Wstęp (ix)
1. ZAGADKA KANIONU. Wstęp do podstawowych krzywych, skutecznie i naturalnie podkreślających kolory, na przykładach zdjęć z kategorii, która świetnie do takich technik pasuje.
- Lista zalet (4)
- Przestrzeń LAB w 30 sekund (5)
- O Czytelniku, książce i jej strukturze (6)
- Łączenie składników (7)
- Korekcja zdjęcia kanionu krok po kroku (9)
- Skok na trochę głębszą wodę (10)
- Czytelność i przesada (10)
- Nauka nie poszła w las (13)
- Dekada zmian (15)
- Czternasty beta-czytelnik (19)
- Jednoczesny kontrast w praktyce (21)
- Co to znaczy lepiej? (22)
- Sprzyjające czynniki (22)
- Metoda "na Marsjanina" (24)
- Na naukę nigdy nie jest za późno (26)
2. PRZESTRZEŃ LAB W LICZBACH. Ogólny opis modelu LAB z uwzględnieniem kanałów kolorów przeciwstawnych, kolorów nierzeczywistych oraz ujemnych i dodatnich wartości barw.
- Trzy zestawy kanałów (32)
- Role poszczególnych kanałów (34)
- Model liczbowy (36)
- Obsługa czerwieni (38)
- Najłatwiejszy z całej trójki (38)
- Podróż z ośmioma przystankami (44)
- Ograniczenia prób ekranowych (46)
- Przestrzeń bez ograniczeń (48)
- Wpływ dostępnego zakresu barw na jasność (50)
3. WOLNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ. Jak silne wzmocnienie kolorów w LAB jesteś skłonny zaakceptować? To zależy, do jakiego stopnia pogodzisz się ze zmianami w ich charakterze.
- Spójrzmy na kąty pod innym kątem (54)
- Cztery wariacje na temat zachodu słońca (56)
- Badanie gruntu (60)
- Zwiększanie różnorodności barw (61)
- Co za dużo (koloru), to niezdrowo (62)
- Wprowadzenie do akcji (65)
- Akcje i panel PPW (69)
- Zaleta i niedogodność (71)
- Wyjątek: filmy (71)
- Najlepsze rozwiązanie (72)
- Szybko znaczy dobrze (75)
- Tryby Color (Kolor) i Luminosity (Jasność) (76)
- Optymalne wykorzystanie czasu (78)
4. ZA DUŻO, CZYLI W SAM RAZ. Zamiast od razu dążyć do przyjemnego uatrakcyjnienia barw na mdłym zdjęciu, idź na całość. Przesadź, a potem się zreflektuj. Ten proces łatwo zautomatyzować.
- Metoda tradycyjna i metoda lepsza (79)
- Łyżka dziegciu w beczce miodu (80)
- Najbardziej prawdopodobny kandydat (82)
- Na podstawie liczb czy na oko? (84)
- Opcja dla akcji (87)
- Struktura akcji (88)
- Jak przesadzić z kolorem? (89)
- "Krzywienie" masek (95)
- Niedowidzący na tropie (98)
- Czasem wręcz brakuje słów (100)
- A jeśli Stwórca nie rozróżnia barw? (104)
5. ODRÓŻNIĆ DOBRE OD ZŁEGO. LAB oferuje praktyczne, opcjonalne metody korygowania przebarwień i jest najlepszym narzędziem do "ocieplania" zdjęć.
- Zawężanie kręgu podejrzanych (106)
- Sposób egzekucji (107)
- Opinia przysięgłych (108)
- Postępowanie dowodowe (109)
- Racjonalna alternatywa (109)
- Wrażenie ciepła (112)
- Kwestia koloru dopełniającego (113)
- Zalety maskowania (115)
- A oto werdykt (118)
- Brakujący punkt bieli (124)
- Jak naprawić kwiaty? (126)
- Najczystsze możliwe barwy (127)
- Tworzenie wariantu tylko na potrzeby łączenia (129)
- Kiedy nie ma nic do stracenia (130)
- Ostatnia kombinacja (131)
6. WYOSTRZANIE DLA IMPRESJONISTÓW. Kiedyś mieliśmy tylko filtr Unsharp Mask (Maska wyostrzająca), ale dziś wyostrzanie typu "produwanie" stało się formą sztuki.
