Tytuł: | Problemy moralne w świecie informacji | | Autor: | Agnieszka Szewczyk | | ISBN: | 978-83-7251-906-1 | | Ilość stron: | 200 | | Data wydania: | 2008 | | Format: | 17.0x24.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 45.00zł | |
Nowa sytuacja społeczna, nowa technika i możliwości mediów zmieniają kształt starych problemów moralnych. Współczesne media – a zwłaszcza telewizja, internet, gry komputerowe są same w sobie „moralnie obojętne”, jednak ich oferty stoją często w sprzeczności z prawami moralnymi, niosą wielorakie zagrożenia, jak np. negatywny wpływ gier komputerowych na psychikę graczy i system wartości, zagrożenia płynące z anonimowości w sieci czy możliwości dokonywania oszustw internetowych (włamania na konta, nieuprawnione przelewy).
W publikacji omówiono wybrane problemy moralne społeczeństwa informacyjnego z punktu widzenia nadawcy i odbiorcy współczesnych mediów. Jednym z punktów odniesienia analiz jest Dekalog w aspekcie jego aktualności i uniwersalności. Społeczeństwo informacyjne ukazano z perspektywy człowieka, który sam za siebie odpowiada i sam decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu norm moralnych. Książka zachęca do reeksji – jak budować i jak wykorzystywać przestrzeń informacyjną w zgodzie z prawami moralnymi i z własnym sumieniem.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Dylematy rozwoju technik informacyjnych
1.1. Istota społeczeństwa informacyjnego 1.2. Potrzeba prymatu osoby nad techniką 1.3. Wizerunek współczesnych mediów
Rozdział 2. Media źródłem zagrożeń w świetle zasad moralności
2.1. Negatywne aspekty mediów w społeczeństwie 2.2. Człowiek jako centrum refleksji etycznej 2.3. Infoetyka twórców i odbiorców informacji
Rozdział 3. Dekalog homo informaticus
3.1. Fundamentalna pozycja Dekalogu w zasadach etyki 3.2. Dekalog a Bóg w świecie współczesnych mediów 3.3. Dekalog a drugi człowiek w świecie współczesnych mediów
Literatura
|