Tytuł: | Polskie firmy wobec globalizacji | | Autor: | Agnieszka Sitko-Lutek | | ISBN: | 978-83-01-15301-4 | | Ilość stron: | 270 | | Data wydania: | 2007 | | Format: | 16,5x24 cm | | Wydawnictwo: | PWN | |
| Cena: | 54.90zł | |
Podręcznik akademicki zawierający najnowszą wiedzę na temat luki kompetencyjnej polskich przedsiębiorstw, pojawiającej się w warunkach konkurencji globalnej. Będzie to pierwsze na rynku polskim opracowanie podejmujące ten temat. Autorzy koncentrują uwagę na prawidłowym zdefiniowaniu pojęcia luki kompetencyjnej i sposobach jej identyfikacji w przedsiębiorstwie, na jej analizie w kontekście takich zjawisk organizacyjnych, jak innowacje, kultura organizacyjna, konkurencyjność, procesy uczenia się itp. oraz na metodach jej niwelowania.
Rozdziały:
Rozdział 1. Kompetencje i luka kompetencyjna organizacji (Mirosław Łoboda, Agnieszka Sitko-Lutek) 13 1.1. Rola kompetencji organizacji 13 1.2. Perspektywa badawcza kompetencji 13 1.3. Kompetencje kluczowe organizacji 15 1.4. Istota i cechy kompetencji organizacji 17 1.5. Klasyfikacja kompetencji organizacji 20 1.6. Luka kompetencyjna 23
Rozdział 2. Wymagania rynku globalnego (Czesław Sikorski) 27 2.1. Przedsiębiorstwo na rynku globalnym 27 2.2. Cechy zarządzania przedsiębiorstwem na rynku globalnym 29 2.3. Wymagania stawiane pracownikom 30
Rozdział 3. Lokalne przedsiębiorstwa na rynkach globalnych (Mirosław Łoboda) 34 3.1. Umiędzynarodowienie działalności firmy 34 3.2. Trendy na rynkach globalnych 35 3.3. Modele gospodarki globalnej 37 3.4. Globalne łańcuchy wartości 38 3.5. Zarządzanie globalnymi łańcuchami wartości 40 3.6. Lokalne przedsiębiorstwa wobec wyzwań globalnych 42 3.7. Lokalne przedsiębiorstwa a standardy globalne 43 3.8. Klastry – skupiska przedsiębiorstw lokalnych 45 3.9. Upgrading w klastrach i globalnych łańcuchach wartości 46
Rozdział 4. Kompetencje menedżerskie i kultura organizacyjna a luka kompetencyjna (Agnieszka Sitko-Lutek) 50 4.1. Rola kompetencji menedżerskich 50 4.2. Pojęcie i znaczenie kultury organizacyjnej 51 4.3. Rekomendacje w zakresie kształtowania kultury organizacyjnej dla doskonalenia kompetencji organizacji 54
Rozdział 5. Luka kompetencyjna w procesie tworzenia i implementacji strategii przedsiębiorstwa (Andrzej Żuk) 56 5.1. Istota procesu strategicznego 56 5.2. Identyfikacja luki kompetencyjnej 60 Księgarnia PWN: Pod red. Agnieszki Sitko-Lutek - Polskie firmy wobec globalizacji 5.3. Przyczyny pojawiania się luki kompetencyjnej 61 5.4. Sposoby reakcji przedsiębiorstw na wystąpienie luki kompetencyjnej 63
Rozdział 6. Wpływ luki kompetencyjnej na osiąganie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej (Bartłomiej Twarowski) 66 6.1. Istota przewagi konkurencyjnej 66 6.2. Kompetencje organizacyjne jako źródło przewagi konkurencyjnej 67 6.3. Trwałość przewagi konkurencyjnej 69 6.4. Luka kompetencyjna a trwałość przewagi konkurencyjnej 71
Rozdział 7. Luka kompetencyjna a równowaga organizacyjna (Bogusław Gulski) 78 7.1. Rozwój przedsiębiorstwa 78 7.2. Podejście organiczne 79 7.3. Potrzeba i istota równowagi organizacyjnej 80 7.4. Kształtowanie równowagi organizacyjnej 83 7.5. Rodzaje luk kompetencyjnych przedsiębiorstw 86 7.6. Wpływ luki kompetencyjnej na równowagę organizacyjną 87
Rozdział 8. Rola wiedzy we współczesnym zarządzaniu (Elżbieta Skrzypek) 92 8.1. Wiedza jako zasób niematerialny 92 8.2. Wpływ globalizacji na postrzeganie wiedzy jako zasobu niematerialnego 94 8.3. Wpływ wiedzy na kształtowanie strategii w warunkach zmienności otoczenia 95 8.4. Zarządzanie wiedzą a luka kompetencyjna przedsiębiorstwa 97
Rozdział 9. Kapitał intelektualny a luka kompetencyjna (Urszula Skurzyńska-Sikora) 102 9.1. Pojęcie kapitału intelektualnego 102 9.2. Modele diagnozy kapitału intelektualnego 105 9.3. Zarządzanie kapitałem intelektualnym a luka kompetencyjna 112