- Definicja wyostrzania (137)
- Stare metody, nowe cele (138)
- Kompletna akcja wyostrzająca (139)
- Definicja produwania w kolorze (140)
- Kolory dopełniające w słoneczną niedzielę (142)
- Szaleństwo i dyscyplina (143)
- Trio z przełomu stuleci (146)
- Kanał po kanale (151)
- Na innej kanwie (152)
- Zadanie dla produwania w kolorze (154)
- Cała gamma problemów (155)
- O zakresie dostępnych barw i jego konsekwencjach (158)
- Odmiany wyostrzania (159)
- Zasłużyłeś na aureolę? (162)
7. WKRACZASZ DO LASU PEŁNEGO MITÓW I NIEBEZPIECZEŃSTW. Zrozumienie przestrzeni LAB wymaga wyzbycia się błędnych uprzedzeń i uświadomienia sobie prawdziwych zagrożeń.
- Nie tylko w krainie baśni (164)
- Soczyście kolorowa biel (175)
- Dokładnie czy estetycznie? (176)
- Formuła i jej konsekwencje (179)
- Rozpalone niebo (179)
- Właściwy kanał do "krzywienia" (180)
- Intensywne kolory w przestrzeni CMYK (181)
- Uwagi na zakończenie (186)
8. CZYTELNICY PODSUMOWUJĄ. Beta-czytelnicy opracowali własny rozdział, aby podsumować rolę opisanych w pierwszej połowie książki technik w ich metodach postępowania.
- Kaniony i pochodne (190)
- LAB z wizytą na ślubie (191)
- Palec opatrzności (192)
- Co chcemy osiągnąć? (192)
- Pałacowy ogród (196)
- Zmiany w ciągu ostatniej dekady (196)
- Perypetie z prasą i polityka (200)
- Poza widocznym spektrum barw (204)
- W razie wątpliwości przeczytaj instrukcję obsługi (204)
- Multimedia w responsywnym świecie (205)
- Niektóre zmiany da się przewidzieć (207)
9. ZALETY LAB W DZIEDZINIE ZAZNACZANIA I MASKOWANIA. Obiekty, których nie da się wyodrębnić w dowolnym kanale RGB, bywają wyraźne w kanałach A lub B.
- Blend If (Mieszaj, gdy), czyli potęga chyba że... (212)
- Zastępowanie nieba (214)
- Korzyści z konstruowania masek (215)
- Kończenie retuszu kwiatów (216)
- Maskowanie czy suwaki Blend If (Mieszaj, gdy)? (219)
- Dotyk Midasa i suwaki Blend If (Mieszaj, gdy) (222)
- Akcja, która przyciemnia niebo (223)
- Podzielony kraj, podzielone zdjęcie (225)
- LAB w służbie kryminalistyki (227)
- Pięć metod uwyraźniania odcisku buta (229 - 234)
- Najlepsza operacja to brak operacji (234)
10. CZERWONE CZY NIEBIESKIE, CZYLI NIEZDECYDOWANI KLIENCI. Najbardziej przekonujący sposób na radykalne zmiany w kolorystyce (albo na uzyskanie zgodności ze specyfikacją PMS).
- Trzy etapy zmiany koloru (238)
- Opracowywanie strategii (239)
- Wykluczanie tła przy użyciu suwaków Blend If (Mieszaj, gdy) (241)
- W odpowiedzi na prośby retuszerów (242)
- Zmiana wartości L na bliższą docelowej (245)
- K jak klucz (247)
- Robocza warstwa uśredniająca (248)
- Wróćmy do dziecinnej igraszki (252)
11. NIEISTNIEJĄCE KOLORY, NIEMOŻLIWY RETUSZ. Co się dzieje, gdy w LAB pojawia się kolor nie tylko spoza dostępnego zakresu, ale zupełnie nierzeczywisty?
- Na scenę wkracza duch koloru (259)
- Teatr absurdu (259)
- Będzie z tego dysput na tydzień (261)
- Liczba napastników i tak wkrótce urośnie (262)
- Jeden skok przecież wystarczy (264)
- Trafisz do piekła za sposób, w jaki cytujesz Pismo (265)
- I tym podobne koszałki-opałki (266)
- Takim morałem kończy się mój katechizm (268)
- Nierzeczywiste kolory, prawdziwe efekty (270)
12. NAJLEPSZA PRZESTRZEŃ DO RETUSZU. LAB świetnie zdaje egzamin przy tworzeniu kolaży, usuwaniu mory, naprawianiu starych odbitek, a nawet barwieniu czarno-białych zdjęć.
