Tytuł: | Pracując ze światłem | | Autor: | Charlie Waite, David Ward, Eddie Ephraums, Joe Cornish | | ISBN: | 978-83-7579-070-2 | | Ilość stron: | 160 | | Data wydania: | 2009 | | Format: | 23.0x26.0cm | | Wydawnictwo: | Galaktyka | |
| Cena: | 49.90zł | |
Pracujac ze swiatłem daje czytelnikowi wyjatkowa okazje wziecia udziału w warsztatach prowadzonych przez doskonałych brytyjskich praktyków i nauczycieli fotografii krajobrazowej. Pokazujac swe najnowsze prace, Charlie Waite, Joe Cornish i David Ward opowiadaja, jak doszli do obecnej pozycji, co ich inspiruje, nad jakimi projektami pracuja i w jakim kierunku maja zmierzac ich prace. W kazdej z trzech czesci ksiazki omawiana jest praca ze swiatłem – z pewnoscia najwazniejszy i najtrudniejszy aspekt fotografii krajobrazowej. Joe Cornish opracował czesc „Dzikie miejsca”, Charlie Waite zajał sie „Krajobrazami współtworzonymi przez człowieka”, a David Ward skoncentrował sie na „Detalach krajobrazu”. W kazdej czesci znajdziemy równiez „Galerie”, w której autorzy przedstawiaja i oceniaja zdjecia nadesłane przez klientów do renomowanej agencji podrózniczej Light & Land. Choc krajobraz jest bohaterem zdjec, rejestrujemy i interpretujemy swiatło. To własnie swiatło definiuje przestrzen, oddaje fakture powierzchni, rzezbi kształty oraz odpowiada za kolory, a przede wszystkim wyzwala w nas emocje. Niebo okresla granice naszej teatralnej sceny, musimy nauczyc sie grac odpowiednio do swiatła, które dostajemy. Joe Cornish Wiedza dotyczaca charakteru, jakosci i zachowania swiatła, a takze sposobu pochłaniania i odbijania swiatła przez przedmioty – to podstawa dla kazdego fotografa próbujacego interpretowac krajobraz. Charlie Waite Wielu uwaza, ze najwazniejszym elementem fotografi i jest jej motyw, a swiatło nan padajace ma mniejsze znaczenie. Nic nie moze byc dalsze od prawdy. Nauka sposobu dopasowania motywu do swiatła, i vice versa, jest kluczowa dla fotografi i krajobrazu. Wszyscy musimy sie nauczyc, jak pracowac ze swiatłem.
Pracujac ze swiatłem to ksiazka autorstwa trzech swietnych fotografów angielskich, którzy nie tylko pieknie fotografuja pejzaze, ale takze niezwykle interesujaco opisuja swoje zajecie, przedstawiajac jego tajniki. Zdradzaja, jakimi drogami dochodzili do tej pasji. Jednoczesnie bardzo przyjaznie oceniaja zdjecia swoich „konkurentów”. Autor niniejszych mysli całym sercem opowiada sie za takim własnie traktowaniem pasji fotografowania. Czytajac te ksiazke, miałem wrazenie, ze to moje mysli, mój sposób widzenia zdjec, jeszcze przed ich zrobieniem. Ksiazka powinna sie znalezc (i na pewno sie znajdzie) w ksiegozbiorach wielu fotografujacych, w szkołach fotograficznych bedzie zas niezbedna jako lektura obowiazkowa, a dla wykładowców wydaje sie doskonałym podrecznikiem nauczania estetyki fotografii. Za autorami powtarzam: ten podrecznik naprawde uczy i inspiruje. Mam nadzieje, ze zajmie miejsce wsród ksiazek ulubionych, tych, do których wracamy najczesciej. Autorzy bowiem udowadniaja ze „pejzaz wymaga od tego, co przelotne, by sugerowało to, co wieczne” /Andre Malraux/. Mirosław Wisniewski Mimo rewolucji w sprzecie fotograficznym, jaka dokonała sie w ciagu ostatnich lat w fotografowaniu krajobrazu zmieniło sie niewiele. Nadal warunkiem zrobienia dobrego zdjecia jest zmudne poszukiwanie interesujacej okolicy, cierpliwe czekanie na odpowiednie warunki i umiejetne wykorzystanie gry swiatła. Pracujac ze swiatłem to ksiazka, która pokazuje jak oswietlenie wpływa na zdjecia krajobrazu. Podrecznik, napisany przez czołowych brytyjskich fotografików, jest zbiorem praktycznych uwag i podpowiedzi, które przyblizaja tajniki pracy znanych pejzazystów. Nieoceniona pomoca dla czytelników z pewnoscia bedzie czesc poswiecona konstruktywnej krytyce opublikowanych zdjec, poniewaz dystans do własnej pracy jest najlepsza droga doskonalenia swojego warsztatu. Ksiazke Pracujac ze swiatłem mozemy szczerze polecic wszystkim, którzy zajmuja sie fotografia krajobrazu, zarówno poczatkujacym amatorom, jak i profesjonalistom z długoletnim stazem. Juz dawno nie czerpałem tak wiele przyjemnosci z czytania ksiazki. I nie chodzi tylko o to, ze jest w niej sporo dobrej fotografii, ale podoba mi sie sposób omawiania przedstawionych prac. Autorzy sa w pełni wiarygodni, bo fotografii poswiecili spory kawałek swojego zycia i maja imponujacy dorobek. Forma narracji, krytyczne uwagi, pytania i odpowiedzi, przeplatane receptami i szczegółami technicznymi stanowia dla fotografa smakowity kasek. Wacław Wantuch
O AUTORACH Charlie Waite jest powszechnie uznawany za najlepszego angielskiego fotografa krajobrazu. Jego styl łaczy graficzna precyzje z nastrojem ciszy i spokoju. Jest on takze charyzmatycznym mówca, łaczacym aktorskie wykształcenie z miłoscia do krajobrazu i fotografii. W 1994 roku Charlie Waite i Sue Bishop załozyli agencje Light & Land. David Ward jest jednym z najbardziej uznanych brytyjskich fotografów zajmujacych sie praca z aparatami wielkoformatowymi. Kładzie nacisk na rozwój fotograficznej wyobrazni, a nie na okreslone kwestie techniczne. Znany jest równiez z wielu specjalistycznych tekstów publikowanych w prasie fotograficznej. Joe Cornish przez ponad dziesiec lat był naczelnym fotografem krajobrazów dla National Trust. W 1999 roku załozył wydawnictwo Joegraphic. Obecnie prowadzi dwie galerie fotograficzne w północnym Yorkshire. Podstawa jego stylu jest doskonała znajomosc malarstwa. Jako nauczyciel pomaga uczniom rozwinac styl oparty o ich osobiste zainteresowania i o docenianie wszystkich elementów krajobrazu. Eddie Ephraums jest znany ze swych czarno-białych fotografii krajobrazu. Prowadzi warsztaty fotograficzne, jest autorem ksiazek i konsultantem wydawnictwa Argetum w kwestiach dotyczacych edycji ksiazek fotograficznych.
|