Tytuł: | Prawo reklamy | | Autor: | Katarzyna Grzybczyk | | ISBN: | 978-83-7601-343-5 | | Ilość stron: | 232 | | Data wydania: | 2009 (wydanie 2) | | Format: | 16.6x23.9cm | | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | |
| Cena: | 49.00zł | |
Coraz większa liczba reklam, rosnąca wraz z postępem technicznym i rozwojemnowych środków komunikowania się, skłoniła ustawodawców do reglamentacjiprawnej zjawiska reklamy.
"Zjawiska" - ponieważ reklama nie poddajesię jednoznacznej ocenie i kwalifikacji, ze względu na różnorodne środki wyrazu,jakimi się posługuje, ze względu na towary i usługi, a nawet idee, którychdotyczy, formy, jakie przybiera, i sposoby, którymi dociera do odbiorców.
Uregulowanieprawne kwestii związanych z reklamą nie jest łatwe; brakuje jednegoaktu prawnego poświęconego reklamie, a regulacji prawnych dotyczącychtej problematyki jest tak wiele i dotyczą one tylu zagadnień, że można mówićo "prawie reklamy".
W książce zostały omówione wszystkie najważniejsze akty prawne regulującew sposób mniej lub bardziej szczegółowy zagadnienia związane z reklamą.Przede wszystkim Kodeks cywilny w zakresie skutków, jakie może rodzić reklama,oraz problematyki naruszenia dóbr osobistych.
Dużo miejsca poświęcono, zezrozumiałych względów, ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawie- Prawo własności przemysłowej. Dosyć szczegółowo została omówiona reklamaw prawie autorskim, ponieważ wciąż jest to zagadnienie niedoceniane przezprawników.
Osobne rozdziały poświęcono reklamie w mediach, a także szczególnymi dosyć często zmieniającym się regulacjom dotyczącym reklamy wybranychproduktów, takich jak np. alkohol czy lekarstwa, i wybranych usług.Dodatkowym atutem podręcznika są przykłady spraw toczących się przed sądamii różnorodne orzeczenia.
Rozdziały: Wykaz skrótów
Rozdział 1. Wprowadzenie 1. Rys historyczny 2. Ogólne wiadomosci dotyczace reklamy 3. Definicje reklamy 4. Potega reklamy
Rozdział 2. Cywilnoprawne skutki reklamy 1. Reklama jako propozycja zawarcia umowy 2. Odpowiedzialnosc reklamodawcy za tresc reklam
Rozdział 3. Dobra osobiste a reklama 1. Pojecie dóbr osobistych 2. Prawo do nazwiska 3. Prawo do wizerunku 4. Prawo do ochrony zycia prywatnego 5. Prawo do firmy
Rozdzial 4. Reklama w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 1. Pojecie nieuczciwej konkurencji 2. Reklama sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami lub uchybiajaca godnosci czlowieka 3. Reklama wprowadzajaca w blad 4. Oczernianie 5. Reklama odwolujaca sie do uczuc klientów przez wywolywanie leku, wykorzystywanie przesadów lub latwowiernosci dzieci 6. Wypowiedz, która, zachecajac do nabywania towarów lub uslug, sprawia wrazenie neutralnej informacji 7. Reklama, która stanowi istotna ingerencje w sfere prywatnosci 8. Reklama porównawcza 9. Reklama wartosciowa 10. Odpowiedzialnosc za popelnienie czynu nieuczciwej reklamy
Rozdzial 5. Reklama jako nieuczciwa praktyka rynkowa 1. Ustawa o przeciwdzialaniu nieuczciwym praktykom rynkowym 2. Reklama jako praktyka rynkowa wprowadzajaca w blad 3. Praktyki rynkowe uznawane za nieuczciwe w kazdych okolicznosciach 4. Reklama uznana za agresywna praktyke handlowa 5. Konsekwencje stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej 6. Praktyki naruszajace zbiorowe interesy konsumentów
Rozdzial 6. Ochrona elementów reklamy na podstawie ustawy - Prawo wlasnosci przemyslowej 1. Rodzaje znaków towarowych 2. Funkcje znaku towarowego 3. Znak towarowy w ustawie - Prawo wlasnosci przemyslowej 4. Oznaczenia geograficzne 5. Slogan 6. Logo - znak graficzny 7. Kolor 8. Melodia 9. Stosunek norm ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji do ustawy - Prawo wlasnosci przemyslowej
Rozdzial 6. Reklama w prawie autorskim 1. Wprowadzenie 2. Reklama a pojecie utworu 3. Utwory tworzace dzielo reklamowe 4. Podmioty prawa autorskiego 5. Autorskie prawa osobiste i majatkowe twórcy reklamy
Rozdzial 7. Prawo reklamy w mediach 1. Reklama a prawo prasowe 2. Reklama radiowa i telewizyjna 3. Reklama w internecie
Rozdzial 8. Reklama zewnetrzna 1. Prawo budowlane 2. Ochrona zabytków i ochrona przyrody 3. Drogi publiczne
Rozdzial 9. Szczególne regulacje dotyczace reklamy niektórych produktów i uslug 1. Reklama niektórych produktów 2. Reklama uslug 3. Ograniczenia reklamy dotyczace niektórych wolnych zawodów
Rozdzial 10. Kodeksy etyki w dziedzinie reklamy
Rozdzial 11. Merchandising 1. Pojecie 2. Wykorzystanie postaci fikcyjnej 3. Dziela sztuk pieknych 4. Personality merchandising
|