Proponujemy nowe, zmienione wydanie znanego od wielu lat podręcznika adresowanego do studentów szkól wyższych o profilu ekonomicznym, zarówno państwowych, jak i prywatnych, a także do praktyków życia gospodarczego.
W stosunku do poprzednich wydań podręcznik wzbogacono o metody prognozowania oparte na teorii procesów stochastycznych, rozszerzono metody badania koniunktury gospodarczej, uzupełniono metody ekonometryczne o koncepcję modeli zgodnych i modele VAR.
Ponadto w podręczniku zaprezentowano metody rzadko pojawiające się w tego rodzaju opracowaniach: · metody analogowe · metody heurystyczne · scenariusze · metody prognozowania ostrzegawczego.
W ostatniej części podręcznika zamieszczono wskazówki dotyczące wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel do rozwiązywania zadań prognostycznych.
Rozdziały:
Część pierwsza. METODY 1. Wprowadzenie (Maria Cieślak) 2. Organizacja procesu prognostycznego (Maria Cieślak) 3. Modele szeregów czasowych I (Paweł Dittmann) 4. Modele szregów czasowych II (Jacek Szanduła) 5. Model ekonometryczny (Ireneusz Kuropka) 6. Prognozowanie analogowe (Maria Cieoelak) 7. Metody heurystyczne (Joanna Krupowicz) 8. Scenariusze (Barbara Radzikowska) 9. Prognozy ostrzegawcze (Maria Cieślak)
Część druga. ZASTOSOWANIA 10. Zarys problemów prognozowania w przedsiębiorstwie (Maria Cieślak) 11. Prognozy makrootoczenia przedsiębiorstwa (Urszula Załuska) 12. Prognozy mikrootoczenia przedsiębiorstwa (Joanna Krupowicz) 13. Prognozowanie zmiennych wewnętrznych przedsiębiorstwa (Dorota Kwiatkowska-Ciotucha) 14. Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do prognozowania (Dorota Kwiatkowska-Ciotucha, Urszula Załuska)
TABLICE Tablica I. Dystrybuanta rozkładu normalnego Tablica II. Wartości krytyczne dla testu t-Studenta Tablica III. Rozkład χ2 Tablica IV. Wagi harmoniczne Tablica V. Współczynniki korelacji t-Studenta istotne na poziomie 0,05 i 0,01 dla ró¿nych stopni swobody Tablica VI. Wartości współczynnika korelacji kolejnooeci istotne na poziomie 0,05 i 0,01 . 355 Tablica VII. Wartości dla testu Durbina–Watsona dla poziomu istotności 0,05 . . . 355 Tablica VIII. Wartości krytyczne dla testów Dickeya–Fullera i rozszerzonego testu-Dickeya–Fullera
|