Tytuł: | Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie | | Autor: | Zbigniew Kmieciak | | ISBN: | 978-83-264-0091-9 | | Ilość stron: | 228 | | Data wydania: | 2010 | | Oprawa: | twarda | | Format: | 15.0x21.0cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 69.00zł | |
Książka ukazuje relacje pomiędzy prawem europejskim, rozumianym jako porządek prawny kształtowany zarówno w ramach wspólnotowych, jak i działalności Rady Europy, w tym systemu Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, a polskim postępowaniem administracyjnym i sądowoadministracyjnym.
Punktem odniesienia dla prowadzonej analizy są zasady tak pojmowanego prawa europejskiego dotyczące kluczowych dla problematyki administracyjnego prawa procesowego kwestii: autonomii proceduralnej państw członkowskich UE, prawa do dobrej administracji, prawa do sądu oraz stosowania alternatywnych - w stosunku do trybów jurysdykcyjnych - środków rozwiązywania sporów prawnych z udziałem administracji publicznej. Przedstawione rozważania zostały uzupełnione uwagami dotyczącymi perspektyw nauki europejskiego prawa administracyjnego.
W pracy uwzględniono w szerokim zakresie wątki komparatystyczne. Zamiarem autora było przybliżenie czytelnikowi najbardziej oryginalnych i wyróżniających się w skali europejskiej rozwiązań przyjętych w poszczególnych systemach, nie tylko jako ilustracji dla formułowanych tez, lecz także materiału ukazującego genezę oraz uwarunkowania rozpatrywanych idei, unormowań prawnych i ustaleń orzecznictwa sądowego.
Rozdziały:
Rozdział I.Związanie organów stosujących prawo zasadą autonomii proceduralnej państw członkowskich Unii Europejskiej 1. Koncepcja autonomii proceduralnej państw członkowskich Unii Europejskiej 1.1. Multicentryczność systemu prawa 1.2. Stosowanie i kontrola przestrzegania prawa wspólnotowego przez organy krajowe 1.3. Istota autonomii proceduralnej i jej podstawowe założenia 1.4. Szerokie i wąskie ujęcie autonomii proceduralnej 2. Zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego a weryfikacja ostatecznej decyzji administracyjnej niezgodnej z tym prawem 2.1. Casus Ciola i konsekwencje rozstrzygnięcia ETS dla polskiej praktyki 2.2. Casus Küchne & Heitz NV - modyfikacja stanowiska Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości 2.3. Dalsza ewolucja stanowiska Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości 2.4. Tryb weryfikacji ostatecznej decyzji administracyjnej w warunkach polskich 2.5. Zagadnienie ponownego rozpatrzenia sprawy w następstwie wyroku ETPC 3. Problem respektowania zasady efektywności prawa wspólnotowego przez sądy administracyjne 3.1. Formuła kontroli sprawowanej przez polskie sądy administracyjne 3.2. Efektywność prawa wspólnotowego a ochrona powagi rzeczy osądzonej 3.3. Dylematy ochrony tymczasowej 4. Wyzwania stojące przed praktyką i legislatywą
Rozdział II.Standardy proceduralne wynikające z "prawa do dobrej administracji" i ich realizacja w polskim ustawodawstwie oraz w praktyce 1. Pojęcie prawa do dobrej administracji i jego źródła 1.1. Prawo do dobrej administracji w ujęciu Karty Praw Podstawowych 1.2. Prawo do dobrej administracji w krajowym porządku prawnym 1.3. Status Karty Praw Podstawowych 1.4. Prawo do dobrej administracji w ujęciu europejskiego soft-law 2. Wymagania (standardy) proceduralne utożsamiane z "prawem do dobrej administracji" 2.1. Systematyka rekomendacji - Prawo do dobrej administracji 2.2. Zasady ogólne rekomendacji - Prawo do dobrej administracji 2.3. Zasady wydawania i wykonania decyzji administracyjnych 2.4. Zasady wzruszania decyzji wykonalnych 2.5. Kontrola decyzji administracyjnych 3. Perspektywy rozwoju prawa o postępowaniu administracyjnym 3.1. Standardy minimalne procedury administracyjnej a kodeks postępowania administracyjnego 3.2. Postulaty unowocześnienia postępowania administracyjnego 3.3. Zasady europejskiego soft-law jako źródło dyrektyw interpretacyjnych