Rozdział 10. Kapitał relacyjny w identyfikowaniu luki kompetencyjnej przedsiębiorstwa (IwonaMendryk) 116 10.1. Relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem 116 10.2. Pojęcie kapitału relacyjnego 118 10.3. Kapitał relacyjny a kompetencje organizacji 121 10.4. Kapitał relacyjny a luka kompetencyjna 122
Rozdział 11. Zarządzanie relacjami z klientem a luka kompetencyjna (Bartłomiej Zinczuk) 127 11.1. Geneza koncepcji zarządzania relacjami z klientem 127 11.2. CRM i jego istota 130 11.3. CRM a luka kompetencyjna 133
Rozdział 12. Poziom innowacyjności przedsiębiorstw jako skutek luki kompetencyjnej (Jerzy Baruk) 136 12.1. Istota innowacji oraz umiejętności niezbędne do ich tworzenia i wdrażania 136 12.2. Rola kompetencji w rozwoju działalności innowacyjnej 139
Rozdział 13. Luka kompetencyjna w strukturach kapitałowych (Jan Chadam) 146 13.1. Struktury kapitałowe w działalności gospodarczej 146 13.2. Luka kompetencyjna a typologie wzrostu organizacji wielopodmiotowych 148 13.3. Luka kompetencyjna w procesach wzrostu zewnętrznego struktur kapitałowych 149 13.4. Luka kompetencyjna w procesach wzrostu wewnętrznego struktur kapitałowych 153 13.5. Zarządzanie wiedzą jako proces ograniczania luki kompetencyjnej w strukturach kapitałowych 154
Rozdział 14. Metody i sposoby identyfikowania luki kompetencyjnej (Bogusław Markowski) 158 14.1. Kompetencje indywidualne a kompetencje przedsiębiorstwa 158 14.2. Perspektywy analizy kompetencji 160 14.3. Identyfikacja luki kompetencyjnej w praktyce przedsiębiorstw 161 14.4. Potrzeba ciągłego pomiaru kompetencji 163 14.5. Proces badania kompetencji 164 14.6. Kompetencje posiadane a brakujące 165 14.7. Proces badania luki kompetencyjnej 166 14.8. Sposoby analizy luki kompetencyjnej 169
Rozdział 15. Studium przypadków 173 15.1. Opis przypadku – firma Natura (Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Iwona Mendryk) 173 15.1.1. Historia firmy Natura 173 15.1.2. Rozwój kompetencji organizacyjnych firmy Natura 175 15.1.3. Identyfikowanie kompetencji i luki kompetencyjnej 183 15.2. Opis przypadku – firma Pro Futuro S.A (Jerzy Baruk, Agnieszka Sitko-Lutek, Urszula Skurzyńska-Sikora, Andrzej Żuk). 192 15.2.1. Historia i charakterystyka Pro Futuro SA 192 15.2.2. Rozwój kompetencji organizacyjnych Pro Futuro SA 196 15.2.3. Identyfikowanie luki kompetencyjnej 205 15.3. Opis przypadku – Spółdzielnia Pszczelarska Apis (Bogusław Markowski, Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej Zinczuk) 209 15.3.1. Historia i charakterystyka firmy Apis 209 15.3.2. Rozwój kompetencji organizacyjnych firmy Apis 211 15.3.3. Identyfikowanie kompetencji i luki kompetencyjnej 227
Rozdział 16. Pragmatyka identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej (Jerzy Baruk, Bogusław Gulski, Mirosław Łoboda, Bogusław Markowski, Iwona Mendryk, Agnieszka Sitko-Lutek, Urszula Skurzyńska-Sikora, Bartłomiej Twarowski, Bartłomiej Zinczuk, Andrzej Żuk) 237 16.1. Rozwój kompetencji w badanych firmach 237 16.1.1. Rozwój kompetencji w firmie Natura 237 16.1.2. Rozwój kompetencji w Pro Futuro SA 240 16.1.3. Rozwój kompetencji w firmie Apis 242 16.2. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w badanych organizacjach 245 16.2.1. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w firmie Natura 245 16.2.2. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w Pro Futuro SA 247 16.2.3. Model identyfikacji i likwidacji luki kompetencyjnej w firmie Apis 247 16.2.4. Sposoby identyfikowania luki kompetencyjnej oraz podejmowane działania w zakresie jej redukowania 249 16.3. Wnioski końcowe 250
Bibliografia 256 Spis rysunków 266 Spis tabel 267 Noty o autorach 268 Indeks 271
|