Tytuł: | Podstawy nauczania matematyki, czyli jak przybliżyć matematykę uczniom | | Autor: | Danuta Zaremba | | ISBN: | 83-204-3188-3 | | Ilość stron: | 332 | | Data wydania: | 2006 | | Wydawnictwo: | WNT | |
| Cena: | 47.25zł | |
Książka jest przeznaczona głównie dla studentów matematyki, którzy wybrali specjalność nauczycielską. Powstała w wyniku mojego doświadczenia - zarówno w nauczaniu matematyki w szkole, jak i w prowadzeniu zajęć z metodyki na uniwersytecie. Opowiadając o problemach przybliżania uczniom matematyki i podpowiadając, jak można je rozwiązywać, pragnę pomóc przyszłym nauczycielom w przygotowaniu się do pracy w szkole.
Z książki mogą skorzystać także już pracujący nauczyciele. Mam nadzieję, że pomoże ona doskonalić ich pracę z uczniami.
Książka jest podzielona na dwie części. Część I (rozdziały 1-7) dotyczy matematyki w szkole podstawowej, a część II (rozdziały 8-12) dotyczy matematyki w gimnazjum.
Rozdział pierwszy zawiera nieco ogólnych refleksji na temat nauczania matematyki. Następne rozdziały są poświęcone poszczególnym działom matematyki szkolnej i zawierają propozycje takiego ich ujęcia, które jest adekwatne do potrzeb i możliwości ucznia. Są wskazówki, rady i przestrogi dla nauczyciela, są konkretne pomysły do wykorzystania na lekcjach, są szkice scenariuszy lekcyjnych.
Ujęcia poszczególnych tematów nie zawsze są tradycyjne. Niektóre pomysły powstały w wyniku moich poszukiwań i przemyśleń. Zrodziły się w trakcie pracy z uczniami, podczas której przekonałam się, jak trudna jest dla nich matematyka i jak bardzo trzeba się starać, aby ją ułatwić.
W książce są także zadania dla Czytelnika, w większości bezpośrednio związane z przygotowywaniem się do pracy na lekcjach. Niektóre zadania, oznaczone symbolem *, są trudniejsze i można je wykorzystać w pracy z uczniami zdolniejszymi. Natomiast zadania z symbolem ** zdecydowanie wykraczają poza program szkolny; ich celem jest rozwijanie umiejętności matematycznych przyszłego nauczyciela.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Matematyka w szkole podstawowej 1. UWAGI OGÓLNE O LEKCJACH MATEMATYKI 1.1. Trudna rola nauczyciela matematyki 1.2. Cele nauczania matematyki 1.3. Przygotowanie do lekcji 1.4. Prowadzenie lekcji
2. LICZBY CAŁKOWITE NIEUJEMNE 2.1. Liczby, cyfry, system dziesiętny i rzymski 2.2. Oś liczbowa 2.3. Dodawanie 2.4. Odejmowanie 2.5. Kolejność dodawania i odejmowania 2.6. Dodawanie i odejmowanie pisemne 2.7. Mnożenie 2.8. Rozdzielność mnożenia względem dodawania i odejmowania 2.9. Algorytm mnożenia pisemnego 2.10. Dzielenie 2.11. Dzielenie z resztą 2.12. Algorytm dzielenia pisemnego 2.13. Podzielność liczb 2.14. Uwagi o zadaniach tekstowych
3. UŁAMKI 3.1. Ułamek jako część 3.2. Ćwiczenia z modelami ułamków 3.3. Ułamek jako liczba 3.4. Dodawanie i odejmowanie ułamków 3.5. Mnożenie ułamków 3.6. Dzielenie ułamków 3.7. Procent jako ułamek zwykły 3.8. Ułamki dziesiętne 3.9. Działania na ułamkach dziesiętnych 3.10. Obliczanie w przybliżeniu i szacowanie
4. LICZBY DODATNIE I UJEMNE 4.1. Przypisanie liczbom znaków 4.2. Dodawanie 4.3. Odejmowanie 4.4. Mnożenie i dzielenie
5. PROPEDEUTYKA WYRAŻEŃ ALGEBRAICZNYCH 5.1. Wprowadzanie oznaczeń literowych 5.2. Upraszczanie wyrażeń algebraicznych 5.3. Układanie wyrażeń algebraicznych do tekstu 5.4. Równania 5.5. Rozwiązywanie równań 5.6. Uwagi o nierównościach 5.7. Układ współrzędnych 5.8. Wykresy i diagramy
6. POJĘCIA GEOMETRYCZNE 6.1. Uwagi o nauczaniu geometrii 6.2. Odcinki 6.3. Okrąg i koło 6.4. Kąty, prostokąt, wielokąty 6.5. Suma kątów trójkąta 6.6. Rodzaje trójkątów 6.7. Rodzaje czworokątów 6.8. Rysowanie i konstruowanie 6.9. Prostopadłościan, graniastosłupy, ostrosłupy
7. MIERZENIE 7.1. Mierzenie długości 7.2. Mierzenie kątów 7.3. Pole prostokąta 7.4. Pola wielokątów 7.5. Pole powierzchni i objętość brył
CZĘŚĆ II. Matematyka w gimnazjum 8. LICZBY I DZIAŁANIA 8.1. Liczby wymierne 8.2. Procent - uwagi ogólne 8.3. Obliczenia procentowe w gimnazjum 8.4. Potęgi 8.5. Działania na potęgach 8.6. Pojęcie pierwiastka 8.7. Własności pierwiastków
9. WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE 9.1. Przykłady wyrażeń algebraicznych 9.2. Różne znaczenia symbolu „—" 9.3. Redukcja wyrazów podobnych 9.4. Prawa rozdzielności mnożenia 9.5. Rozwiązywanie równań 9.6. Równania w zadaniach tekstowych 9.7. Nierówności 9.8. Układy równań
10. FUNKCJE I WYKRESY 10.1. Układ współrzędnych i proste równania 10.2. Równanie prostej 10.3. Zależności i przyporządkowania 10.4. Funkcje
11. FIGURY PŁASKIE 11.1. Przystawanie i symetria 11.2. Symetralna, dwusieczna, styczna 11.3. Konstrukcje geometryczne 11.4. Kąty w kole 11.5. Koło i wielokąty 11.6. Obwód i pole 11.7. Twierdzenie Pitagorasa 11.8. Zastosowania twierdzenia Pitagorasa 11.9. Uwagi ogólne o twierdzeniu Talesa 11.10. Twierdzenie Talesa na lekcjach matematyki 11.11. Zastosowania twierdzenia Talesa
12. BRYŁY 12.1. Wielościany 12.2. Bryły obrotowe 12.3. Kąty w przestrzeni 12.4. Pole powierzchni i objętość
|