Tytuł: | Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie | | Autor: | Ilona Penc-Pietrzak | | ISBN: | 978-83-7526-738-9 | | Ilość stron: | 384 | | Data wydania: | 07/2010 | | Format: | 16.5x24.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
Planowanie strategiczne to dzisiaj kluczowa funkcja zarządzania. Menedżerowie muszą posiąść umiejętność przewidywania przyszłej pozycji firmy, brać pod uwagę różne opcje rozwoju, identyfikować zewnętrzne i wewnętrzne czynniki sukcesu, umieć oceniać i ograniczać ryzyko, a także przedsiębiorcze wykorzystywać szansę.
Dostosowywanie się do zmian zewnętrznych wymaga jasnego określenia perspektyw rozwoju firmy w sposób zintegrowany z podmiotami w otoczeniu oraz odpowiednich koncepcji zarządzania opartych na wizji przyszłości.Takie podejście da funkcjonowania i rozwoju nowoczesnego przedsiębiorstwa zostało zaprezentowane w niniejszej książce.
Autorka wskazuje: • jakie elementy otoczenia ogólnego i konkurencyjnego firmy należy poddać dokładnej analizie, • w jaki sposób badać potencjał przedsiębiorstwa i jak oceniać jego pozycję strategiczną, • jak wykorzystać szansę w otoczeniu i atuty konkurencyjne (wyróżniające kompetencje) przedsiębiorstwa, • jak opracować i wdrożyć skuteczną strategię pozwalającą osiągnąć sukces rynkowy i urzeczywistnić wizję rozwoju firmy.
Rozdziały:
1. Koncepcja i model planowania strategicznego w organizacji 1.1. Pojecie i ewolucja planowania strategicznego 1.2. Cechy i zadania planowania strategicznego 1.3. Model planowania strategicznego
2. Misja i wizja firmy oraz jej cele strategiczne 2.1. Istota i funkcje misji firmy 2.2. Tworzenie wizji firmy 2.3. Cele strategiczne
3. Analiza otoczenia ogólnego przedsiębiorstwa 3.1. Szansę i zagrożenia w otoczeniu oraz ich znaczenie w budowie strategii firmy 3.2. Podstawowe metody badania otoczenia ogólnego przedsiębiorstwa 3.2.1. Analiza FEST, PRESTCOM i DEEPLIST 3.2.2. Scenariusze otoczenia 3.2.3. Kluczowe czynniki sukcesu 3.2.4. Benchmarking 3.2.5. Analiza stakeholders (interesariuszy)
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa 4.1. Istota i rodzaje konkurencji 4.2. Główne metody badania otoczenia konkurencyjnego 4.2.1. Analiza pięciu sil M. Portera na tle analizy klastrów 4.2.2. Mapa grup strategicznych 4.2.3. Punktowa ocena atrakcyjności sektora 4.2.4. Analiza konsumentów (segmentacja rynku)
5. Analiza potencjału przedsiębiorstwa 5.1. Rodzaje zasobów i ich rola w budowie strategii przedsiębiorstwa 5.2. Najważniejsze metody badania potencjału organizacji 5.2.1. Metoda SAP/CAP - profil przewagi strategicznej firmy 5.2.2. Bilans strategiczny 5.2.3. Analiza zasobów Hofera-Schendela 5.2.4. Analiza łańcucha wartości 5.2.5. Metody portfelowe
6. Ocena pozycji strategicznej firmy 6.1. Prosta i punktowa analiza SWOT 6.2. Strategiczna analiza SWOT 6.3. Analiza SWOT/TOWS 6.4. Macierz alternatyw strategicznych SWOT i "pięta Achillesa"
7. Projektowanie i wybór strategii 7.1. Formułowanie wariantów strategii 7.2. Wybór najlepszego wariantu strategii
8. Opracowanie planu strategicznego oraz jego implementacja i kontrola 8.1. Struktura i zadania planu strategicznego 8.2. Determinanty i taktyki wdrażania strategii 8.3. Wdrażanie strategii za pomocą zrównoważonej karty wyników 8.4. Kontrola realizacji strategii
|