Tytuł: | Podstawy ochrony prawnej konsumenta Przepisy i przykłady | | Autor: | Pigłowski Marcin | | ISBN: | 978-83-7556-437-2 | | Ilość stron: | 194 | | Data wydania: | 02/2012 | | Format: | 16.5x23.5cm | | Wydawnictwo: | CEDEWU | |
| Cena: | 39.00zł | |
Książka "Podstawy ochrony prawnej konsumenta - przepisy i przykłady" to najnowsze kompendium prawnej ochrony konsumenta. Autor czytelnie i przystępnie łączy trudne w interpretacji wymagania prawne z praktycznymi przykładami ich zastosowania.
W pierwszej części książki można znaleźć informacje o: - podstawowych definicjach i przepisach prawnych związanych z ochroną konsumentów i konkurencji, - bezpieczeństwie produktów (ogólnym bezpieczeństwie produktów, oznakowaniu CE i bezpieczeństwie żywności), - ochronie konkurencji i konsumentów (m.in.: praktykach naruszających zbiorowe interesy konsumentów, organizację ochrony konkurencji i konsumentów oraz upadłości konsumenckiej), - sprzedaży i reklamacji towarów (sprzedaży między przedsiębiorcą a konsumentem, sprzedaży w innych relacjach i bezpieczeństwie danych osobowych), - świadczeniu niektórych usług (usług w zakresie handlu elektronicznego, usług finansowych i usług turystycznych).
W drugiej części książki znajduje się 50 przykładów praktycznych, opatrzonych komentarzem i podstawą prawną, które mogą być bardzo przydatne na co dzień każdemu konsumentowi, m.in. o tym: - jak przedsiębiorcy starają się wprowadzać konsumenta w błąd w reklamie i w sklepie, - jakie prawa ma konsument przy zakupie towaru poza siedzibą firmy i na odległość (zamówienie przez telefon, faks, list czy internet), - czy i kiedy konsument może oddać (zwrócić) zakupiony towar, - jak manipuluje się popularnym znakiem bezpieczeństwa CE, - jakie prawa ma konsument przy reklamowaniu towaru w zakresie niezgodności towaru z umową, gwarancji i rękojmi, - jakie trudności może napotkać konsument korzystając z niektórych usług finansowych.
Publikacja zawiera także dane teleadresowe wybranych instytucji zajmujących się ochroną konsumenta.
Rozdziały:
Rozdział 1. Akty prawne dotyczące ochrony konsumentów i konkurencji 11 1.1. Definicja konsumenta i przedsiębiorcy 12 1.2. Podstawowe akty prawne i zakres ochrony konsumentów i konkurencji 13 1.3. Definicja produktu, towaru, wyrobu, rzeczy i usługi 14 1.4. Umowy zawierane przez konsumenta 16
Rozdział 2. Bezpieczeństwo produktów 17 2.1. Ogólne bezpieczeństwo produktów 17 2.1.1. Obowiązki producentów i dystrybutorów 19 2.1.2. Nadzór nad bezpieczeństwem produktów 20 2.1.2.1. Kontrola i postępowanie wobec produktów niebezpiecznych 21 2.1.2.2. Rejestr produktów niebezpiecznych i system RAPEX 23 2.1.3. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny 25 2.1.3.1. Odpowiedzialność producenta 25 2.1.3.2. Postępowanie grupowe 26 2.2. Dyrektywy nowego podejścia i oznakowanie CE 27 2.2.1. Dyrektywy nowego podejścia 27 2.2.2. Oznakowanie CE 29 2.3. Bezpieczeństwo żywności 31 2.3.1. System HACCP 32 2.3.2. Organy nadzoru nad żywnością 33 2.3.3. Żywność niebezpieczna i system RASFF 34
Rozdział 3. Ochrona konkurencji i konsumentów 37 3.1. Praktyki ograniczające konkurencję 37 3.1.1. Porozumienia ograniczające konkurencję 38 3.1.2. Nadużywanie pozycji dominującej 38 3.2. Koncentracje przedsiębiorców 39 3.3. Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów 39 3.3.1. Niedozwolone postanowienia umowne 40 3.3.2. Nieudzielenie właściwej informacji 43 3.3.3. Nieuczciwe praktyki rynkowe 43 3.3.4. Czyny nieuczciwej konkurencji 48 3.4. Organizacja ochrony konkurencji i konsumentów 53 3.4.1. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 53 3.4.2. Inspekcja Handlowa 55 3.4.3. Rzecznicy w samorządach terytorialnych 56 3.4.4. Organizacje konsumenckie 57 3.5. Upadłość konsumencka 58
Rozdział 4. Sprzedaż i reklamacja towarów 61 4.1. Sprzedaż między przedsiębiorcą i konsumentem 62 4.1.1. Sprzedaż z jednoczesnym udziałem sprzedawcy i kupującego 63 4.1.2. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość 65 4.1.2.1. Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa 66 4.1.2.2. Sprzedaż na odległość 67 4.1.3. Niezgodność towaru z umową i gwarancja 71 4.1.3.1. Niezgodność towaru z umową 73 4.1.3.2. Gwarancja 76 4.2. Sprzedaż w innych relacjach 77 4.3. Bezpieczeństwo danych osobowych przy dokonywaniu zakupu 79
Rozdział 5. Świadczenie niektórych usług 83 5.1. Usługi w zakresie handlu elektronicznego 85 5.1.1. Usługi związane z dokonaniem zapłaty kartą płatniczą 85 5.1.2. Usługi świadczone drogą elektroniczną 86 5.2. Usługi finansowe 89 5.2.1. Kredyt konsumencki 89 5.2.2. Leasing konsumencki 93 5.2.3. Usługi finansowe w umowach zawieranych na odległość 94 5.3. Usługi turystyczne oraz timeshare i długoterminowy produkt wakacyjny 97 5.3.1. Usługi turystyczne 97 5.3.2. Timeshare i długoterminowy produkt wakacyjny 100
Wykaz rysunków, tabel i skrótów 103 Załącznik 1. Przykłady sytuacji z udziałem konsumenta 109 Załącznik 2. Dane teleadresowe wybranych instytucji zajmujących się ochroną konsumentów 179
|