Tytuł: | Poetyka dzieła literackiego | | Autor: | Ryszard Handke | | ISBN: | 978-83-01-15361-8 | | Ilość stron: | 276 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 15.0x20.0cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 44.90zł | |
Kompendium wiedzy o dziele literackim i jego lekturze:
• dostarcza praktycznych wskazówek, jak czytać ze zrozumieniem dzieło literackie; • pokazuje, jak budować kompetencję czytelniczą; • oparte na licznych przykładach ilustrujących różne możliwości odczytania tekstu; • zawiera podręczny słownik podstawowych terminów związanych z literaturą i kulturą. Podręcznik polecany studentom kierunków filologicznych na zajęcia z poetyki i teorii literatury oraz teorii lektury. Przydatny także nauczycielom języka polskiego.
Rozdziały:
1. Dzieło literackie w sytuacji komunikacyjnej 13 1.1. Status bytowy dzieła literackiego 13 1.2. Dzieło literackie w komunikacji 15 1.3. Akt lektury 16 1.4. Utwór jako obiekt i program odbioru 19 1.5. Komunikacja jako gra z oczekiwaniami 20 1.6. Intertekstualność 22 2. Mechanizmy komunikacyjne mowy jako instrument tworzenia literackiego 2.1. Rola utrwalenia tekstu 24 2.2. Rola kontekstu 25 2.3. Rola sytuacji 26 2.4. Oznaczanie i współoznaczanie 27 2.5. Rekonstrukcja sensu 27 2.6. Rola wyobrażeń i przewidywań 30 2.7. Czytelnik rzeczywisty i oczekiwany 30 3. Komunikat literacki 34 3.1. Fikcjonalność 34 3.2. świat ze słów 35 3.3. Czas w fikcji literackiej 36 3.4. Odbiorca w przestrzeni fikcyjnego świata 44 3.5. Fikcyjny świat jako przesłanie 46 4. Style, stylizacja, stylistyka 48 4.1. Pojęcie stylu 48 4.2. Styl wypowiedzi jako rezultat wyboru 49 4.3. Styl a komunikacja 50 4.4. Style współczesnej polszczyzny 50 4.5. Styl w literaturze 54 4.6. Stylizacja 57 4.7. środki stylistyczne 60 5. Literacka genologia 74 5.1. Tradycyjna klasyfikacja i jej niedostatki 74 5.2. Kategorie rodzajowe a indywidualne cechy utworu 75 5.3. Epickość, liryczność i dramatyczność 76 5.4. Podstawy wyróżniania rodzajów – formy ,,mówienia’’ 78 5.5. Zespolenie w utworze rozmaitych form rodzajowych 79 5.6. Wybór formy komunikowania jako wyraz intencji nadawcy 84 6. Liryka, poezja, wiersz 91 6.1. średniowieczny wiersz zdaniowy 93 6.2. Sylabizm i sylabotonizm 93 6.3. Tonizm 100 6.4. Nieregularność wiersza 101 6.5. Wiersz wolny 103 6.6. Organizacja brzmieniowa wiersza 107 6.7. Podmiotowość wypowiedzi lirycznej 108 6.8. Kształtowanie się znaczeń w procesie lektury 115 7. Struktura fabularna 119 7.1. świat opowiadany 119 7.2. Zdarzenie w opowiadaniu 120 7.3. Osoba opowiadającego 121 7.4. Stawanie się zdarzenia 122 7.5. Zdarzenie jako zmiana znacząca 123 7.6. Zdarzenie w perspektywie komunikacji z odbiorcą 124 7.7. Zdarzenie a opis 127 7.8. Zdarzenie jako składnik zdarzeń wyższego rzędu i czynnik kształtujący ich sens z punktu widzenia czytelnika 7.9. Porządkująca funkcja zdarzeń w sferze fabularnej i znaczeniowej 135 7.10. Typy narracji 137 7.11. Zdarzeniowość a materia i sposób opowiadania 138 7.12. Opowiadanie o opowiadaniu 139 7.13. Kiedy opowiadanie przestaje być tokiem zdarzeń 141 7.14. Ujmowanie w formie zdarzeniowej a rozumienie 146 8. Milczenie jako sposób literackiej komunikacji 149 8.1. Milczenie w perspektywie oczekiwań 149 8.2. Milczenie w literaturze fantastyczno-naukowej 160 9. Słowo i obraz 168 9.1. Lektura wobec form audiowizualnych 168 9.2. Unaocznianie przestrzeni 170 9.3. Przestrzeń w epice i jej percepcja w dramacie 171 9.4. Usytuowanie i orientacja w przestrzeni 173 9.5. Odczytywanie rzeczywistości postrzeganej 177 9.6. Oglądanie a lektura 180 9.7. Rola pośrednika 183 9.8. Inscenizacja i ekranizacja 184 9.9. Słowo i obraz jako nośniki informacji 185 10. Wobec wartości 187 10.1. Dzieło literackiewświecie wartości z perspektywy komunikacyjnej 187 10.2. Ocena wartości 189 10.3. Arcydzieło 190 10.4. Starzenie się dzieł literackich 192 10.5. Nośniki wartości w dziele literackim 193
|