Tytuł: | Podatkowa księga przychodów i rozchodów w 2011 roku | | Autor: | Leszek Bielecki, Zbigniew Czajka, Maryla Daniluk, Piotr Ruczkowski, Tomasz Wiatrowski | | ISBN: | 978-83-7641-363-1 | | Ilość stron: | 198 | | Data wydania: | 01/2011 | | Format: | 14.5x20.5cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 45.00zł | |
W książce szeroko i przystępnie przedstawiono zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W zakresie informacji podstawowych wskazano, jakie podmioty są zobowiązane do rozliczania w tej formie oraz omówiono najważniejsze dokumenty: zawiadomienie o zaprowadzeniu księgi, dowody księgowe, ewidencje, remanenty, zamknięcie miesiąca i roku podatkowego. Przedstawiono istotne uregulowania w zakresie kosztów uzyskania przychodów - z uwzględnieniem amortyzacji środków trwałych.
Celem opracowania jest pomoc w rozwiązywaniu problemów praktycznych, jakie mogą pojawić się przy dokonywaniu zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Powinny po nie sięgnąć zarówno osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, jak i czytelnicy na co dzień zajmujący się problematyką podatków i pragnący pogłębić swoją wiedzę. Publikację wzbogacono przykładami, orzeczeniami sądów, wskazano także wybrane interpretacje indywidualne, co umożliwia dostosowanie odpowiednich rozwiązań prawnych do występującego stanu faktycznego.
Rozdziały:
CZĘŚĆ PIERWSZA. Informacje ogólne 1. Podmioty zobowiązane do prowadzenia księgi 2. Zawiadomienie o prowadzeniu księgi 3. Rzetelność i niewadliwość księgi 4. Stawki i skala podatkowa
CZĘŚĆ DRUGA. Dowody księgowe 1. Faktura VAT 2. E-faktura 3. Faktura pro forma 4. Faktura VAT marża 5. Faktura VAT MP 6. Faktura VAT RR 7. Faktura korygująca 8. Nota korygująca 9. Duplikat 10. Rachunek 11. E-rachunek 12. Faktura wewnętrzna 13. KP i KW 14. Lista płac 15. Dzienne zestawienie sprzedaży 16. Miesięczne zestawienie raportów dobowych 17. Noty księgowe 18. Dowody przesunięć 19. Dowody opłat pocztowych i bankowych 20. Inne dowody 21. Dowód wewnętrzny 22. Rozliczenie kosztów podróży służbowych oraz wartości diet 23. Paragon 24. Otrzymanie materiału lub towaru handlowego 25. Korekty dowodów księgowych i zapisów w PKPiR
CZĘŚĆ TRZECIA. Ewidencje 1. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych 2. Ewidencja wyposażenia 3. Karta przychodów pracownika 4. Ewidencja kupna i sprzedaży wartości dewizowych 5. Ewidencja pożyczek i zastawionych rzeczy 6. Ewidencja sprzedaży 7. Ewidencja przebiegu pojazdu
CZĘŚĆ CZWARTA. Zapisy dotyczące przychodów 1. Uwagi ogólne 2. Zapisy dotyczące wartości sprzedanych towarów i usług 2.1. Określenie przychodu ze sprzedaży towarów i usług 2.2. Rodzaje dokumentów będących podstawą dokonywania zapisów przychodów z tytułu sprzedaży towarów i usług. Terminy dokonywania zapisów 3. Zapisy dotyczące pozostałych przychodów z działalności gospodarczej 3.1. Rodzaje dokumentów będących podstawą dokonywania zapisów pozostałych przychodów z działalności gospodarczej. Terminy dokonywania zapisów CZĘŚĆ PIĄTA. Zapisy po stronie kosztów uzyskania przychodów 1. Związek kosztów z przychodem 2. Moment zaliczenia wydatków do kosztów 3. Zakup towarów handlowych i materiałów oraz sposoby jego dokumentowania 3.1. Dokumentowanie zakupu towarów i materiałów dowodami wewnętrznymi 3.2. Dokumentowanie zakupów paragonami 3.3. Inne dowody stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej 3.4. Zwrot wadliwego towaru/materiału oraz zmiana jego przeznaczenia 3.5. Braki, niedobory i straty w towarach handlowych i materiałach 4. Koszty uboczne zakupu 5. Dowody dokumentujące zakupy podlegające odrębnemu ewidencjonowaniu w PKPiR 6. Rozliczenie różnic kursowych 7. Wynagrodzenia 7.1. Umowa o pracę 7.2. Lista płac 7.3. Umowa zlecenia i umowa o dzieło 7.4. Umowa agencyjna 7.5. Wynagrodzenie – zaliczenie w koszty 8. Zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów 8.1. Zakup towarów handlowych i materiałów 8.2. Zwrot wadliwego towaru/materiału, zmiana jego przeznaczenia 8.3. Braki, niedobory i straty w towarach handlowych i materiałach 8.4. Koszty uboczne zakupu 8.5. Rozliczenie różnic kursowych 8.6. Wypłata wynagrodzeń 9. Reprezentacja i reklama 10. Straty w działalności 10.1. Straty w środkach obrotowych 10.2. Straty w środkach trwałych 10.3. Ubytki 11. Wierzytelności w kosztach 11.1. Odpisy aktualizujące wartość należności 11.2. Wierzytelności nieściągalne 11.3. Umorzenie wierzytelności 11.4. Przedawnienie 11.5. Sprzedaż wierzytelności 12. Podatek VAT w kosztach 12.1. Podatek należny 12.2. Podatek naliczony 12.3. Korekta roczna VAT jako koszt podatkowy 13. Odsetki w kosztach 14. Kary i odszkodowania w kosztach 14.1. Kary i niektóre opłaty 14.2. Odszkodowania i kary umowne 15. Leasing w działalności 15.1. Leasing operacyjny 15.2. Leasing kapitałowy 16. Samochód w działalności 16.1. Samochód stanowiący składnik majątku firmy 16.2. Samochód niestanowiący składnika majątku firmy 17. Lokal mieszkalny w działalności 17.1. Amortyzacja domu (lokalu) mieszkalnego 17.2. Wydatki na eksploatację 18. Podróże służbowe krajowe i zagraniczne 18.1. Podróże służbowe krajowe 18.2. Zagraniczne podróże służbowe 18.3. Podróże służbowe zleceniobiorców 18.4. Podróże służbowe właściciela i osób współpracujących 19. Środki trwałe w działalności 19.1. Składniki majątku podlegające i niepodlegające amortyzacji 19.2. Dokonywanie odpisów amortyzacyjnych
CZĘŚĆ SZÓSTA. Informacje pozostałe 1. Podsumowanie księgi na koniec miesiąca 2. Spis z natury 3. Zamknięcie podatkowej księgi i ustalenie dochodu za rok podatkowy 4. Remanent likwidacyjny 5. Przechowywanie księgi
Rozporządzenie MF z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów
|