3. Środowisko wychowawcze i jego funkcje. Kształtowanie środowiska wychowawczego 3.3.1. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze 3.4. Grupa rówieśnicza jako naturalne środowisko wychowawcze ? funkcje grup rówieśniczych 3.4.1. Rodzaje grup rówieśniczych. 3.5. Instytucjonalne środowiska wychowawcze i ich rodzaje 3.6. Świat mediów i jego oddziaływania wychowawcze ? problem zagrożeń Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
4. Trudności wychowawcze 4.1. Cele rozdziału 4.2. Pojęcie i klasyfikacja trudności wychowawczych 4.3. Trudności wychowawcze a zaburzenia i dysharmonie rozwoju dziecka 4.3.1. Globalne zaburzenia rozwoju 4.3.2. Parcjalne zaburzenia rozwoju 4.3.3. Zaburzenia neurodynamiki 4.4. Trudności wychowawcze uwarunkowane środowiskowo 4.4.1. Lęki i nerwice dzieci i młodzieży 4.4.2. Problem samobójstw 4.4.3. Zaburzenia łaknienia ? anoreksja i bulimia 4.4.4. Problematyka uzależnień 4.4.5. Agresja dzieci i młodzieży ? proces demoralizacji 4.4.6. Prostytucja dzieci i młodzieży Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
5. Dydaktyka ? teoria nauczania i uczenia się 5.1. Cele rozdziału 5.2. Przedmiot i zadania dydaktyki 5.3. Powstanie i rozwój dydaktyki 5.4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne 5.4.1. Uczenie się 5.4.2. Nauczanie 5.4.3. Kształcenie, wykształcenie, samokształcenie 5.4.4. System kształcenia 5.4.5. Samokształcenie 5.5. Badania naukowe w dydaktyce 5.5.1. Problemy badawcze w dydaktyce 5.5.2. Przedmiot badań dydaktycznych Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
6. Dydaktyka w kształceniu zawodowym 6.1. Cele rozdziału 6.2. Kierunki zmian w kształceniu zawodowym 6.2.1. Idea kształcenia wielostronnego 6.2.2. Dobór treści kształcenia zawodowego 6.2.3. Metody pracy z uczącym się 6.2.4. Nowe zadania nauczyciela 6.3. Proces kształcenia zawodowego 6.3.1. Geneza i rozwój nowoczesnego modelu kształcenia 6.3.2. Ogniwa procesu kształcenia. 6.4. Cele kształcenia zawodowego 6.4.1. Charakterystyka celów kształcenia 6.4.2. Taksonomia celów kształcenia 6.5. Treści kształcenia zawodowego 6.5.1. Zasady doboru i układu treści kształcenia 6.5.2. Modułowe ujęcie kształcenia 6.5.3. Standardy kształcenia 6.5.4. Plany nauczania i programy kształcenia 6.6. Zasady kształcenia 6.6.1. Zasada poglądowości 6.6.2. Zasada świadomej aktywności 6.6.3. Zasada związku teorii z praktyką 6.6.4. Zasada systematyczności (systemowości) 6.6.5. Zasada przystępności (stopniowania trudności) 6.7. Metody i organizacja kształcenia. 6.7.1. Klasyfikowanie metod kształcenia 6.7.2. Metody podające 6.7.3. Metody problemowe ? samodzielne dochodzenie do wiedzy 6.7.4. Metody eksponujące (waloryzujące) 6.7.5. Metody praktyczne 6.8. Środki dydaktyczne 6.9. Kontrola i ocena wyników procesu kształcenia 6.9.1. Funkcje kontroli i oceny wyników w procesie kształcenia 6.9.2. Metody kontroli i oceny wyników procesu kształcenia 6.9.3. Pomiar dydaktyczny Pytania sprawdzające. Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
CZĘŚĆ DRUGA. WYKORZYSTANIE WIEDZY PEDAGOGICZNEJ W OPIECE NAD ZDROWIEM
7. Kształcenie na rzecz współpracy w interdyscyplinarnych zespołach opiekuńczych 7.1. Cele rozdziału 7.2. Zespół opiekuńczy ? istota współpracy 7.3. Kształcenie na rzecz współpracy w zespole opiekuńczym Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
8. Pedagogika zdrowia ? teoria wychowania zdrowotnego i edukacji zdrowotnej 8.1. Cele rozdziału 8.2. Zadania pedagogiki zdrowia na rzecz edukacji zdrowotnej 8.3. Wychowanie zdrowotne 8.4. Edukacja zdrowotna 8.4.1. Istota i cele edukacji zdrowotnej 8.4.2. Edukacja zdrowotna a promocja zdrowia 8.4.3. Modele edukacji zdrowotnej. 8.4.4. Formy organizacyjne i metody edukacji zdrowotnej Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
9. Pedagogiczne aspekty pracy z pacjentem i jego rodziną 9.1. Cele rozdziału 9.2. Edukacja pacjenta 9.3. Doradzanie i poradnictwo w pracy z pacjentem i jego rodziną 9.4. Formy, metody i środki dydaktyczne stosowane w edukacji pacjentów 9.4.1. Formy organizacyjne 9.4.2. Metody nauczania ? uczenia się 9.4.3. Środki dydaktyczne 9.5. Zasady warunkujące efektywność edukacji Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca.
CZĘŚĆ TRZECIA. PEDAGOGIKA W PIELĘGNIARSTWIE
10. Pielęgniarstwo a pedagogika 10.1. Cele rozdziału 10.2. Relacje między pielęgniarstwem a pedagogiką 10.2.1. Współczesne rozumienie pielęgniarstwa 10.2.2. Wyznaczniki rozwoju pielęgniarstwa 10.2.3. Istota zawodowego pielęgnowania 10.2.4. Edukacja w pielęgnowaniu 10.3. Wykorzystanie dorobku różnych dziedzin pedagogiki w pielęgniarstwie 10.3.1. Wkład pedagogiki w tworzenie podstaw teoretycznych pielęgniarstwa 10.3.2. Wykorzystanie w pielęgniarstwie różnych działów pedagogiki 10.3.3. Wspólne obszary zainteresowań badawczych pielęgniarstwa i pedagogiki Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca.
11. Działalność pedagogiczna pielęgniarki 11.1. Cele rozdziału 11.2. Zadania pedagogiczne w działalności zawodowej pielęgniarki 11.2.1. Funkcja wychowawcza w zawodzie pielęgniarki 11.3. Funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca
12. Dydaktyka pielęgniarstwa 12.1. Cele rozdziału 12.2. Dydaktyka pielęgniarstwa ? zakres zainteresowania i zadania 12.3. Proces kształcenia pielęgniarek 12.4. Czynniki warunkujące tworzenie i zmiany w systemie kształcenia pielęgniarek w Polsce 12.5. Filozofia kształcenia pielęgniarek 12.6. Cele kształcenia 12.7. Treści kształcenia 12.8. Proces kształtowania umiejętności praktycznych 12.9. Formy organizacyjne i metody wykorzystywane w kształceniu pielęgniarek Pytania sprawdzające Zadania problemowe Literatura cytowana i uzupełniająca.
|