Rozdział III.Prawo do sądu w sprawach sporów jednostki z administracją w świetle postanowień konwencyjnych, konstytucyjnych oraz europejskiego soft-law 1. Pojęcie, składniki i źródła prawa do sądu 1.1. Ogólna definicja prawa do sądu 1.2. Prawo do sądu w ujęciu konwencyjnym 1.3. Prawo do sądu w ujęciu konstytucyjnym 1.4. Prawo do sądu w ujęciu europejskiego soft-law 1.5. Podstawowe elementy prawa do sądu 1.6. Prawo do sądu a modele jurysdykcji sądowoadministracyjnej 1.7. Przeobrażenia modelu jurysdykcji typu weryfikacyjnego 1.8. Problem wykonania wyroku sądu administracyjnego 1.9. Płaszczyzny analizy realizacji prawa do sądu 2. Czynniki warunkujące dostęp do sądu 2.1. Legitymacja skargowa 2.2. Przedmiot kontroli 2.3. Wymagania formalne i fiskalne 3. Atrybuty sądu jako organu orzekającego 3.1. Standardy oceny 3.2. Pojęcie sądu w rozumieniu art. 6 ust. 1 KE 3.3. Zgodność z prawem jako kryterium sądowej kontroli działań administracji 3.4. Niezawisłość, niezależność i bezstronność sądu 3.5. Pojęcie sądu właściwego ze względu na materię sporu 4. Zasady rzetelnego procesu 4.1. Kryteria analizy 4.2. Rozsądny termin wydania orzeczenia 4.3. "Równość broni" 4.4. Dostęp do przekazanych sądowi akt sprawy 4.5. Kontradyktoryjność postępowania 4.6. Przedmiot przeprowadzanego przez sąd badania 4.7. Publiczny charakter rozprawy 4.8. Publiczne ogłoszenie orzeczenia 4.9. Uzasadnienie orzeczenia 4.10. Instancyjność postępowania 4.11. Kasacyjna formuła kontroli instancyjnej 5. Efektywność kontroli sądowej 5.1. Środki ochrony stosowane przez sąd administracyjny 5.2. Gwarancje wykonania wyroku sądowego 5.3. Ochrona tymczasowa w postępowaniu sądowoadministracyjnym 6. Rozwiązania utrudniające realizację prawa do sądu 6.1. Ukształtowanie jurysdykcji sądowoadministracyjnej a prawo do sądu 6.2. Niedostatki regulacji prawnej 6.3. Problem metodologii badań formuły jurysdykcji sądowoadministracyjnej
Rozdział IV.Alternatywne środki rozwiązywania sporów jednostki z administracją publiczną 1. Sposoby rozstrzygania sporów prawnych 1.1. Adjudykacyjny tryb rozstrzygania sporów 1.2. Alternatywne sposoby rozstrzygania sporów 2. Europejskie standardy Alternative Dispute Resolution 2.1. Źródła standardów 2.2. Idea Alternative Dispute Resolution w europejskim soft-law 2.3. Typologia środków (form) Alternative Dispute Resolution 2.4. Kontrola wewnętrzna 2.5. Koncyliacja i mediacja 2.6. Ugoda 2.7. Arbitraż 3. Mediacja jako forma rozwiązywania sporów prawnych pomiędzy jednostką a administracją 3.1. Przydatność mediacji ze względu na przedmiot sporu 3.2. Przykłady udanego zastosowania mediacji w sprawach sądowoadministracyjnych 3.3. Organ administracji jako mediator 3.4. Mediacja w postępowaniu sądowoadministracyjnym 3.5. Idea mediacji przedsądowej 4. Przyszłość mediacji i innych form Alternative Dispute Resolution 4.1. Przeszkody w rozwijaniu środków i technik Alternative Dispute Resolution 4.2. Aksjologiczny aspekt realizacji programu Alternative Dispute Resolution
Rozdział V.Europejskie prawo administracyjne jako przedmiot badań naukowych 1. Zjawisko europeizacji i globalizacji prawa administracyjnego 1.1. Geneza pojęcia europejskiego prawa administracyjnego 1.2. Rozwój idei europejskiego i globalnego prawa administracyjnego 2. Propozycja ograniczonej kodyfikacji europejskiego prawa administracyjnego 2.1. Inicjatywa kodyfikacji 2.2. Założenia i przedmiot postulowanej kodyfikacji 2.3. Zdeterminowanie krajowego ustawodawstwa o postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym prawem europejskim
|