Nowe – poszerzone i uaktualnione – wydanie nieocenionej pomocy dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie pozwoli dokładniej ocenić poszczególne obszary rozwojowe dziecka, a także pomoże w konstruowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Autor więcej uwagi poświęcił dobrej operacjonalizacji poszczególnych prób, aby można było jednoznacznie rozstrzygnąć zaliczenie bądź nie każdego z prezentowanych zadań. Precyzyjniej rozdzielił też sfery rozwojowe na poszczególne skale, co pozwoli lepiej śledzić postępy w rozwoju dzieci wymagających szczególnej opieki.
Skale obserwacyjne dotyczą:
• percepcji wzrokowej i słuchowej,
• dużej i małej motoryki,
• koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwoju społecznego i emocjonalnego,
• rozumienia mowy,
• wokalizacji i mówienia,
• naśladownictwa bezpośredniego i odroczonego,
• rozwoju poznawczego,
• samodzielności dziecka.