- Jeszcze raz o kolorze i kontraście (273)
- Kanały, które nie muszą się pokrywać (274)
- Cztery pokolenia zdjęć (276)
- Fotograf i tkanina (281)
- Kwartet tęcz (282)
- Trzy reguły dla retuszerów (286)
- Porównanie możliwości (289)
- Gąbka na sterydach (290)
- Dylemat z bichromią (291)
- Barwienie za pomocą warstw (294)
- Dodawanie barw i masek (295)
- Powitajmy odwrócone "U" (299)
13. MELODIA SZUMU. LAB ma wiele zalet na polu redukcji szumu. W tym rozdziale gościnnie wystąpił autor Marco Olivotto, który omawia nowe możliwości, w tym Camera Raw.
- She's a Rainbow (Rolling Stones) (303)
- Eight Miles High (Byrds) (303)
- Filigree and Shadow (This Mortal Coil) (309)
- The Whole of the Moon (The Waterboys) (309)
- Film Noir (The Gaslight Anthem) (313)
- Surface Blur (Rozmycie powierzchniowe) kontra Dust & Scratches (Kurz i rysy) (313)
- The Great Gig in the Sky (Pink Floyd) (314)
- Bringing It All Back Home (Bob Dylan) (316)
- Signal To Noise (Peter Gabriel) (319)
14. CTRL, KLIK I WSZYSTKO POD KONTROLĄ. Za pomocą zaawansowanych krzywych LAB można zdumiewająco skutecznie izolować obiekty bez konieczności stosowania zaznaczeń.
- Ctrl plus kliknięcie (322)
- Kształtowanie krzywych AB (323)
- Na co warto uważać? (324)
- Czytanie w myślach klienta (325)
- Cztery strzały w krzywą kanału A (327)
- W poszukiwaniu kozła ofiarnego (328)
- Kiedy zadanie jest nieoczywiste (332)
- Słownictwo drukarzy (334)
- Dziesięć lat różnicy w metodach terapeutycznych (337)
- Ziemia mówi sama za siebie (341)
15. PRZESTRZEŃ LAB I WIDEO. W Photoshopie jest obecnie możliwa zaawansowana obróbka wideo. Na najlepsze efekty mogą liczyć znawcy krzywych MM, umiejący obejść się bez masek.
- Film rządzi się swoimi prawami (346)
- Ograniczenia formatu (347)
- Punkt dla krzywych MM (351)
- Szukanie zamienników masek (351)
- Zalety i wady odstępstw od neutralności (354)
- Skomplikowana struktura warstw (355)
- Które czerwienie wybrać? (358)
16. UNIWERSALNY SPOSÓB WYMIANY INFORMACJI. O tym, jak (powinno się) wykorzystywać przestrzeń LAB do wierniejszego dopasowywania kolorów... jeśli tylko widz da się przekonać.
- Przestrzenie kolorów, modele kolorów, konwersje i kalibracja (361)
- Potężny problem z przestrzenią wzorcową (362)
- Sędzia kalosz (363)
- W poszukiwaniu przestrzeni jednorodnej (365)
- Przeszkody w nauce (367)
- Co chcemy zobaczyć? (370)
- Konsekwencje dla kalibracji (371)
- Dopasowywanie kolorów Pantone, których dopasować się nie da (372)
- Zachować różnicę (374)
- Konsekwencje ignorowania znaczników profili (375)
- Standard nie do ruszenia (377)
17. MIESZANIE Z UŻYCIEM KANAŁÓW A I B. Ostatnia technika LAB jest potężna, a zarazem nielogiczna i polega na nakładaniu niezawierających detali kanałów A i B na bardzo ważny kanał L.
- Tryb Overlay (Nakładka) i jego kuzyni (381)
- Salut dla trybów Multiply (Pomnóż) i Overlay (Nakładka) (383)
- Quiz: nazwij półkanały (385)
- Rozkwit stulecia (386)
- Maskowanie na podstawie nasycenia (387)
- Wyostrzanie i nasycenie (390)
- Brakujące warianty (392)
- Rozjaśnianie twarzy techniką nakładania kanałów (394)
- Rzućmy trochę światła na ten temat (399)
18. KANIONY, KONCEPCJE I ZMIANY. Postępy techniczne są dobre. Postępy w naszym podejściu do zdjęć są jeszcze lepsze.
- Zarys planu B (404)
- Wpływ automatyki (405)
- Twarz to (jednak) nie kanion (408)
- Zwycięstwo nowoczesnych metod (410)
- Nie chodzi o to, ilu ludziom coś się spodoba (411)
- Znaczenie terminu bez znaczenia (413)
- Impresjonizm i tradycjonalizm (415)
- Szum mieszka w trzech kanałach (418)
Podziękowania (430)
Uwagi i informacje o autorach zdjęć (431)
Skorowidz (438)