Tytuł: | Procesy restrukturyzacji warunkiem poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa | | Autor: | Bitkowska Agnieszka | | ISBN: | 978-83-7641-228-3 | | Ilość stron: | 276 | | Data wydania: | 2010 | | Format: | 15.8x23.0cm | | Wydawnictwo: | Difin | |
| Cena: | 49.00zł | |
Głównym celem monografii jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu restrukturyzacji przedsiębiorstw z wykorzystaniem przykładów z praktyki gospodarczej.
Źródłem kryzysu zagrażającego funkcjonowaniu przedsiębiorstw jest niedostrzeganie potrzeby zmian, brak zdolności do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki otoczenia. Konieczne jest wprowadzenie procesów restrukturyzacji w przedsiębiorstwie, realizowanych w sposób ciągły. Procesy te zachodzą na wielu płaszczyznach, w różnym tempie, z wykorzystaniem zróżnicowanych metod zarządzania. Stanowią istotny warunek kształtowania pozycji konkurencyjnej. Kluczowe znaczenie ma także kształtowanie zależności pomiędzy technologią a procesami restrukturyzacji, uwzględnienie społecznych aspektów zmian i realizowanie społecznie odpowiedzialnej restrukturyzacji. Zmiany wymagają aktywnego uczestnictwa ze strony wszystkich pracowników przedsiębiorstwa. Aby się powiodły, pracownicy muszą się włączyć i we właściwy sposób uczestniczyć w procesie ich tworzenia i wprowadzania.
Adresatem publikacji jest przede wszystkim szerokie grono specjalistów z dziedziny zarządzania, którzy przygotowują przedsiębiorstwa do procesów restrukturyzacji, uczestniczą bądź kierują takimi procesami. Monografia ta, a zarazem kompendium wiedzy, kierowana jest również do doktorantów, studentów i uczestników studiów podyplomowych uczelni ekonomicznych.
Rozdziały:
Wstęp
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY RESTRUKTURYZACJI PRZEDSIĘBIORSTW
Rozdział 1. Przesłanki procesów restrukturyzacji współczesnych przedsiębiorstw Agnieszka Bitkowska
1.1. Nowa era przemian globalnych 1.2. Istota rewolucji technologicznej 1.3. Globalny kryzys ekonomiczny i jego wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Rozdział 2. Restrukturyzacja przedsiębiorstw jako ciągły proces dostosowawczy Agnieszka Bitkowska, Grażyna Wójcik
2.1. Istota restrukturyzacji przedsiębiorstw 2.2. Klasyfikacja restrukturyzacji przedsiębiorstw – ujęcie klasyczne 2.3. Kierunki restrukturyzacji przedsiębiorstw – ujęcie klasyczne 2.4. Współczesne kierunki restrukturyzacji przedsiębiorstw
Rozdział 3. Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstw Agnieszka Bitkowska
3.1. Istota procesowego podejścia do zarządzania 3.2. Przesłanki i założenia reengineeringu 3.3. W kierunku zarządzania procesami
Rozdział 4. Koncepcje restrukturyzacji przedsiębiorstw Agnieszka Bitkowska, Grażyna Wójcik, Krzysztof Kolterman
4.1. Kierunki zmian w systemach zarządzania 4.2. Metody i narzędzia restrukturyzacji przedsiębiorstw 4.2.1. Benchmarking 4.2.2. TQM (Total Quality Management) 4.2.3. Lean Management 4.2.4. Outsourcing 4.2.5. Offshoring 4.2.6. Zarządzanie wiedzą 4.2.7. Organizacja inteligentna 4.2.8. Zarządzanie zaufaniem
Rozdział 5. Wpływ technologii na proces restrukturyzacji przedsiębiorstw Agnieszka Bitkowska
5.1. Technologia w analizie strategicznej przedsiębiorstwa 5.2. Wpływ technologii na strategię przedsiębiorstw i kierunki restrukturyzacji
Rozdział 6. Przebieg procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa Agnieszka Bitkowska
6.1. Procedura przebiegu restrukturyzacji 6.2. Identyfikacja potrzeb restrukturyzacji – diagnoza przedsiębiorstwa 6.2.1. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa 6.2.2. Analiza potencjału przedsiębiorstwa 6.2.3. Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa 6.3. Program restrukturyzacji przedsiębiorstwa 6.4. Realizacja programu restrukturyzacji oraz kontrola przebiegu
Rozdział 7. Rola kapitału ludzkiego w procesie restrukturyzacji Agnieszka Bitkowska
7.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w procesie restrukturyzacji 7.2. Pracownicy w procesie zmian 7.3. Restrukturyzacja społecznie odpowiedzialna
CZĘŚĆ II. RESTRUKTURYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW W PRAKTYCE GOSPODARCZEJ
Rozdział 8. Restrukturyzacja poprzez transfer technologii na przykładzie PHPU „Arkol” sp. z o.o. Krzysztof Kolterman
8.1. Przesłanki restrukturyzacji 8.2. Koncepcja restrukturyzacji 8.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 9. Restrukturyzacja firmy szkoleniowej Centrum Edukacji EDUS Grażyna Wójcik
9.1. Przesłanki restrukturyzacji 9.2. Koncepcja restrukturyzacji 9.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 10. Restrukturyzacja procesów na przykładzie Biura Projektów Telekomunikacyjnych Stanisław Olszewski
10.1. Przesłanki restrukturyzacji 10.2. Koncepcja restrukturyzacji 10.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 11. Restrukturyzacja pionu bankowości detalicznej PKO Banku Polskiego SA Piotr Kawiński
11.1. Przesłanki restrukturyzacji 11.2. Koncepcja restrukturyzacji 11.3. Efekty restrukturyzacji
Rozdział 12. Restrukturyzacja na przykładzie koncernu Volkswagen Katarzyna Anna Wójcik
12.1. Przesłanki restrukturyzacji 12.2. Koncepcja restrukturyzacji 12.3. Efekty restrukturyzacji
Zakończenie
Bibliografia
Źródła internetowe
Noty o autorach
|